Dynamisk prestisje-kabriolet fra Renault

Finesse og dynamikk preger denne konseptbilen som viser hvordan Renault kunne tenke seg den fremtidige moderne klassiker i åpen utgave.

Vis mer

Dynamisk prestisje-kabriolet fra Renault

  1. Store bilder
Vis mer


Laguna fikk ansiktsløftning ifjor, og i år har det vært Espace/Grand Espace, Mégane, Scénic og Vel Satis som er blitt oppdatert. Dermed er alle Renault-modellene unntatt småbilene, over middagshøyden og det er på tide med en vitamininnsprøytning for Renault-merket. Her kommer det én, i form av en uvanlig elegant cabriolet, som skal vises som konsept på Paris-utstillingen i slutten av september.

Moderne klassisk

En såpass vellykket design hadde kanskje fortjent å assosieres med et mer velklingende navn enn... Nepta. For med sine flytende, lett retro-aktige linjer er bilen utvilsomt grasiøs i formspråket. Fronten er, som Renault uttrykker det, enkel men uttrykksfull. Linjene er flytende elegante og Nepta er lang: fem meter fra snute til ende. Bilen skal fremstå som moderne men på samme tid som et ekko av bildesignens gullalder - selv om det riktignok hersker en del uenighet om akkurat når det var... Vingedørene åpenbarer både kabinen og motorrommet og gir adgang til både forsetene og baksetene - for bilen kan skilte med fire sitteplasser.

Kommende teknologi

Vis mer


Måkevinger kan ikke akkurat kalles fremtidens teknologi, men er iøynefallende. Og Nepta skal nettopp tjene som blikkfang for et merke som trenger mer oppmerksomhet for tiden. Mer tidsmessig er diodebaserte frontlykter som benytter seg av elektronisk kontrollerte krystaller og tilpasser seg lysforholdene. De lyser selvfølgelig i den retningen rattet dreies. En multimedia-kontrollsentral hører med, DVD-skjermer like så. Setene kan ikke justeres - det kan derimot ratt, betjeningsorganer og pedaler.

V6 Biturbo

Vis mer


Nepta er utstyrt med en langsmontert V6-motor med et slagvolum på 3,5 liter. Den produserer 420 hestekrefter og diesel-aktige 560 newtonmeter takket være to turboladere. Kreftene leveres til de spektakulære 23-tommers hjulene via en syvtrinns automatkasse og sørger for at sprinten fra 0 til 100 tar raske 4,9 sekunder. I forhold til tilsvarende, eksisterende motoriseringer skal utslippene begrenses betraktelig, ifølge Renault.

Konseptbilen er utviklet av Renault i samarbeid med Valéo (lys-teknologi), Michelin (dekk) og Montupet (hjul). Nepta er den seneste i en serie kreasjoner fra Renault den siste tiden, som skal vise en del aspekter ved veien merket staker opp for seg selv i de kommende år. Nepta er muligvis forløperen for en produksjonsbil, men den kommer nok ikke til å bli fullt så radikal som dette. Vi kommer til å ta en grundig titt på den når den blir vist for publikum om et par uker, det er ihvertfall sikkert.

  • Store bilder finner du her.
  • Lenker til to andre spennende konsepter fra Renault det siste året:

  • Renault Altica - sportslig stasjonsvogn
  • Renault Egeus - luksus-SUV
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder