Lavt CO2-utslipp, og med en høy andel utslippsfri kjøring kan også lokale utslipp reduseres. Resultat: Peugeot-importøren annonserer at dieselhybriden 3008 HYbrid4 er blant avgifts-vinnerne for 2012. Foto: Knut Moberg
Lavt CO2-utslipp, og med en høy andel utslippsfri kjøring kan også lokale utslipp reduseres. Resultat: Peugeot-importøren annonserer at dieselhybriden 3008 HYbrid4 er blant avgifts-vinnerne for 2012. Foto: Knut MobergVis mer

Dyrere dieselbiler

Avgiftsomleggingen for 2007 innebar en omfavnelse av dieselbilen. Nå går det motsatt vei igjen. Her snakker vi juksemaker pipelort, tar igjen og gir bort.

Statsbudjettet for det nye året inneholder en del punkter som ikke alle bileiere vil skåle for på nyttårsaften. Krigen mellom bensin- og dieselfolket går høylydt om dagen, og med den nye avgiftsomleggingen har det statlige blandet seg inn i diskusjonen med sterke virkemidler. Totalt øker likevel ikke avgiftstrykket på bil i endringene fra regjeringen.

NOx-komponent vil kort fortalt gi cirka 650 kroner i økt avgift for en gjennomsnittlig bensinbil og rundt 3.300 kroner i økt avgift for en gjennomsnittlig dieselbil.

Fortsatt lappeteppe

Noe av den "vinglingen" bilistorganisasjonen NAF har advart mot, bekreftes imidlertid, selv om NAF har uttalt i en pressemelding at "regjeringen er på rett vei". – Flytting av avgifter fra motorrommet til det som kommer ut av eksospotta er definitivt et skritt i riktig retning. NAF har jobbet for dette lenge, og anser denne endringen som en viktig seier, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF. Organisasjonen kritiserer imidlertid avgiftssystemet som NAF mener fremdeles ikke er robust og bygget for fremtiden. – Fremdeles preges avgifssystemet av et lappverk, heter det i uttalelsen fra NAF.

- Denne lappingen på avgiftssystemet har preget bilavgiftene siden den første bilavgiften kom i 1917, sier Skjøstad. – Finansdepartementet har tidligere signalisert at det skal foretas en i gjennomgang. Denne må ikke legges på is med dagens endringer, avslutter han.

Utslipp veier mer, effekt mindre

Forholdet mellom komponentene i engangsavgiften endres og en ny komponent foreslås, nemlig mengden nitrogenoksid (NOx) som slippes ut. Komponenten som er relatert til motorens effekt foreslås redusert, mens karbondioksid (CO2)-komponenten styrkes, og får lavere innslagspunkter (biler med de laveste utslippene av CO2 favoriseres ytterligere).

Dieselbiler straffes

For dieselbiler vil imidlertid innføringen av en komponent relatert til NOx føre til økning i prisen da dieselbiler er de som "synder" klart mest når det gjelder denne typen utslipp. Det er særlig NOx-komponenten NO2 - nitrogendioksid - som bidrar til den helseskadelige lokalforurensningen, særlig i byområder. Det vil imidlertid ikke i denne omgang bli dyrere å bruke dieselbiler, så effekten for eiere av dieselbiler blir tilnærmet null. Så vil da heller ikke en mulig økt pris på dieselbiler på under en prosent virke nevneverdig avskrekkende.

LES OGSÅ: Derfor blir dieselbiler dyrere

Bransjenettstedet BilNytt.no anslår at en slik NOx-komponent vil gi cirka 650 kroner i økt avgift for en gjennomsnittlig bensinbil og rundt 3.300 kroner i økt avgift for en gjennomsnittlig dieselbil. Dette vil, for biler med lavt karbondioksid-utslipp kunne delvis oppveies slik at totalen ikke blir noe å falle på rygg over.

Velkommen kursendring

Astma- og allergikerforbundet hilser selvsagt likevel velkommen en slik dreining av avgiftssystemet, da den vitner om en større forståelse for plagene denne utsatte gruppen får grunnet dieseleksos i særdeleshet. – Regjeringen viser nå handlekraft angående lokal luftforurensning og det er en seier for innbyggernes helse, fastslår generalsekretær i Astma- og Allergiforbundet, Geir Endregard.

Forsiktige lettelser

RELATIVT FORNØYD: Administrerende direktør i NAF, Stig Skjøstad Foto: NAF Vis mer


Regjeringens forslag i høst inneholdt også økt vrakpant og redusert omregistreringsavgift. Sistnevnte vil tilsvare i snitt 20 prosent reduksjon for nyttekjøretøyer, men bare fem prosent for personbiler.

- Lavere omregistreringsavgift er viktig for den store gruppen av bruktbilkjøpere og økt vrakpant vil få flere gamle biler ut av bilparken, sier Stig Skjøstad i NAF. – NAF har blitt lyttet til også her, men vi skulle selvsagt sett at vrakpanten var hevet enda mer, fortsetter han.

For vår del ser vi ingen elementer i forslagene til endringer i bilavgiftene som skulle tilsi noen merkbare endringer i nordmenns kjøpsmønster. Utslagene være såpass moderate at det bare såvidt merkes i lommeboken - bilkjøperens hjerte.

Alt om Statsbudsjettet 2012 får du her!