Ikke flytt til Singapore om du ikke liker bilavgifter. De norske er rene gavepakken i sammenligning. Foto: Colourbox.com
Ikke flytt til Singapore om du ikke liker bilavgifter. De norske er rene gavepakken i sammenligning. Foto: Colourbox.comVis mer

Dyrere biler enn i Norge

Norske biler fremstår som kupp sammenlignet med dette.

Norge har et avgiftsnivå for biler som av mange blir sett på som grådighet fra det offentlige, men lille Norge er langt fra verst. Veldig langt fra verst.

Singapore har omtrent like mange innbyggere som Norge (og har forresten jubileum for eget selvstyre i dag, 3. juni). De kjører en helt annen linje enn Norge når det gjelder avgifter, og dersom du mener biler er dyre i Norge, så hør bare hva de må betale for et knippe biler i Singapore.

Prisene er omregnet til NOK:

VW Golf 1,4 TSI DSG: Kr. 722.000 (kr. 299.500 i Norge)
VW Passat 1,4 TSI DSG: Kr. 878.000 (kr. 343.000 i Norge)
Toyota Prius 1,8: Kr. 639.000 (kr. 269.400)
Mazda CX5: Kr. 879.000 (kr. 351.000 i Norge)
Porsche 911: Kr. 2.250.000 (kr. 1.215.000)

Disse bilene er bare et utvalg forskjellige biler. Dette er representativt for det generelle nivået.

Skal det være en standard VW Golf til rett over 700.000? Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Vil ha færre biler

Hovedårsaken til at biler i Singapore er så dyre er naturligvis avgiftene. Med avgiftsnivået forsøker myndighetene å kontrollere veksten av antall biler, som for øyeblikket er så høy at infrastrukturen ikke er i stand til å takle den på sikt.

Blant annet har de innført et sertifikat man er nødt til å kjøpe for å kunne kjøpe en bil, eller motorsykkel. Dette Certificate of Entitlement må man søke om å få i en slags budprosess.

Bilen og selvangivelsen

Alt kan kjøpes

Måten du kjøper deg et slikt sertifikat på er å legge inn en søknad elektronisk, eller gjennom en bilforhandler. Du må velge å legge inn søknad i kun én av syv forskjellige kategorier biler. Dersom du legger inn søknad i flere kategorier, så gjøres alle søknader ugyldige.

Garanti: Ikke gratis!

Søknad med bud legges inn i løpet av månedens syv første dager. Får du ikke tilslag, så må du vente til neste måned for å legge inn en ny søknad.

Når du først har fått fatt i et slikt sertifikat, så er det gyldig i ti år fra den dagen du registrerer bilen. Budrundene gjør det umulig for folk flest å få tak i dem, ettersom de er blitt svært kostbare.

Dyrt, dyrere...

Det stopper likevel ikke der, for myndighetene forsøker også å stikke kjepper i hjula for de som allerede har en bil. Dette ved å kjøre på med bomstasjoner og andre typer avgifter.

En privatperson må eksempelvis betale rundt 5.200 kroner i registreringsavgift, mens et firma må betale tre ganger så mye. I Norge har vi ikke registreringsavgift på nye biler, kun omregistreringsavgift på brukte.

Mat er dyrere enn bil

En standard Porsche 911 koster deg 2.250.000 Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Tar aldri slutt

Heller ikke her stopper galskapen. En elektronisk løsning sørger for å belaste deg i forhold til når på døgnet du kjører. Kjører du bil i pressperiodene får du svi deretter. Utstyr som måler dette er installert i alle bilene, og regning kommer i posten.

Vil du vite mer om din egen bil?

Labert bruktmarked

Bruktbiler under ti år er sjelden vare i Singapore. Dette fordi du allerede må betale sertifikatet for de neste ti årene ved kjøp, og da er det lite fristende å selge bilen for så å måtte betale for et nytt sertifikat på den neste bilen.

Hvem sier Norge er sære?

Selv om Norge forsøker å tilpasse seg EU på flere punkter når det gjelder bil, så er vi likevel spesielle og sære på mange måter. Sammenlignet med Singapore, må vi likevel innse at vi er ganske så ordinære.

Det kan med andre ord være grunner til å smile over norske bilpriser likevel. Vi er ikke verst i klassen. Vis mer