Vis mer

E-klasse kupé prøvekjørt

Mercedes er gode på komfortable kupéer. Dette er ikke noe unntak.

Første E-klasse kupé kom i 1967. For de med litt dypt informasjonsbehov het den modellserien W114. Etter dette har Mercedes fulgt på med kupé av W123 i 1977, W124 i 1987 og CLK i 1997.

Mercedes fortsetter sin designsignatur med å droppe B-stolpen. Dette sammen med nedsenkede vinduer lager en stor åpning og en nydelig uavbrutt taklinje. Vår bil hadde i tillegg et kult panoramatak. Det blir godt med trekk når man åpner denne bilen helt. Behovet for kabriolet ble på mange måter ikke så prekært. Til sammenligning velger hverken BMW eller Audi denne løsningen. De kjøre med kraftig B-stolpe og dette gir på ingen måte den samme følelsen.

Plassen i bilen er grei, men denne modellen med panoramatak har liten takhøyde for de høyeste av oss.

Ikke et knirk

Ellers har testbilen også noe friske seter. Kanskje i hardeste laget, men dype med gode støtter og hodestøtten sportslig integrert i seteryggen. Hodestøtten kan likevel høydejusteres slik at denne viktige sikkerhetsinnretningen lett justeres til riktig høyde. I baksetet er også hodestøtten kun en forlengelse av seteryggen.


Vi har et ambivalent forhold til interiøret ellers. Kvalitetsfølelsen er enorm og selv over de kjipeste dumper er det ikke knirk å høre. På den andre siden kunne nok Mercedes vært heldigere med plastfinishen. Den er på en måte ikke helt på 800-900.000 kroners nivå. Det er for blank og hardt.

Dashbordet er stort sett det samme som i E-klasse bortsett fra utforming på luftdyser og at kupé med denne motoren har girspaken på vanlig sted. På sedan sitter girspaken på høyre side av rattstammen på 350.

350?

Hvis du tenkte at Mercedes hadde flesket til med en 3,5-liters blokk, må vi dessverre skuffe. Dette er en treliters blokk hvor merkelappen er helt misvisende. Dette gjelder også BMW som surrer mye med nummereringen av modellene sine.

I motsetning til BMW som holder seg til rekkeseksere, har Mercedes for lengst gått over til V6. Motoren i testbilen yter 231 hestekrefter ved 3.800 omdreininger og er med andre ord ikke spesielt turtallsvillig. Men vi har lite å utsette på effektleveringen. Den akselererer helt voldsomt. Dreiemomentet er 540 newtonmeter fra 1.600 til 2400 omdreininger. Forbruket er oppgitt til 0,68 på blandet kjøring. Dette resulterer i et CO2-utslipp på 179 gram per kilometer.

Dreiemomentet på denne bilen er faktisk 10 newtonmeter høyere enn på E500 som har 388 hestekrefter og 530 newtonmeter fra en 5,5-liters V8-motor.

Svært komfortabel

Mercedes E 350 CDI
Pris (eks. frakt og levering)722.900 kr
Pris innstegsmodell 
(E250 CDI man.)613.900 kr
Lengde4.698 mm
Bredde1.786 mm
Høyde1.397 mm
Slagvolum2.987 ccm
Effekt231 hk/3.800 o/min
Dreiemoment540 Nm/1.600-2.400 o/min
Girkasse/TrinnAut/7
Aks. 0-100 km/t6,7 sek
Forbruk (blandet)0,67 l/mil
CO2-utslipp (blandet)179 g/km
PartikkelfilterJa
Antiskrens (ESP)Ja
Kollisjonsputer9 stk
Klima/Elektr./SonerJa/Ja/2
Nybilgaranti3 år


Agility Control er standardutstyr er rett og slett automatisk justering av dempere etter hvordan du kjører. For ytterligere å gjøre bilen sportslig er vår testbil utstyrt med Dynamic Handling Package. Da får man en sportsknapp i midtkonsollen. Den gjør dempingen ytterligere sportslig. I tillegg gir den mer gassrespons, sportsligere girskift på automatkassa og annen utveksling på styringen.

Vi synes fortsatt bilen heller i svært komfortabel retning. Fra du setter deg er det liten tvil om at komfort og en behagelig tur er det denne bilen skal levere. Motoren er fantastisk lydsvak og leverer krefter i store mengder. Det river avgårde svært overbevisende, og 0 til 100 leveres på 6,7 sekunder. Det er gromt med tanke på hvor treg en slik dieselbil er de første metrene fra null. Testebilen leveres med syvtrinns girkasse og denne jobber svært godt. Du kan, om du ønsker det, alltid kjøre med det optimale turtallet. Man kan sjalte selv med spaker på rattet i manuelt program, eller man kan la kassa jobbe selv.

E-klasse med firesylindret motor leveres med femtrinns automatkasse. Det er ikke bra nok i denne klassen. Femtrinnskassa er oppdatert, men at Mercedes, merket med den store stjerna, leverer en femtrinns automat i dag er litt sørgelig.


Sport eller komfort

Mercedes har garantert gjort et stort arbeid i forkant av denne bilen og vi regner med at det er gode grunner til å velge det de har gjort. Det er åpenbart at Mercedes henvender seg til et sivilisert publikum. Inne i kupéen er det stille og rolig, man får nesten ingen tilbakmeldinger fra underlaget og forsøk på en overstyring blir raskt hentet inn av et ivrig antiskrenssystem (som virker til tross for at det står "OFF" med store bokstaver). Man kan gjerne kjøre fort, men på en sivilisert måte.

Blueefficiency

Dette er navnet på Mercedes sitt spareprogram for CO2. Det inneholder flere elementer, og Mercedes trekker selv frem en teknologi som åpner og lukker luftinntaket i grillen. BMW har jo hatt dette lenge, men her er det faktisk også tallfestet hva man sparer på disse klaffene. Luften som kommer inn gjennom grillen skaper mye motstand og ved å tette grillen når luftbehovet er mindre, kan man spare opptil to desiliter drivstoff på 10 mil. Ikke mye kanskje, men alle monner drar som det heter.

Andre ting som reduserer utslippet er å ikke pumpe kjølevann gjennom motoren når den er kald, på testbilen med 7-trinns automatgir står bilen automatisk i nøytral når den står stille for eksempel rødt lys, servostyringen jobber ikke når du ikke vrir på rattet og drivstoffpumpen jobber kun på på et minimumsnivå. Mercedes har også nå lansert bremsegenerering av strøm. Hver gang du trykker på bremsepedalen lader det batteriet. Hvis batteriet har nok strøm kobles også dynamoen vekk, slik at motoren skal gå lettest mulig ved akselerasjon. Alt dette sparer drivstoff.

Sikkerhet

At denne bilen er sikker er det liten tvil om, og Mercedes strør om seg navn på nyvinninger som skal gjøre turen tryggere. Det er tiltak som maksimerer bremsetrykk, bremsing før krasjen faktisk inntreffer, forberedelse av bilen slik at den er klar for smellen og ikke minst det nusselige tiltaket som de kaller Aktivt Panser: Ved påkjørsel av en fotgjenger løfter panseret seg 5 centimeter i bakkant for "å ta i mot" stakkaren som er på vei inn mot frontruta. Etter å eventuelt å har rygget offeret av panseret kan man sette panseret på plass igjen selv uten verkstedbesøk...

 Mercedes E 350 CDIBMW 330d CoupeAudi A5 3.0 TDI Quattro
Effekt231 hk245 hk240 hk
Dreiemoment540/1.600500/1.750 omdr.500/1.500 omdr.
0 til 1006,76,7 sek6,1 sek
Pris722.900 kroner692.800 kroner760.300 kroner


Konklusjon

Mercedes E350 CDI er en fantastisk cruiser, både i lukket og i åpen tilstand. Du har rikelig med krefter og det er rett og slett lite alvorlige mangler å sette fingeren på. Komforten i denne bilen er uslagbar om vi ser til konkurrentene Audi og BMW, men de andre vinner på sportslighet. Vi kunne gjerne tenke oss større valgfrihet med tanke på styring av ESP-systemet. Dette er jo en bil som er så frisk i frasparket at den er festlig å presse litt når man er i det rett humøret.

Om man velger en Audi A5 3.0 TDI, BMW 330d Coupe eller Mercedes E 350 CDI er opp til hver enkelt å bestemme. Mercedes er nyest og fremstår som ganske luksuriøs til tross for at noen detaljer ikke er helt på høyden. Audi har firehjulsdrift, det er det mange som vil ha. BMW er kanskje mest sportslig. Uten å ha sett på utstyr har BMW lavest utsalgspris og også lavest forbruk. Audi har høyest forbruk. Mercedes E 350 CDI har lavere utropspris enn Audi A5 3.0 TDI. Det er oppsiktsvekkende og et stort incentiv til å velge Mercedes.