VG hevder at Regjeringen vurderer å innføre avgifter på elbiler, som i dag er fritatt for både engangs- og merverdiavgift. Foto: Per Ervland
VG hevder at Regjeringen vurderer å innføre avgifter på elbiler, som i dag er fritatt for både engangs- og merverdiavgift. Foto: Per ErvlandVis mer

Dyrere elbiler fra nyttår?

Ifølge VG vurderer Regjeringen å kutte avgiftsfritakene elbilene i dag nyter godt av. Hvis elbiler blir pålagt de samme avgiftene som ordinære biler, kan de bli mer enn 60.000 kroner dyrere.

Lørdag 21. august meldte VG at avisen kjenner til at Regjeringen vurderer å innføre engangsavgift på elbiler. Artikkelen er også publisert på nettstedet e24.

- Det er uklart om Regjeringen ønsker å kun fjerne fritaket for engangsavgift, eller om man også vurderer å fjerne momsfritaket. Dersom man kun fjerner fritak for engangsavgift, vil elbiler bli 3.368 kroner dyrere - dette tilsvarer minstesats for engangsavgift i 2010. Dersom man også fjerner momsfritaket, er effekten dramatisk. En Think City vil bli 64.386 kroner dyrere, mens en Mitsubishi i-MiEV vil bli 63.361 kroner dyrere.

Det skriver Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn Bil, i en pressemelding.

Over 300.000 kroner

Basert på dagens utsalgspriser og dagens avgiftssystem, vil de to nevnte elbilene med engangsavgift og merverdiavgift i henhold til Grønn Bil koste henholdsvis 308.000 og 303.000 kroner. I dag har City en listepris på 244.000 kroner, mens i-MiEV - som lanseres i starten av 2011 - forventes å koste 240.000 kroner med dagens avgiftsregime.

Hva mener du?

Bør elbilene som i dag har fritak for engangs- og merverdiavgift? (Avsluttet)
Ja, selvsagt(77%) 931
Nei, absolutt ikke(20%) 238
Usikker(3%) 38
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Generelt vil en økning av avgiftene på elbiler gjøre at flere potensielle elbilkjøpere velger en bensin- eller dieselbil. Effekten forsterkes av at små, drivstoffgjerrige bensin- og dieselbiler også favoriseres i dagens avgiftsmodell. For eksempel koster en Fiat 500 med 119 gram CO2-utslipp i dag 179.000 kroner, skriver Hannisdahl.

Og det finnes enda billigere personbiler med forbrenningsmotor enn Fiat 500. I skrivende stund finnes det flere enn ti modeller i prisklassen under 150.000 kroner her i landet, deriblant fireseteren Nissan Pixo 1.0, som starter på 113.000 kroner og femseteren Kia Picanto, som har innstegspris på 121.000 kroner.

Fantastiske fordeler

Elbiler og deres eiere nyter i dag godt av en rekke privilegier. I tillegg til fritak for engangs- og merverdiavgift, betaler elbil-eiere også en superlav årsavift, nærmere bestemt 390 kr. Dette i motsetning til personbiler med forbrenningsmotor, som avhengig av motorisering og partikkelfilter utløser 2.740 eller 3.185 i årsavgift. I tillegg kan elbil-føreren blant annet glede seg over gratis passering av bomstasjoner, gratis parkering på kommunale parkeringsplasser, gratis lading ved en enkelte kommunale parkeringsplasser og lovlig adgang til å benytte kollektivfelt.

Drøye 3.000 stykker

På gronnbil.no finner du en flott oversikt med informasjon om elbilene som er til salgs i Norge i dag. Foto: gronnbil.no Vis mer


Til tross for disse fantastiske fordelene, har elbil-salget gått relativt tregt. Riktignok er Norge i henhold til Grønn Bil nummer to i verden når det kommer til antall elbiler per innbygger. Men med tanke på at det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) finnes drøye 2,2 millioner personbiler her i landet, er den norske elbilbestanden på drøye 3.000 biler relativt beskjeden. Vi snakker faktisk om drøye 700 ordinære personbiler per elbil.

- Noe underlig

- Store bilmerker som Nissan, Mitsubishi og Renault lanserer elbiler i nær fremtid. Disse sitter akkurat nå og prioriterer markeder. Dersom Norge velger å avgiftsbelegge elbiler på samme tidspunkt som mange andre land gir avgiftslettelser og subsidier til elbiler, vil dette sende et tydelig signal om at Norge ikke ønsker å satse på elbil i de nærmeste årene. Sett i lys av at man i fjor bevilget 50 millioner kroner til utbygging av ladepunkter, virker det noe underlig dersom man året etter vedtar å avgiftsbelegge de bilene som skal lade på disse punktene, sier Hannisdahl.

- Ingen kommentar

Forslaget til statsbudsjett for 2011 legges frem tirsdag den 5. oktober.

- Rykter om hva som kommer og ikke kommer i statsbudsjettet kan vi selvsagt ikke kommentere, sier Anders Lande, seniorrådgiver i Finansdepartementet.

Lande kan imidlertid opplyse at avgiftsmessige endringer i statsbudsjettet vanligvis trer i kraft 1. januar eller 1. juli.

Kan gå tomme for biler

Mitsubishi i-MiEV kommer ifølge den norske importøren til Norge i starten av 2011. Mitsubishi-importøren vil åpne for bestillinger kommende uke. Foto: Mitsubishi Vis mer


Med tanke på hvilke politiske signaler som sendes ved å innføre engangs- og merverdiavgift på elbiler, vil DinSide bli overrasket om Regjeringen skulle velge å gå inn for dette.

Likevel, hvis du er blant dem som vurderer å kjøpe deg en elbil, kan det uansett lønne seg å starte arbeidet nå. Hvis elbilavgifter mot formodning skulle bli innført, vil etterspørselen etter elbiler høyst sannsynlig eksplodere. Dette fordi mange vil ønske å gjennomføre kjøpet før de nye avgiftene eventuelt trer i kraft. Dermed oppstår en reell fare for at de ulike elbil-importørene vil gå tomme for biler.

Start nå

Hvis du starter undersøkelsene nå, og har bestemt deg for modell og forhandler innen den 5. oktober, vil du kunne bestille bil umiddelbart dersom det viser seg at Regjeringen legger frem et budsjettforslag som innebærer at det innføres elbil-avgifter.

For ordens skyld skal vi imidlertid nevne at Regjeringens budsjettforslag tross alt skal behandles i Stortinget. Selv om Norge for tiden har en flertallsregjering, er det ingen garanti for at budsjettforslaget går helt uendret gjennom Stortinget. I teorien kan det derfor oppstå en situasjon der regjeringen legger frem et budsjett-forslag som innebærer elbil-avgifter, men at dette forslaget forsvinner i sammenheng med behandlingen i Stortinget.


Her kan du starte jobben med å finne ut hvilken elbil du skal velge:

  • DinSides elbilartikler
  • Grønn Bils elbilvelger
  • Kilder: VG, e24.no, Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn Bil, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

    Les også:

  • De fantastiske elbil-fordelene
  • DinSide Motors juveler