<strong>KONTROLLERT:</strong> Det er ikke bilfører som betaler om passasjeren glemmer det, men det er bilførers ansvar dersom barn under 15 ikke bruker belte. Foto: colourbox.com
KONTROLLERT: Det er ikke bilfører som betaler om passasjeren glemmer det, men det er bilførers ansvar dersom barn under 15 ikke bruker belte. Foto: colourbox.comVis mer

Dyrt å droppe

Bilturen ble kostbar for 1.457 personer siste uke i mai.

«I utgangspunktet er det den som ikke bruker belte som må betale. Sitter du på i en drosje uten å ta på belte, er det altså ikke sjåføren som må punge ut. Men kjører du bilen, har du likevel et ansvar.»


I slutten av mai ble 1.457 personer tatt for å kjørte uten bilbelte. De viser oppsummeringen etter vårens landsomfattende bilbelte-aksjon utført av Statens vegvesen.

- Vi har denne gangen hatt flere kontroller enn tidligere, men andelen gebyrer har gått ned, sier kommunikasjonsrådgiver Bjarte Skaugset i Statens vegvesen.

Les også: Bilbeltet: Den viktigste livredderen - se den tankevekkende videoen

Må du betale?

Kontrollene avslører både sjåfører og passasjerer uten bilbelte, og flest slurver på kortere turer. Manglende beltebruk utløser gebyr uansett bilturens lengde og uansett hvilke personer i bilen som ikke bruker belte.

I utgangspunktet er det den som ikke bruker belte som må betale. Sitter du for eksempel på i en drosje uten å ta på beltet, er det altså ikke sjåføren som må punge ut. Men kjører du bilen, har du likevel et ansvar. Selvsagt for deg selv, men også for de yngste passasjerene. Dersom personer under 15 år dropper beltet, er det bilførers ansvar, og dermed bilfører som må betale gebyr.

Så mange ble avslørt innenfor tettbygd strøk:

  • Antall kontrollerte biler 40.000
  • Antall gebyrer 1.091 (2,7 prosent)
Utenfor tettbygd strøk:
  • Antall kontrollerte biler 27.000
  • Antall gebyrer 366 (1,4 prosent)

Les også: Audi-eiere dropper bilbeltet

Ble dyrere

For et knapt år siden ble gebyrene for manglende bruk av bilbelte fordoblet. Tidligere var gebyret på 750 kroner, fra 1. juli 2009 ble det hevet til 1.500 kroner. Kanskje er det dette som har ført til færre belte-syndere?

Den gang sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete:

– Mange er flinke til å bruke bilbelte, men samstundes veit vi at halvparten av dei som døyr i bil på vegane våre ikkje brukar bilbelte.

Et av argumentene for å øke gebyret var at dette skulle påvirke de vel 10 prosent som velger bort beltet, til å ta det i bruk.

En annen årsak til at beltebruken øker, er nok at stadig flere har biler som varsler når beltene ikke er i bruk. Det svenske forsikringsselskapet Folksam gjorde i fjor en studie i svenske byer, der konklusjonen var at 99,1 prosent av bilister i biler med beltevarsler brukte bilbeltet, mens tallet for bilister i biler uten slike systemer var 92,9 prosent. Tilsvarende differanse fant selskapet også i en undersøkelse fra Stockholm.

Les også: De sikreste bilene - en unik oversikt

51 år gammel oppfinnelse

I fjor fylte bilbeltet 50 år. Først ute med moderne bilbelter var Volvo, som lanserte trepunkts sikkerhetsbelte 13. august 1959. Siden 1975 har belte blitt lovpålagt for personer i bilens forseter, og fra 1984 ble det påbudt med bilbelter også i baksetet. (Brukspålegg i baksetet fra 1985.)

Siste innovasjon på bilbeltefronten er bilbelter med innebygget kollisjonspute.