<b>LÅN:</b> Skal du kjøpe deg drømmebilen må du ofte ut med en god slump penger. Da er det viktig å sjekke flere alternativer, på den måten kan du spare tusener.  Foto: Per Ervland
LÅN: Skal du kjøpe deg drømmebilen må du ofte ut med en god slump penger. Da er det viktig å sjekke flere alternativer, på den måten kan du spare tusener. Foto: Per ErvlandVis mer

Dyrere miljøbiler

Mindre utslipp vil gi dyrere miljøbiler.

I fremtiden kan du forvente høyere priser på miljøvennlige biler som følge av korrigerte avgifter. Utslippene av farlige klimagasser synker, blant annet som en følge av at mange bytter til mer miljøvennlige biler. Til nå er disse blitt premiert med lavere avgifter. Når stadig flere biler avler mindre penger til statskassa, så finnes det kun en utvei. Avgiftene må justeres, for at provenyet skal opprettholdes.

Om fem år kjører du en slik

Endret årsavgift

Årsavgiften vil kunne lide samme skjebne. I dag har vi en såkalt differensiert årsavgift. Dieselbiler med partikkelfilter og bensinbiler belastes med lavere avgift enn resten. Når flere betaler mindre må satsene justeres, for at inntektene skal opprettholdes. Dagens gulrot ved å velge miljøvennlig kan i verste fall stå for fall.

Slik sparer du både penger og miljø

Velg miljøvennlig

- Regjeringen vil fortsatt belønne de som velger miljøvennlig, forteller Anders Lande, seniorrådgiver i Finansdepartementet. Samtidig bekrefter han at målsetningen er provenynøytralitet.

Dersom bidraget fra bilavgiftene synker, så må avgiftene justeres, eller pengene hentes fra andre steder. Det samme gjelder årsavgiften. Målsetningen er uansett at det miljøvennlige valget skal være å foretrekke i forhold til alternativet.

Tallenes tale

Det er en rapport fra Statistisk Sentralbyrå og Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) som gir oss grunnlaget. Siden 1990 er utslippene fra de 27 EU-landene blitt redusert med 11,3 prosent. Målsetningen om en reduksjon på 20 prosent innen 2020 er dermed innen rekkevidde.

Utslipp fra veitrafikken viste en økning fra 1990 og frem til 2007. Da snudde trenden, med en moderat nedgang i 2008, og en god nedgang på 2,2 prosent i 2009. Alt tilsier at nedgangen fortsetter, med det resultat at avgiftsøkningen er nærliggende.

Les om bilkjøperne som gir blaffen

Biler som denne kan risikere å bli dyrere etter nyttår. Foto: Jogrim Aabakken Vis mer


Hvem har skylda

Hvem som bør belønnes for reduksjonen er litt uklar. Forbrukerne gir i stor grad blaffen. De store massene velger fortsatt bil med hjertet og lommeboken, men i noe stigende grad med hodet også. Bilprodusentene serverer oss imidlertid stadig flere biler med reduserte utslipp, så reduksjonen ville kommet uansett forbrukernes valg.

Spørsmålet er da om reduksjonen i utslipp fra veitrafikken er på høyde med den innsats det legges i å redusere den.

- Vi mener at innsatsen egentlig ikke er så høy som det kan virke, forteller nestleder i Bellona, Marius Holm. Han legger til at Bellona oppfordrer til enda større avgiftsmessig differensiering mellom de miljøvennlige alternativene, og de øvrige. Dette for blant annet å gi rom for Plug-In hybrider, som er på trappene. Personlig tror likevel ikke Holm at det totale avgiftsbildet vil reduseres. Pengene skal inn, ene eller andre veien. Kanskje 2,2 prosent reduksjon av klimagasser ikke er all verden likevel?

Lønn i himmelen

Alle lokkemidler har en varighet, og når målsetningen er nådd, kan gulroten justeres, eller fjernes. Vi har sett det før, og vi vil se det igjen. Prinsippet med de kommende avgiftsjusteringene er det samme som for elbiler. Den dagen alle kjører elbil vil fordelen med å kunne kjøre i kollektivfeltet bli fjernet med et pennestrøk.

Les mer om de fantastiske elbil-fordelene

Prinsippet er likevel at det fortsatt skal være billigst å velge miljøvennlig, men den totale avgiftsprisen skal bestå. Lønnen får være at Moder Jord takker oss for å ta bedre vare på henne.

Kilder:
Statistisk Sentralbyrå, Klima- og forurensningsdirektoratet, Bellona, Finansdepartementet

Andre relevante saker: