ALLE FOTO: Cato Steinsvåg
ALLE FOTO: Cato SteinsvågVis mer

DUELL: Toyota Yaris mot nye Honda Jazz

Yaris og Jazz er to fornuftige og rimelige småbiler. Vi har sjekket hvilken som er best, populære Yaris eller romslige Jazz.

Småbilklassen har tradisjonelt ikke vært veldig populær her i Norge, og Toyota Yaris er klassens salgsvinner hittil i år med en niendeplass på registreringsstatistikken for nye biler. Andre generasjon Yaris kom i 2006 og ved inngangen til 2009 fikk den en lett oppdatering med blant annet en ny bensinmotor på 1,33 liter, kombinert med en sekstrinns manuell girkasse og automatisk start-stopp-teknologi.

Jazz er også inne i sin andre generasjon. Dagens utgave kom til Norge rundt årsskiftet. Dette blir vår første erfaring med denne utgaven. Oppskriften er imidlertid den samme som for forgjengeren; mye plass og fleksibilitet kombinert med forholdsvis små bensinmotorer og dertil priser.

Svært like

Testbilene var utstyrt med uvanlig sammenlignbare motorer. Begge måler ganske nøyaktig 1,33 liter, selv om Honda kaller sin for en 1,4-liter. Det gjør de ganske nøyaktig like raske, og ganske nøyaktig like dyre. Yaris 1.33 Sol+ koster 212.000 kroner og Honda Jazz 1.4 Comfort koster 210.000 kroner. Dermed burde sammenligninsgrunnlaget i denne duellen være tilstrekkelig.

Godt under fire meter

Vis mer


Jazz er riktignok litt lengre med sine 390 centimeter mot Yaris’ 378. Men Yaris er kjent for sin gode plassutnyttelse og står ikke tilbake for mange langt større småbiler. Også Jazz er litt kortere enn mange av konkurrentene, men har i likhet med Yaris kompensert for dette ved å bygge mer i høyden enn det som er typisk for en tradisjonell småbil.

Priser og tekniske data finner du her.

Plassen er et godt sted å begynne denne duellen, for det er på mange måter her disse bilene imponerer mest. Og det er nykommeren Honda Jazz som er best. Foran er rommelighetsfølelsen god, blant annet takket være en forholdsvis langt fremtrukket frontrute og et ganske slankt dashbord. Kjørestillingen er god og noe høyere enn i litt lavere småbiler som Peugeot 207 og Volkswagen Polo. Det samme gjelder for øvrig Toyota Yaris. Man sitter godt foran i begge biler og selv storvokste personer vil greit få plass her.

Imponerende baksete i Jazz

Vis mer


Da skiller bakseteplassen klart mer. Ikke overraskende er det romsligere bak i Jazz, men først og fremst dreier det seg om takhøyde. Den er nemlig svært imponerende i Jazz’ baksete. Her skal du være uvanlig storvokst før du får problemer. På dette punktet er Yaris klart svakere, og du bør være under 180 centimeter for å kunne bevege hodet forholdsvis fritt her.

Når det gjelder benplassen er bilene forholdsvis like, og begge imponerer. Her er det ikke bare barn som har plass nok til beina. Personer på 180 centimeter sitter bra i begge disse baksetene, også med tilsvarende store personer foran seg.

Mest bagasje i Jazz

Også i bagasjeavdelingen er det Jazz som trekker i det lengste strået. Både lengden og høyden er bedre. Bakluka er mindre hellende og tillater mer last i høyden. Dessuten har man et stort rom under gulvet som rommer en hel del bagasje, riktignok på bekostning av et reservehjul som Yaris har. Yaris er mer begrenset i de fleste retninger i bagasjerommet, men heller ikke den er spesielt dårlig med tanke på den beskjedne utvendige lengden.

Artig bakseteløsning

Vis mer


Plass er én ting, men ofte er fleksibilitet og muligheten til å laste store gjenstander uten folk i baksetet vel så viktig. Også her imponerer Jazz. For det første sklir sitteputen automatisk ned og frem når du legger bakseteryggen ned, uten at du trenger å fjerne hodestøtten. Dermed blir gulvet helt flatt og dessuten ganske lavt. I tillegg kan både sittepute og seterygg, når de er lagt sammen, vippes opp fra gulvet og låses fast stående, parallelt med der seteryggen vanligvis står. Det gir en oppsiktsvekkende lastehøyde der baksetet vanligvis befinner seg og er veldig smart dersom du skal frakte skapdører, flatskjermer eller andre store gjenstander. Se fotoalbum for demonstrasjon.

Også i Yaris blir lasteflaten rimelig slett, men det er ikke mulig å vippe opp hele baksetet som i Jazz. Lastekapasiteten er dessuten ikke den samme, men det sier i grunn mest om Jazz.

Ganske enkelt preg

For øvrig har begge bilene et forholdsvis enkelt preg innvendig. Kvalitetsinntrykk og materialvalg er holdt på et nøkternt nivå, og verken Yaris eller Jazz kan konkurrere mot biler som Peugeot 207 og Skoda Fabia på disse områdene. Her har våre testbiler mer av det tradisjonelle småbilpreget.

ALLE FOTO: Cato Steinsvåg



Klassiske klokker eller midtstilt digitalt

Når det gjelder betjening og instrumentering er Jazz mer tradisjonell med sine runde instrumentklokker plassert der man er vant med å se dem. Yaris derimot har digitale og midtplasserte instrumenter. Rent estetisk er det mest en smakssak hva du foretrekker, men rent praktisk er de klassiske klokkene enklere å bruke.

Kjøreegenskaper

Kjøremessig er disse bilene ganske forskjellige. Jazz er klart strammere i fjæringen. Det gir kun middels fjæringskomfort, men til gjengjeld ganske presise kjøreegenskaper. Styringen har grei følelse og presisjon. Yaris er noe mindre distinkt både i styringen og understell. Fjæringen er mykere og kjøreegenskapene ikke fullt så tillitsvekkende som i Jazz. Balansen er imidlertid mindre understyrt og sånn sett mer underholdende. Ulempen er at hekken kan bli litt vel vilter ved kritiske manøvre. ESP-systemet, som er standard, løser imidlertid dette greit.

Selv om Jazz er ganske stram og har trygge kjøreegenskaper, er heller ikke den blant de mest kjøreglade i klassen. Det er et stykke opp til biler som Ford Fiesta og Peugeot 207.

Best fjæringskomfort i Yaris

Vis mer


Heller ikke komfortnivået i disse bilene er helt på topp i forhold til de beste i klassen. Yaris har litt bedre fjæringskomfort grunnet det mykere oppsettet, noe den profiterer mest på i lavere hastigheter. Jazz føles litt vel stiv under bykjøring, men på landeveien er inntrykket noe bedre.

Middels støykomfort

Støynivået er ganske likt i begge bilene, med unntak av lydnivået fra motoren som er noe høyere i Jazzen fra landeveishastigheter og oppover, grunnet mangelen på et sjettegir, som Yaris har. Totalt sett er begge bilene på det jevne i forhold til resten av klassen når det kommer til støy. Begge bensinmotorene går pent og stille på tomgang, slik at det ikke uten videre er lett å høre om de går eller er slått av.

Start og stopp

Yaris 1.33 er som tidligere nevnt utstyrt med automatisk start-stopp-teknologi. Det gjør at motoren slukkes automatisk når du setter bilen i fri og startes igjen i det du trår inn kløtsjen. Kjekt under kø- og bykjøring. Under vår testperiode var det litt for kaldt til at motoren var særlig villig til å slå seg av, og når den gjorde det, tok det ofte bare noen sekunder før den startet igjen.

Vis mer


Vi fikk oss en liten overraskelse da motoren ved et par anledninger startet opp etter at vi hadde gått ut av bilen for å strekke litt på beina. Spontanreaksjonen var å bråsnu i retning bilen, men etter et par sekunder skjønte vi at det verken var tyver på ferde eller at bilen plutselig hadde bestemt seg for å kjøre videre uten oss.

Like spreke

For øvrig er bilene så godt som nøyaktig like raske. 0-100 går på 11,4 for Jazz og 11,7 for Yaris. I praksis oppleves motoren som jevnsterke, men Yaris-motoren forekom oss noe mykere i gangen og dessuten smidigere på høyere turtall. Dette kan nok henge sammen med at Honda-motoren var veldig fersk da vi kjørte den.

Honda-motoren har 100 hester, mens Toyota henter ut 101 hestekrefter fra sin kraftkilde. Det skiller litt mer i dreiemoment. Her har Jazz 127 newtonmeter helt oppe ved 4.800 omdreininger. 1.000 omdreininger lenger ned har Toyota 132 newtonmeter og blir med det ikke like turtallsavhengig.

Seks gir betaler seg

Vis mer


I praksis er begge disse bilene spreke nok, men det helt store kraftoverskuddet gir ingen av dem. Yaris’ sekstrinnskasse gjør det imidlertid lettere å utnytte motoren optimalt. I Jazz savner vi et sjettegir. Turtallet i femtegir ligger på 3.000 omdreininger i 100 kilometer i timen, noe som er ganske slitsomt i lengden. For øvrig er girkassene i begge bilene svært lettsjaltede og presise i bruk.

Når det gjelder forbruks- og utslippstall er Toyota i ledelsen. Yaris bruker 0,51 liter per mil og slipper ut 120 gram CO2. Jazz trenger tilsvarende 0,54 liter og 128 gram.

Jazz oppsummert

Det er tid for å summere opp denne duellen. Jazz imponerer med god innvendig plass og et meget fleksibelt baksete. Dette er valget for deg som skal frakte mye og mange. I tillegg har den stabile og sikre kjøreegenskaper. Dens største svakhet ligger i et litt begrenset komfortnivå, samt et ganske enkelt kvalitetsinntrykk.

Yaris oppsummert

Vis mer


Yaris på sin side henger i grunn ganske godt med fortsatt i denne klassen, til tross at mange av konkurrentene er både nyere og større. Den nye motoren er en klar forbedring og gir gode ytelser og forbrukstall. I tillegg er fjæringskomforten bedre enn i Jazz. På den negative siden noterer vi dårligere plassforhold og fleksibilitet, mindre funksjonell instrumentering og ikke fullt så stabile kjøreegenskaper som i Jazz.

Mer utstyr i Yaris

Prismessig er det så godt som ingen forskjeller på disse bilene, men Yaris har noe mer utstyr inkludert i standardpakken. Ting vi finner her men som mangler i Jazz er aluminiumsfelger, tåkelys og nøkkelløs adgang og start. Begge bilene har automatisk klimaanlegg som standard.

Jazz blir vår vinner

Vis mer


Dette er likevel ikke nok til å veie opp for den fordelen Jazz har i sin rommelighet og fleksibilitet. Utover dette punktet scorer disse bilene ganske likt, med litt ulike styrker og svakheter. Dermed vinner Jazz denne duellen. Den er ikke Yaris overlegen, men har et litt bredere bruksområde og kan på mange områder utfordre mange kompaktklassebiler med sine praktiske egenskaper.

Priser og tekniske data finner du her.