Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Dyrt og farlig å glemme

Hvert år opplever overraskende mange bilister å miste hjul i fart. Ved å etterstramme boltene, reduserer du risikoen for å ende opp med bare tre hjul.

Først skjenet bilen til høyre og gled sidelengs langs betongveggen. Så løsnet venstre forhjul helt og trillet over i venstre felt, mens bilen falt ned på venstre forskive og stoppet. Ved å kaste meg på bremsen klarte jeg med nød og neppe å unngå å kjøre på den. Heldigvis reagerte også nestemann i rekken raskt og også jeg slapp å bli påkjørt bakfra. Takket være en rask unnamanøver klarte XC90-føreren i venstre felt å unngå det rullende hjulet, som etter hvert la seg over på siden.

Denne gangen gikk det altså bra - ingen personer ble skadet eller drept. Men Opel-eieren som plutselig måtte klare seg med bare tre hjul, var nok ikke spesielt høy i hatten. Ikke bare var bilens høyre side oppskrapet og venstre forskive ødelagt. I tillegg opplevde vedkommende å skape fullt trafikkaos i morgenrushet i landets hovedstad.

Overraskende vanlig

Vi trodde inntil nylig at "hjulmist" var et relativt sjeldent fenomen. Men etter å ha snakket med venner og bekjente, viser det seg at overraskende mange har vært borti dette skumle fenomenet. I et av tilfellene vi har fått gjenfortalt, rullet det løsnede hjulet i stor fart over i motgående felt og traff en bil i fronten, noe som medførte at sistnevnte kolliderte. "Hjulmist" har altså potensial til å skape farlige og potensielt dødelige situasjoner.

ILLUSTRASJONSFOTO Vis mer

Hva med deg?

Hva er dine erfaringer med hjulmist? (Avsluttet)
Har sett andre trafikanter miste et hjul i fart(71%) 212
Har selv opplevd å miste et hjul i fart(29%) 87
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Men det var først da vi ble oppmerksomme på statistikk fra Norges Automobil-Forbund (NAF), at vi forsto hvor utbredt dette fenomenet faktisk er. Bare i uke 17 bisto NAF hele 68 bilister med løse hjulbolter og hjulmuttere. Hele 23 av disse hadde mistet hjulet i fart.

Den smarteste du kan gjøre for å unngå å bli en del av denne skumle statistikken, er å gjøre en grundig jobb når du bytter hjul vår og høst.

1. Riktige bolter/muttere

For det første må du forsikre deg om at boltene/mutterne du bruker er tilpasset de aktuelle felgene. Hjulbolter og -muttere har nemlig koning og denne må stemme overens med felghullenes koning. Dette for å skape en størst mulig anleggsflate og best mulig hold.

2. Krysstramming

For det andre er det viktig at du bruker såkalt krysstramming/diagonalstramming når du fester hjulene. Dette for å være helt sikker på at felgens anleggsflate blir liggende helt perfekt an mot hjulopphengets anleggsflate.

3. Fest - og stram

For å sikre godt anlegg mellom flatene, bør hjulet festes så godt som mulig mens bilen fortsatt er oppjekket. Deretter senkes bilen ned og samtlige bolter/muttere strammes ytterligere. Krysstramming er en forutsetning i alle faser.

4. Skru skikkelig fast

For det fjerde er det viktig at du skrur boltene/mutterne skikkelig fast. Du skal selvsagt ikke stå og hoppe på hjulvinnen. Men du bør ta i bruk din egen kroppstyngde når du gjennomfører den siste strammerunden.

5. Etterstramming/kontroll

ILLUSTRASJONSFOTO Vis mer

Hva med deg?

Pleier du å etterstramme en viss tid etter hjulskift? (Avsluttet)
Ja(46%) 670
Nei(24%) 356
Noen ganger(16%) 237
Nei, men skal begynne nå(13%) 194
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


For å være bombesikker, bør du imidlertid gjennomføre en såkalt etterstramming etter at du har kjørt omlag 30 kilometer. Da vil du nemlig kunne avsløre eventuelle feil før disse rekker å skape farlige situasjoner. Ta frem hjulvinnen igjen og gjør forsøk på å stramme samtlige bolter/muttere en gang til. Hvis du ikke klarer å stramme dem ytterligere, er alt i orden. Hvis en eller flere bolter/muttere lar seg dreie mer enn noen få grader, er dette et signal om at noe er galt - for eksempel at det er noe feil med bolten eller felghullet.

OBS: Alle bør gjennomføre etterstramming/kontroll. Også du som overlater selve hjulskiftet til profesjonelle aktører.

Avkortning i forsikringsutbetaling

Etterstramming trenger ikke å ta mer enn fem minutter og er smart bruk av tid, både fra et sikkerhetsmessig og et økonomisk synspunkt. Det er nemlig viktig å være klar over at hjulmist kan få store, økonomiske konsekvenser. Hvis forsikringsselskapet kan sannsynliggjøre at tapet av hjul har sin bakgrunn i uaktsomhet fra din side, vil selskapet nemlig kunne hevde at du ikke har oppfylt vilkårene for full erstatningsutbetaling. Jo større skader hjulmistet medfører, jo mer alvorlig er det for deg å oppleve avkortning.

Kan du dokumentere at du har gjennomført etterstramming, reduserer du risikoen for at forsikringsselskapet skal anklage deg for uaktsomhet.

Kilder: Norges Automobil-forbund, Gjensidige Forsikring, Harald A Møller, Dekkmann

Les også:

  • Slik skifter du hjul (video)
  • DinSide Motors juveler