<b>SUBARU MØTER MOTSTAND:</b> Subaru søker mot D-segmentet, men den mest naturlige konkurrenten er Skoda Octavia 4x4. Levorg er direkte sammenlignbar med normal versjon uten Scout-pakken.  Foto: JAMIESON POTHECARY
SUBARU MØTER MOTSTAND: Subaru søker mot D-segmentet, men den mest naturlige konkurrenten er Skoda Octavia 4x4. Levorg er direkte sammenlignbar med normal versjon uten Scout-pakken. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Duell: Subaru Levorg mot Skoda Octavia Scout

Krig på alle fire.

Subaru var så å si enerådende på firehjulsdrift. Nå er det mange som tilbyr dette. Er Subaru fortsatt kongen?

Subaru har alltid hatt et traust og solid image i Norge. Det naturlige valget for friluftsfolk som skulle på skauen, eller opp i fjellheimen uansett vær og føreforhold. I tillegg hadde de et sportslig image med sin ville Impreza WRX STI og en vellykket rallysatsning - med andre ord bilen som både barnebarn og bestemor kunne samles om.

Nå har Subaru sluttet med rally, og dagens Impreza STI skiller seg ikke ut som det villeste man kan kjøpe lenger. Alle modeller med unntak av STI har automat, men de tviholder på boksermotor og symmetrisk firehjulsdrift. Det er det få andre som tilbyr. Men holder det?

Subaru Levorg

Du går deg ikke bort i valg dersom du skal kjøpe Subaru Levorg. . Valget består av utstyrsvariantene Classic og Sport Premium. Alt annet er satt.

Les vår prøvekjøring fra lanseringen

Det vil si 1,6 liters boxerturbo med 170 hester og 250 Nm, trinnløs girkasse med seks forhåndsinnstilte gir og firehjulsdrift. Med lange personer i forsetet blir det trangt bak, og bagasjerommet svelger bare 522 liter.

Skoda Octavia

Forrige generasjon Octavia ble norgesbil over natta da de tilbød diesel, firehjulsdrift og tilhengerfeste til under 300.000 kroner. Dagens Octavia er nå Norges mest solgte stasjonsvogn, mye takket være et enormt spekter av motorer, girkasser og drift på to og fire. Over 70 % valgte 4x4 i 2015. De mest populære motorvalgene var 110-hesters diesel og 180-hesters bensin.

Testbilen matsjer Levorg perfekt på effekt og pris. Den er utstyrt med en 1,8 liters bensinmotor med turbo, 6-trinns DSG automat og innkoblingsbar firehjulsdrift fra Haldex.

Uten Scout-pakken blir Octavia vesentlig billigere. Da får du en fullpakket Laurin & Klement 50.000 kroner under prisen av en toppspekket Levorg.

Understell

Utseendemessig har Levorg bra tilstedeværelse. Den er lav og sporty, og kunne fint vært markedsført som en Impreza stasjonsvogn, selv om den visstnok skal være basert på Legacy som ikke lenger selges i Norge.

SYMMETRISK FIREHJULSDRIFT: Subaru er kjent for sin symmetriske firehjulsdrift. I nyere tid får den elektronisk hjelp og er enda bedre. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Den er såpass sporty satt opp at den gir litt mye slag på dårlig vei. Den ligger flatt og fint på veien og føles forutsigbar, ikke minst takket være firehjulsdriften. Du kan kjøre friskt før ESP-lampene bryr deg, og slår du systemet av, så er den lett å håndtere. Imidlertid savner man, spesielt på vinterføre, at den formidler mer fra hjulene, spesielt via rattet.

Synes du Levorg er litt for sportslig, bør du heller velge storfavoritten Subaru Outback.

Tørst

Levorg er kun tilgjengelig med en nyutviklet 170 hesters turbomatet 1,6 liter. Selv om den kun leverer 250 Nm i dreiemoment, kunne dette vært et glimrende alternativ. Raske akselerasjoner fra stillestående kvitteres med 6.000 omdreininger og det høres ut som motoren vil gå i frø.

I vanlige hastigheter, ligger motoren på mellom 1500 og 2200 omdreininger, ofte rundt 2000.
Kombinasjonen gir et høyt drivstofforbruk. Vår testuke, riktignok en av de kaldere, gav oss et gjennomsnittsforbruk på 0,82 liter på mila.

TRANGT: Det er ikke god plass bak sportsstolene. Foto: JAMIESON POTHECARY
IKKE I MÅL: Kul løsning med heldekkende skjerm, men det finnes mye å ønske for enklere og stiligere layout på skjermen. Foto: JAMIESON POTHECARY
SMUGLERROM: Det er godt med plass under gulvet i Levorg. Foto: JAMIESON POTHECARY
40/60:Subaru har valgt flatt bagasjeromsgulv med setene nedfeldt og stor lasterom under. Mang vil nok savne skiluke og midtre setebelte montert i seterygg. Foto: JAMIESON POTHECARY
HALVHJERTET: Mange kopierer Skoda med hemper i bagasjerommet, men de er ikke store nok og når gulvet er grunt, henger poser etc. ikke godt nok på. Foto: JAMIESON POTHECARY
TURBOTRYKK: For å finne på noe, kan du velge en masse grafer og målere man enten ikke skjønner eller har bruk for, samtidig som det er masse info man savner. Foto: JAMIESON POTHECARY
SPORTY MEN... Noen andre enn meg som synes dette ser noe utdatert ut? Foto: JAMIESON POTHECARY
RYKKFRI: Det er det beste man kan si om Subarus trinnløse girkasse. Jeg synes den ødelegger mye for en ellers bra bil. Foto: JAMIESON POTHECARY


Slapp

Girkassen ødelegger mye av opplevelsen for en ellers velbygget bil. Hadde den vært utstyrt med en bra dobbeltclutch girkasse, ville den fort blitt like sporty som den ser ut. Til tross for seks forhåndsprogrammerte gir og padler bak rattet, funker de ikke som reelle gir. Som motorbrems i nedoverbakker funker de imidlertid perfekt.

RALLYKONGE: Levorg erstatter det innarbeidede navnet Legacy og dreier stasjonsvogna i sportslig retning, både effekt- og utseendemessig. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Kald

Vår testuke var kald. Det gav nok tid til å avsløre en motor som trengte lang tid på å bli varm og et varmeapparat som holder vifta støyende i høy hastighet hele turen, dersom man drister seg til stille seg opp til 20 grader. Da sliter den.

Slik får du app-styrt varme i bilen for under tusenlappen

Greit utstyrt

Levorg føles en smule gammeldags. Den har allerede eksistert som modell i Japan i snart to år, men det har Octavia også. Knappene er svært godt organiser og du blir fort kjent med daglig betjening.

OVERSIKTLIG: Svært ryddig og enkel betjening hos Subaru, med unntak av de digitale skjermene. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Infoskjermene kunne derimot vært bedre løst. Det mangler masse relevant informasjon. I stedet får man et par rare grafer og info man ikke trenger.

Radioen har bare seks forhåndsvalg mens den sju tommer store skjermen fint kunne hatt plass til 15 kanaler uten å måtte bla seg opp og ned som man må nå. Den har ryggekamera som blir møkkete umiddelbart, men mangler parkeringsvarsler både foran eller bak.

Octavia

Octavia har et stramt utseende alle kan like. Som Octavia RS er den tøff og som Octavia Scout tenderer den å være barsk. Oppbygningen er velprøvd og velfungerende.

HALDEX 5: Enelte "Liksom"-firehjulstrekkere som kobler inn bakhjulene ved behov, er blitt skikkelig bra og morsomme. Blant andre Octavia. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Prioriteres kjøreegenskaper, bør man velge normal Octavia med 4x4. Den er billigere også. Kjøreegenskapene er nøytrale, men understellet formidler godt hva som skjer under bilen. Scout blir mer upresis, spesielt på vinterføre. Setene er manuelle og mangler tilting, men mange vil være fornøyd med å komme lavere enn i Subaru.

Pigg

1,8-literen oppfattes som pigg, mye takket være at motoren matsjer godt med dobbeltclutch-girkassen som serverer seks trinn. Den holder motoren nede på rundt 1500 omdreininger på vanlig kjøring, men er kjapt opp med nedgiring om du ønsker respons.

Vår bil var utstyrt med forskjellig kjøremodus (koster 1000 kroner). Da kløtsjer den ut når bilen triller på sletter og nedoverbakker i økonomiprogrammet. I tillegg har du komfort- og sport-modus.

LES OGSÅ: Nå kommer snart råtassen Octavia RS med drift på alle fire

Skal du ha det gøy, eller ønsker å holde igjen på girene, så styrer du trinnene manuelt på stikka. Forbruket under testperioden havner på 0,8 liter på mila.

MITT SKIP ER LASTET MED: Stort, dypt, 40/60 deling, skiluke, fire knagger, bagasjedeler, matte med gummi på ene siden og stoff på den andre. Her er det tenkt på det meste. Foto: JAMIESON POTHECARY
GENIALT: Om man husker den, så lærer man seg å sette pris på disse. Man får plass til åtte bæreposer. Foto: JAMIESON POTHECARY
GOD PLASS: Sporty stoler og grei plass til to voksne bak. Foto: JAMIESON POTHECARY
MYE INFO: Den stoe skjermen inneholder mye info som du blar deg gjennom fra rattet. Du bestemmer selv hvor mye informasjon du vil ha via innstillinger på skjermen i midtkonsollen. Foto: JAMIESON POTHECARY
SITT RIKTIG: tiveis elektriske stoler med minne og alcantara er ekstrutstyr. Foto: JAMIESON POTHECARY
DOBBELTCLUTCH: Skoda har godt samspill mellom motor, girkasse og firehjulstrekk. Foto: JAMIESON POTHECARY
To SONER: Mange knapper men det ser ryddig ut. Foto: JAMIESON POTHECARY


Svær

Octavia er blitt en fullverdig stasjonsvogn og det eneste som ødelegger for den mod tradisjonelle D-segment-biler er bredden i baksetet siden den er basert på Volkswagen Golf.

FUNKSJONELT: Skoda kjører et stramt design men tilbyr moderne materialvalg og i særklasse enkel betjening av mye informasjon. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Et stort dypt bagasjerom med verdens mest praktiske fire knagger til poser, enkle mekanismer for bakseteryggen, skiluke og ok beinplass i baksetet, er ting som er lett og like. Interiørmessig er det strikt og stramt. Noen vil kalle det elegant, andre gørr kjedelig.

SE OGSÅ: Så mange bruskasser fikk vi plass til.

Men alt er der det skal være og ingen har enklere og mer rikholdig infotainment enn Skoda og VW.

Subaru mister grepet

Skoda vinner på walkover. Den er større, billigere, sterkere, kvikkere, lettere, gjerrigere, morsommere, har mer sikkkerhetsutstyr, er mer praktisk og virker mer gjennomtenkt på alle punkter. Levorg på sin side er tradisjonelt mer holdbare, og du slipper å være en i mengden.

Testresultat

Subaru Levorg Sport Premium

Sportslig. Bra firehjulstrekk.

Girkassen. Gammelmodige detaljer innvendig. Understellet slår. Støy. Plass.


Testresultat

Skoda Octavia Scout

Stor plass, praktiske løsninger. Bra samspill mellom motor. Birkasse og dirvverk. Gjennomtenkte løsninger.

Noe dårligere kjøreegenskaper enn i lav versjon.


Fakta
Bilmerke/modellSkoda Octavia ScoutSubaru Levorg
Pris fra/testet modell:399.900 / 458.500 kr389.900/ 444.900 kr
Motor:R4, Turbo bensin 1,8-literR4, Turbo bensin 1,6-liter
Effekt:180 hk/5.100 o/min170 hk/4.800 o/min
Dreiemoment:280 Nm/1.750 o/min250 Nm/1.800 o/min
Toppfart:216 km/t210 km/t
0-100 km/t:7,8 sek8,9 sek
Forbruk:0,66 l/mil0,71 l/mil
CO2:154 g/km164 g/km
Lengde/bredde/høyde:469/181/153 cm469/178/149 cm
Drivhjul:FirehjulstrekkFirehjulstrekk
Egenvekt:1.447 kg1.551 kg
Tilhengervekt:1.600 kg1.500 kg
Bagasjeromsvolum:610/1.740 liter522/1.446 liter