Vis mer

Dyrt, men deilig fra Audi

Den er lekker, romslig, komfortabel, praktisk og nyskapende. Og - ikke minst - den leverer en ekte kabrioletopplevelse.

MONTE CARLO (DinSide Motor): A5 Cabriolet, som i april tar over stafettpinnen etter den allerede pensjonerte A4 Cabriolet, gjør et meget solid inntrykk. Ikke bare er den utseendemessig vakker både inn- og utvendig, i tillegg kan den skilte med mange sterke - og enkelte unike - sider.

A5 Cabriolet er selvsagt basert på A5 Coupé, som i sin tur er en svært nær slektning av nye A4. Vi har skrevet mye positivt om de to sistnevnte og regnet derfor med at også A5 Cabriolet ville fremstå som et godt kjøp. Til tross for høye forventninger, klarte imidlertid Audis nye kabriolet å overraske positivt. Det skulle nemlig vise seg at A5 Cabriolet fremstår som en av de mest gjennomarbeidede og velfungerende kabrioletene vi har kjørt.

Ekte panorama-utsikt

For det første produserer A5 Cabriolet en skikkelig og ekte kabrioletopplevelse. Stofftak-kabrioleten kan nemlig skilte med svært god avstand mellom førerens panne og tverrliggeren. Det betyr at føreren kan løfte blikket over tverrliggeren og nyte synet av himmel, fjell og høye bygninger.

Vis mer
«Det som er så spesielt, er at A5 Cabriolet tillater eieren å betjene taket helt opp i 50 kilometer i timen, noe som er imponerende for en så stor (462,5 x 185,4 cm), fireseters kabriolet.»
Vis mer


En selvfølge? Nei, overhodet ikke. Mange av konstruktørene av dagens ståltak-kabrioleter har nemlig trukket A-stolpene så langt bakover i bilen at normalføreren ikke har mulighet til å se over tverrliggeren. Og dermed forsvinner mye av sjarmen ved å kjøre kabriolet.

Raskt

For det andre har Audi utviklet et raskt tak. Vi rakk ikke selv å ta tiden, men ser ingen grunn til å tvile på Audis påstand om at taket kan felles ned i løpet av 15 sekunder og opp igjen på 17. Det betyr at det elektrisk betjente taket er ganske nøyaktig 10 sekunder raskere enn ståltaket i BMW 3-serie Cabriolet.

Inntil 50 km/t

Ikke nok med det. Mens BMW-føreren må stå stille det nesten halve minuttet det tar å betjene taket, kan Audi-føreren felle taket opp og ned under marsj. Tak som kan betjenes i fart er selvsagt ikke unikt. Konkurrenten Saab 9-3 er blant modellene som kan skilte med denne praktiske finessen. Det som er så spesielt, er at A5 Cabriolet tillater eieren å betjene taket helt opp i 50 kilometer i timen, noe som er imponerende for en så stor (462,5 x 185,4 cm), fireseters kabriolet.

Lun

Samtidig har Audi klart å utvikle en kupé som er svært lun og skjermet mot fartsvind. Med sidevinduene oppe og vindavviseren på plass, er det fullt mulig å kjøre toppløs selv om sommerlige temperaturer er flere måneder unna. Den som er opptatt av å forlenge kabrioletsesongen, kan i tillegg ta seg råd til Audis nakkevarmer, som koster snaue 6.000 kroner. Da sørger en vifte montert i seteryggen for å blåse varmluft mot forsetepassasjerenes bakhoder, noe som ytterligere øker komforten når antallet varmegrader er begrenset.

Komfortabelt

Vis mer


I det hele tatt ligger det meste til rette for behaglige kabrioletturer i denne bilen. Bak tak-knappen i midtkonsollen finner vi for eksempel en egen knapp for betjening av samtlige sidevinduer. Denne er utrustet med ett-trykk-funksjon begge veier.

Og når fører og forsetepassasjer har tatt plass i forsetene, dukker to stumtjenere opp med hvert sitt setebelte. Dermed slipper man å strekke seg i hjel for å få tak i bilbeltene, noe som er en irritasjonsfaktor ved mange kupeer og kabrioleter.

Diodebaserte leselys og belyste sminkespeil er på plass under tverrliggeren og Audi har til og med tatt utfordringen med å utvikle leselamper for bakseteavdelingen. Vi kan ikke huske å ha vært borti noen annen kabriolet som kan skilte med leselys for baksetepassasjerene.

Romslig

Vis mer


I det hele tatt så er det relativt hyggelig å være baksetepassasjer i A5 Cabriolet. Vi må understreke begrepet "relativt" - selvsagt vil enhver familiebil knuse A5 Cabriolet når det kommer til baksetene.

Men med utgangspunkt i at baksetene i mange kabrioleter er sorgens kapitler, kommer A5 godt ut. Blant annet er takhøyden overraskende god, så god at relativt høye personer kan ta plass uten å stikke hodet i taket. Og skulle hodet stikke oppi taket, så er ikke det så farlig heller. Stofftaket i A5 Cabriolet er nemlig mykt og tøyelig.

Med tanke på at det er en kabriolet vi snakker om, går også inn- og utstigning til baksetene relativt smertefritt. Samtidig er fot- og benplassen godkjent. Vi mener derfor at Audi har rett når de hevder at denne bilen rommer fire voksne personer.

Baksetepassasjerene kan for øvrig glede seg over "dørarmlener", koppholdere integrert mellom de to setene, oppbevaringsnett i forseteryggene og en "dørlomme" på høyre side.


Praktisk bagasjerom

Også bagasjerommet er større enn i de fleste ståltak-kabrioleter. I tillegg kan A5 Cabriolet skilte med to spaker for nedfelling av den delte bakseteryggen, som ved hjelp av tyngdekraften faller ned og blir liggende i horisontal posisjon. Tunnelen som forbinder bagasjerommet med baksetene er relativt stor og eieren kan dermed få med seg større og lengre gjenstander enn mange andre kabriolet-eiere.

Elektrisk setejustering

Vis mer


Som vanlig i Audi-sammenheng, er listen over ekstrautstyr lang. Det betyr ikke at bilen er ribbet i utgangspunktet. Riktignok står skinn på ekstrautstyrslisten, men elektrisk justering av begge forsetene er standardutstyr. Det samme gjelder integrert radio, elektronisk klimaanlegg, regnsensor, kjørecomputer, skinntrukket ratt, tåkelykter og 17-toms alufelger. Det elektrisk betjente taket følger også med på kjøpet, i likhet med automatisk aktiverte veltebøyler, antiskrens (ESP) og mulighet for å koble ut kollisjonsputen i fremre passasjersete.

Haler innpå BMW

En annen interessant ting ved A5 Cabriolet, er at den er blant de første modellene som blir utrustet med Audis modulære "efficiency system". Systemet minner mye om BMWs "Efficient Dynamics", teknologien som har sørget for at BMW i dag fremstår som en av verdens ledende produsenter når det kommer til forbruk og CO2-utslipp.

Audi har rett og slett kopiert mange av BMWs løsninger, for eksempel innføres nå regenerering av bremseenergi via aktiv dynamostyring . Flere av motoralternativene vil også få start-stopp-teknologi, noe som i praksis betyr at motoren kutter hvis føreren setter girspaken i fri og slipper kløtsjen. Så snart kløtsjen trykkes inn igjen, starter motoren umiddelbart.

Energiassistent

Vis mer


Biler med manuell girkasse vil også bli utrustet med en girskiftindikator, som bistår føreren i valg av det mest økonomiske giret. Audi kunne også fortelle om en energiassistent, som blant annet informerer føreren om hvilke teknologier som til enhver tid trekker mest energi, for eksempel klimaanlegg og bakrutevarmer. Vi fikk ikke tid til å teste sistnevnte, men kommer snart tilbake med mer stoff om dette temaet.

Men nå holdt vi jo helt på å glemme motorene. Og girkassene. Og prisene. Og konkurrentene. Og våre kritiske merknader. Les mer om Audi A5 Cabriolet her.

Redaksjonen gjør oppmerksom på at reise og opphold for test av denne bilen ble dekket av importøren.