<b>VALGETS KVAL:</b> VW Passat Alltrack mot Opel Insignia Country Tourer. Er valget enkelt?
VALGETS KVAL: VW Passat Alltrack mot Opel Insignia Country Tourer. Er valget enkelt? Vis mer

Duell: Passat Alltrack mot Insignia Country Tourer

De er like gode på landeveien som på hytteveien, og passer for dem med aktiv livsstil. Men hvilken er best?

Trenden med å lage litt mer off-road lignende stasjonsvogner er ikke ny, men i nyere tid var det Audi som vekket til live trenden med sin Allroad. Dette sa vi om konseptet den gangen. I ettertid har flere fulgt etter, som de vi her tester.

Folkelige Passat kom med en ny versjon og kuppet kundene for et par år siden. Det var med Alltrack-utgaven, en skikkelig allrounder.

Spørsmålet er om den henger med i dag?

Tyskerne har gjort det enkelt ved å heve Passat-karosseriet noen centimeter, men ikke for mye. Bakkeklaringen er bare 16,5 centimeter. Du ser likevel raskt at det ikke er en vanlig Passat straks du oppdager grovplasten rundt hjulbuer, plastkrom-detaljene hist og hær, og beskyttelsesplater i front og hekk.

Men Passat var langt fra først med dette.

Innvendig imponerer tyskerne med et interiør du skal være vrien for ikke å finne deg til rette i.

Bagasjerommet på hele 588 liter er praktisk utformet og enkelt å fylle opp. Bakseteplassen er høyst akseptabel, og i forsetene er det lett å finne seg vel til rette. Ergonomien er eksemplarisk, betjeningsfunksjoner er logiske, og det ser moderne og bra ut til tross for noe hardplast. Det er dessuten rikelig med oppbevaringsplass og praktiske lagringsrom for å legge fra seg ting.

Test: Skoda Superb Outdoor

Se mer av Passat Alltrack:

Subaru Outback diesel 2014 Passat Alltrack 2014 Opel Insignia Cross Tourer 2014
Subaru Outback diesel 2014 Passat Alltrack 2014 Opel Insignia Cross Tourer 2014
Subaru Outback diesel 2014 Passat Alltrack 2014 Opel Insignia Cross Tourer 2014
Subaru Outback diesel 2014 Passat Alltrack 2014 Opel Insignia Cross Tourer 2014
Subaru Outback diesel 2014 Passat Alltrack 2014 Opel Insignia Cross Tourer 2014
Subaru Outback diesel 2014 Passat Alltrack 2014 Opel Insignia Cross Tourer 2014
Subaru Outback diesel 2014 Passat Alltrack 2014 Opel Insignia Cross Tourer 2014


Bedre enn vanlig Passat

Ute på veien er kjørefølelsen faktisk bedre på Alltrack kontra standard Passat. Økt bakkeklaring og lengre fjæringsvei gir den rette komforten uten at det krenger plagsomt i svingene. Grepet sikres via firehjulstrekksystemet Haldex, som flytter krefter bakover straks det glipper foran.

Motoren er en sterk 2-liters diesel på 177 hester. Den yter 380 Nm mellom 1.750 og 2.500 omdreininger. Med DSG-kasse spurter den til hundre på 8,7 sekunder. Toppfarten er 211 km/t. Underveis er det ingen tvil om at dette er en kvikkas. Snittforbruket er lavt med 0,53 liter per mil og CO2-utslippet ligger på 155 g/km.

Nyhet: Skoda Octavia Scout

Litt kostbar

Straks temaet kroner og øre kommer opp, er det greit å skjerpe sansene. All gleden vi opplever med Alltrack har sin pris. I utgangspunktet får du den fra 450.900 kroner.

Men med 177-hesters motor spretter prisen opp til 503.100 kroner med DSG-kasse.

Vår bil har utstyrsnivå Exclusive som innebærer blant annet Sportspakke med nappaskinn, adaptiv bi-xenon, aluminiumslister innvendig, mørke vinduer bak, parkeringssensorer og svingbart el-betjent hengerfeste. Totalprisen blir da 541.100 kroner.

Trøsten er at Passaten er attraktiv på bruktmarkedet. Sånn sett blir verditapet lavere.

Her er det meste av moderne utstyr tilgjengelig, ikke minst sikkerhetsutstyr som blindsonevarsler, filskiftevarsler, bakkestart-assistanse og downhill-assist.

Passat Alltrack henger ikke bare følge med de nye konkurrentene. Den ligger helt i tet.

Opel Insignia 2,0 CDTi Premium Country Tourer

Opel har slitt med salget de senere årene, men setter lit til at Norge skal få øynene opp for nyheten Insignia Country Tourer.

Er dette bilen som kan redde merket i Norge?

Når Opel endelig lanserer stasjonsvognen av Insignia i høyreist utgave, så har de benyttet de samme designelementene som konkurrentene. Det betyr blanke lister, plastkrom, kanal- og hjulbueplast og beskyttelsesplater foran og bak. Country Tourer er 7 millimeter lengre enn vanlig Sports Tourer (altså ordinær Insignia stasjonsvogn). Den er dermed hele 4,92 meter lang, noe som gjør den to centimeter lengre enn Mercedes E-klasse stasjonsvogn.

Men der Mercedesen har klassens romsligste bagasjerom, kommer Insignia Country Tourer til kort.

Målt opp til vinduene er det ikke så ille. Men målt opp til taket med nedlagt baksete er det klart at den skrånende taklinjen og avrundede hekken stjeler plass. Selve bagasjeromsåpningen er også trang. Ettersom baksetene ikke lar seg legge ned via spaker fra bagasjerommet, har ikke praktisk nytte stått i første rekke.

Se flere bilder av Insignia Country Tourer:

Subaru Outback diesel 2014 Passat Alltrack 2014 Opel Insignia Cross Tourer 2014
Subaru Outback diesel 2014 Passat Alltrack 2014 Opel Insignia Cross Tourer 2014
Subaru Outback diesel 2014 Passat Alltrack 2014 Opel Insignia Cross Tourer 2014
Subaru Outback diesel 2014 Passat Alltrack 2014 Opel Insignia Cross Tourer 2014
Subaru Outback diesel 2014 Passat Alltrack 2014 Opel Insignia Cross Tourer 2014
Subaru Outback diesel 2014 Passat Alltrack 2014 Opel Insignia Cross Tourer 2014
Subaru Outback diesel 2014 Passat Alltrack 2014 Opel Insignia Cross Tourer 2014


Gode løsninger

Også foran har Opel rotet bort litt plass. Hjørnene av dashbordet er trukket inn mot kupeen, noe som gir et mer klaustrofobisk inntrykk. Men det hersker likevel en herlig stemning bak rattet. De ergonomiske setene, som Opel har vunnet mye anerkjennelse for, gir veldig riktig støtte.

Insignia har alltid vært en kjøreglad bil, og Country Tourer er intet unntak. Enda bedre er det her siden du kan bestemme hvor fast understellet skal være.

FlexRide betyr nemlig adaptivt chassis og er perfekt når du vil sjalte mellom sport og komfort.

Firehjulstrekksystemet ligner det Volkswagen benytter. Forhjulene trekker 95 prosent fram til det begynner å glippe. Da kan opptil 95 prosent av kreftene flyttes bakover.

På vår utflukt viser den imponerende takter til å ta seg opp brattbakken.

Litt trøtt motor

Under panseret sitter det en stillegående 2-liters dieselmotor på 163 hester. Den har et dreiemoment på 350 Nm fra 1.750 til 3.000 omdreininger.

Automatkasse er standard, og 0-100 km/t skjer på 11,4 sekunder. Det er rett og slett litt for daft. Toppfarten er 200 km/t. Snittforbruket er 0,64 liter per mil og CO2-uslippet ligger på 169 g/km.

Men når det kommer til økonomi er det grunn til å smile. For Insignia Country Tourer er nedlesset med utstyr inkludert i prisen. Importøren har gjort det enkelt, og fører kun én utgave. Den koster i utgangspunktet 479.900 kroner.

Da får du altså med de nevnte skinnsetene med varme og kjøling, BOSE-stereo, adaptivt chassis, navigasjon, ryggekamera, adaptive bi-xenon, varme i rattet, keyless go, el-seter, p-sensorer, adaptiv cruise control, 230V strømuttak og mye mer.

Vår bil har i tillegg hengerfeste, metallic lakk og soltak. Ekstrautstyr for 22.900 kroner gjør at totalpris blir 512.800 kroner. Det er billig, sett ut fra hva du får.

Med Insignia Country Tourer får du mye bil og utstyr for pengene. Kjører bra gjør den også. Det er bare så synd at de har rotet bort litt av plassen.

Konklusjon

Opel slår knockout på konkurrentene med sin lave pris. Utstyrspakken du får med på en Insignia er overveldende. Problemet er en gammel motor og høy vekt som gir slappe ytelser. Opel roter også bort en del plass.

Og er det noe familier med aktiv livsstil foretrekker, så er det nettopp det.

Volkswagen Passat Alltrack sanker jevnt mye poeng over hele fjøla. Den har sprekest motor, den har størst bagasjerom, mest tiltalende interiør og får bra score for kjøreegenskaper og utseende.

Høyest pris til tross: Det er ingen tvil om at den allsidigste firehjulstrekkeren er Alltrack.

Testresultat

VW Passat Alltrack

Sterk,god plass,lavt forbruk

En anelse dyr


Testresultat

Opel Insignia Cross Tourer

Svært godt utstyrt,kjøreglad og god fremkommelighet

Dårlig plassutnyttelse, litt trøtt motorisering