Dundrer fra Porsche

Vi har vært på den ultra-moderne Paul Ricard-banen utenfor Marseille og tatt noen heftige runder med en Corvette i storslag.

«Når bilen så drar av gårde for fullt er skyvet imponerende. 0-100 går unna på 4,3 sekunder (...)»


LE CASTELLET (DinSide Motor): Sjette generasjon Corvette, eller C6, ble lansert i 2004 og feirer snart sin fireårsdag.

I den anledning har bilen fått en vitamininnsprøytning. Samtidig kjører General Motors i Europa en produktoffensiv hvor listen legges høyere, også for sportsbilen Corvette C6, som klart posisjoneres som en konkurrent til Porsche 911.

Det dreier seg da også om to ikoner i sportsbilverdenen, om enn med ganske forskjellig utgangspunkt, bakgrunn og følgeskare.

Se bildespesial

Mer krefter og fart

Vis mer

Dundrer fra Porsche

  1. Store bilder
Vis mer

Eksteriørmessig skiller ikke 2008-modellen seg fra tidligere års C6. Det er under skallet at oppgraderingen har funnet sted, og det er særlig drivlinjen som har fått gjennomgå selv om det fortsatt dreier seg om en god, gammel V8-motor med to ventiler per sylinder og sentralt plassert kamaksel.
"Small Block"- motoren på 6,2 liter, ved navn LS3, yter nå maksimalt 437 hestekrefter (opp fra 404), og har et dreiemomment på 586 newtonmeter mot tidligere 546.

Karakter

Dette er tilstrekkelig til at man merker at bilens karakter er blitt ytterligere forsterket. Dette understrekes av den maskuline og kraftfulle motorlyden som ved berøring av gasspedalen uttrykker en latent råskap med sin typiske lavfrekvente og lett metalliske V8-rumling. Ved kontant gasspådrag blir rumlingen til et brøl som uvilkårlig får det til å gå kaldt nedover ryggen på selv relativt blaserte biljournalister.

Sjekk hva bilen din er verdt

Kjapp som GT3

Når bilen så drar av gårde for fullt er skyvet imponerende. 0-100 går unna på 4,3 sekunder (4,4 hvis man har valgt den automatiske girkassen). Toppfarten er oppgitt av Corvette til 306 km/t.

Motoren er ikke bare sterkere, men også mer disponibel og mer dreievillig enn tidligere - turtallssperren griper inn først over 6.500 o/min, men da ganske brått - vi brukte litt tid på å venne oss til å gire opp tidlig nok. Vi blir nemlig ikke påminnet av plagsom støy, og turtallet stiger raskt!

Ytelsene vi har med å gjøre her er langt heftigere enn hva en 911 Carrera og til og med Carrera S har å by på. Vi må faktisk opp på nivå med 911 GT3 for å finne en direkte konkurrent på fart og ytelser. Corvette-motoren sitter nemlig i en bil som på langt nær er så tung som den ser ut til: Med en egenvekt på 1.461 kilo (kupé) og 1.508 kilo (kabriolet) er effekt/vekt-forholdet slett ikke verst.

Mer sivilisert råskap

Vis mer


Amerikansk sportsbil skal være råere, mer brutal og mindre kultivert enn tysk. Javel. Det synes på oss som om det nå er mest på papiret dette fortsatt gjelder, og om Corvette selvfølgelig oppleves som mindre raffinert enn konkurrentene fra Europa er det en del av dens iboende image.

Vel er interiørfinish og den generelle kvalitetsfølelsen et hakk under tyskernes nivå, men når det kommer til kjøreglede og effektivitet imponerer siste generasjon Corvette oss positivt.

Understellet fungerer meget bra og understøttes av et stabilitetsprogram (Stabili-Trak) som er tolerant når det er fullt innkoblet og som kan settes i "Competition"-modus som gjør at erfarne og kompetente førere kan uttrykke seg effektivt på bane. Elektronisk demperkontroll (Magnetic Ride) kan anskaffes om ønskelig. (22.000 kroner ekstra i Norge). Standard dekkutrustning er 245/40-18 foran og 285/35-19 bak.

Carrera S frakjørt

Vis mer


Corvette C6 2008 koster fra 1.380.000 kroner, hvilket er såvidt under prisen på en Porsche 911 Carrera S (355 hk, 0-100: 4,8 sek.). En Porsche i samme prisklasse blir dermed grundig frakjørt.

Mer moro? Se video fra DinSide Motor

Rimelige ytelser

Det er som nevnt helt opp i GT3-klassen man må for å finne tilsvarende ytelser, og Porsche 911 GT3 koster 1,7 millioner kroner. Den tangerer Corvettes 0-100-tid på 4,3 sekunder. GT3 RS (1,9 mill.), er tiendedelen raskere. Vi så oss rundt i de norske prislistene etter seriøse konkurrenter til Corvetten på ytelser/pris. Men så raske biler blir fort kostbare. BMW M6 bruker 4,6 sek fra 0-100 og koster så å si to millioner. Mercedes SL 55 AMG koster 2,3 millioner (0-100: 4,5 sek.)

Sistnevnte vil i rettferdighetens navn om kort tid bli erstattet av SL 63 AMG som blir like kjapp som Corvetten men til minst en million mer. Til og med en SL 65 AMG - som koster godt over tre millioner, kutter bare akselerasjonstiden med en tiendedel.

Porsche 911 turbo bruker 3,9 sekunder på 0-100. Den koster 2,1 millioner kroner. Her er svaret Corvette Z06 med sin syv-liters motor og sine 512 hester. Den bruker også 3,9 sekunder fra 0 til 100. Pris: 1,75 millioner.

Prisliste - Corvette 2008
StandardversjonerGirkasseVeil. Pris
Kupé 6.2 V8 Manuell1.378.500 kr
Kupé 6.2 V8Automat1.411.000 kr
Kabriolet 6.2 V8Manuell1.462.900 kr
Kabriolet 6.2 V8Automat1.495.400 kr
Z06Manuell1.754.400 kr
   
Spesialutgaver  
Kupé 6.2 V8 CompetitionManuell1.332.500 kr
Kupé 6.2 V8 CompetitionAutomat1.365.000 kr
Kabriolet 6.2 V8 Victory EditionManuell1.425.500 kr
Kabriolet 6.2 V8 Victory EditionAutomat1.458.000 kr


  • Se de store bildene fra prøvekjøringen her!