Vis mer

DUELL: Nye Toyota Avensis mot VW Passat

Det er ikke ofte vi gjennomfører en duell så jevn som denne. Nye Avensis byr Passat på knallhard kamp.

Toyota Avensis og Volkswagen Passat er to svært kjente biler her til lands. De selger meget godt og ligger på henholdsvis andre- og tredjeplass på salgsstatistikken så langt i 2009. Avensis er helt ny, mens Passat begynner å trekke litt på årene, selv om den kom ikke lengre tilbake enn i 2005. Men fornyelsestakten i denne klassen har vært høy siden den gang, og Passat er eldre enn de fleste av konkurrentene i mellomklassen. Ikke desto mindre har den gjort det godt i våre tester og kom nylig på en andreplass i vår trippeltest med de den gangen tre beste bilene i klassen.

Derfor passer det godt å sette nye Avensis opp mot Passat. Vi var positive til Avensis da vi prøvekjørte den i Italia helt på tampen av fjoråret. Det var derfor ikke med lite spenning vi satt oss inn i Avensis og kjørte de første milene på norske veier.

At Toyota tapte grundig for Volkswagen i vår nylig gjennomførte duell mellom Auris og Golf, setter en liten ekstra spiss på dette oppgjøret. Vil Toyota klare å slå tilbake?

Avensis billigere

Alle foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Vi har testet bilene med dieselmotorer på 2,0 liter. Toyota-motoren yter 126 hester og 310 newtonmeter, mens 2,0-literen i Passat er litt sterkere med 140 hester og 320 newtonmeter. Dette gjenspeiles også i prisen på våre testbiler. Startprisen på de relativt velutstyrte bilene vi kjørte er 346.000 kroner for Avensis 2.0 D-4D Executive og 373.000 kroner for Passat 2.0 TDI Highline. Vår test-Passat var i tillegg utstyrt med dobbelkløtsjkassen DSG, som øker prisen til 393.000 kroner. Frakt- og leveringskostnader kommer i tillegg til prisene oppgitt her.

Design

En kjapp runde rundt bilene er på sin plass før vi setter oss inn og begynner kjøreturen. Avensis har fått et ganske så annerledes uttrykk i denne nyeste utgaven. Det finnes ingen fasit på hva som er vakker bildesign, men Avensis har i alle fall blitt klart mer moderne og aggressiv i oppsynet. Mer aggressiv har Passat også blitt nå som Highline-utgaven har fått designpakken R-edition som standard.

God kvalitetsfølelse

Avensis oppe, Passat nede Vis mer
Vis mer


Innvendig har Avensis fått seg et klart løft. Kvalitetsfølelsen er stort sett god og designen konservativ og i våre øyne rimelig elegant. Passat fikk mye ros for kvalitetsfølelse da den kom, men har ikke lenger noe forsprang på Avensis på dette området nå. Begge bilene byr på rimelig påkostede interiører.

Lettere å betjene

I vår duell mellom Toyota Auris og Volkswagen Golf, fikk Auris mye kritikk for lite gjennomtenkte betjeningsløsninger. Her er Avensis klart bedre enn Auris og vi skal ikke kritisere Toyota nevneverdig for dette i denne sammenhengen. Litt har man likevel fortsatt å gå på. Eksempelvis er bryteren for den elektroniske parkeringsbremsen gjemt i dødsonen bak rattet slik at føreren ikke ser den fra førerposisjonen. I tillegg må man trykke inn eller dra den mot seg avhengig av om bremsen skal av eller på, og man må se i instrumentpanelet for å få vite den aktuelle posisjonen. I Passat har man laget en knapp som bare kan trykkes inn og som lyser når parkeringsbremsen er på, lett synlig fra førerplassen.

Også kjørecomputeren kunne vært laget annerledes. Vi mener at klokkeslett og utetemperatur alltid bør være synlig, uavhengig av hvilken funksjon i kjørecomputeren du bruker. I Avensis forsvinner utetemperaturen dersom du ønsker å holde øye med forbruket ditt. Dette er små og ganske ubetydelig ting, men det er likevel greit å nevne. Passat er litt mer gjennomtenkt når det kommer til betjening.

Viktigere for familien er kanskje plassforholdene. Foran sitter de fleste godt i begge biler. Vi savner noe lårstøtte i Avensis, men i den grad det er et problem, gjelder det for de med litt over gjennomsnittlig høyde. Forøvrig er kjørestillingen fin og man sitter en del høyere her enn i Passat, som tillater en litt sportsligere kjørestilling. Sportsseter er forøvrig standard på Highline-utgaven.

Alle foto: Cato Steinsvåg
Avensis oppe, Passat nede
Avensis oppe, Passat nede



Bakseteplass

Bakseteplassen skiller normalt mer og så også her. I Passat har man litt ekstra plass til knærne, mens Avensis gir bedre plass til føttene, først og fremst i midten hvor fraværet av en kardangtunnel gir helt flatt gulv. Passat har en slik ”tunnel” i midten på gulvet bak, trolig fordi bilen også kan leveres med firehjulsdrift. Det er en betydelig ulempe dersom du kjører mye med tre i baksetet. For fire voksne er imidlertid Passat en anelse bedre.

Passat med større bagasjerom

Avensis oppe, Passat nede Vis mer
Vis mer


Det er i den bakerste avdelingen vi finner de største forskjellene. Her er Passat rett og slett større enn Avensis. Passats bagasjerom er dypere og bagasjeluken mer oppreist slik at det blir bedre plass hvis du laster i høyden.

Enkel setenedfelling

Dersom du ønsker å slå ned bakseteryggene, er Avensis lettere å ha med å gjøre. I Passat må man først vippe opp sitteputen i bakkant slik at den står på høykant inntil forseteryggen og ta av hodestøtten før man legger bakseteryggen ned. I Avensis kan man med ett håndgrep legge bakseteryggen rett ned. I begge tilfeller blir gulvet helt flatt.

Jevnbyrdig komfort

Plass og betjening er viktig, men også familiebiler skal kjøres. Komfortmessig er disse bilene ganske jevnbyrdige, med litt ulike styrker og svakheter. Vår test-Passat var utstyrt med aktive støtdempere (koster 9.400 kroner) og det gir bedre fjæringskomfort enn med standardunderstellet. Spesielt i komfortmodus blir chassiset svært mykt. Dette er et verdifullt tilvalg. Vår erfaring med standardchassiset i Passat tilsier at Avensis er en smule mer komfortabel. Det til tross for at Avensis sliter med små og skarpe ujevnheter som hull i veien, sprekker og broskjøter. Over større ujevnheter og på fine veier klarer Avensis seg langt bedre, takket være et ganske mykt oppsett.

Passat med noe bedre kjøreegenskaper

Vis mer


Passat er i utgangspunktet stivere og straffes noe for det, selv om den takler mindre og skarpere ujevnheter bra. Det stivere oppsettet gir seg også utslag i noe mer presise kjøreegenskaper. Den krenger mindre, er mer direkte og man har litt bedre føling med hva bilen foretar seg, ikke minst takket være bedre styrefølelse. Men også på dette punktet har Avensis forbedret seg og forskjellene i kjøreegenskaper i disse bilene er ikke av avgjørende betydning.

Begge bilene opptrer sikkert og stabilt uten noen tegn til usikkerhet ved brutal behandling. Begge er lett understyrte, men ikke verre enn at bakhjulene får jobbe i svingene dersom du går av gassen.

Jevnsterke motorer

Motormessig er disse overraskende like. Toyota har posisjonert seg litt annerledes enn Volkswagen og lagt sin 2,0-liter litt lavere med tanke på effekt. Likevel er den faktisk ett tiendelssekund raskere fra 0-100 enn Passat med 140 hester. Avensis 2.0 D-4D bruker akkurat 10 sekunder på den klassiske øvelsen. I praksis opplevde vi disse bilene som ganske jevnbyrdige i ytelser. Passaten føles en smule kvikkere, men her er forskjellene små og begge er mer enn sterke nok som familiebiler.

Vis mer


Begge biler har seksstegede manuelle girkasser som standard, selv om vår test-Passat som nevnt var utstyrt med dobbelkløtsjkassen DSG. Den passer bra til bilen, men Volkswagen har også for vane å lage gode manuelle girkasser. Det har Toyota i alle fall gjort i Avensis. Spaken glir meget lett og presist mellom de ulike girene. Drevingen er ganske høy og sjettegiret passer best til motorveier og flate landeveier av god kvalitet. Lavt turtall i hastigheter over 80 kilometer i timen er positivt for støynivå, komfort og forbruk på langtur.

Automatgir er ikke tilgjengelig til den minste dieselmotoren i Avensis.

De offisielle forbrukstallene for Passat (manuelt gir) og Avensis er henholdsvis 0,57 og 0,54 liter per mil med CO2-tall på 148 og 142 gram per kilometer.

Jevn duell

En kjapp oppsummering avdekker at det er svært jevnt mellom disse bilene målt etter egenskaper. Begge biler har styrker og svakheter, men evner ikke å distansere hverandre betydelig på noen punkter. Derfor blir forhold knyttet til økonomi svært viktige i denne duellen.

Økonomi

Vis mer


Avensis har en åpenbar fordel i en startpris som ligger om lag 27.000 kroner lavere enn Passats. Dette er en del penger når bilene koster rundt 350.000 kroner. Utstyrsforskjellene er i tillegg svært små og tipper litt begge veier. En del av prisforskjellen (om lag 14.000 kroner) skyldes avgiftsforskjeller, hovedsakelig grunnet Passats høyere toppeffekt. Det kan dermed virke som en sammenligning mellom disse motorene er litt urettferdig, men når Avensis har omtrent de samme ytelsene i praksis, ser vi ikke noen grunn til å legge veldig mye vekt på de litt flere hestekreftene i Passat. Dermed går Avensis inn i denne duellen med en betydelig prisfordel.

Annenhåndsverdi

Det kan også legges vekt på det faktum at Avensis er en helt ny bil som skal være på markedet i mange år før en ny modell kommer. Passat begynner å trekke på årene, og en ny versjon er ventet i løpet av 2010. Dermed har Avensis noe bedre forutsetninger for lavt verditap de neste årene. Vanligvis uttaler vi oss ikke for mye om kvalitet og annenhåndsverdi i biltester, grunnet usikkert grunnlag for dette. I dette tilfellet vil også begge biler uansett være lettsolgte når de en gang skal byttes ut. Vi vurderer det likevel som sannsynlig at Avensis totalt sett vil by på et enda rimeligere og mer ukomplisert bilhold enn Passat, også basert på det faktum at Toyota er det eneste merket som gjennomgående får topplaseringer i diverse undersøkelser av driftsikkerhet og kundetilfredshet.

Konklusjon

Vis mer


Hvordan skal vi så konkludere? For det første må vi si at det er sjeldent vi har gjennomført en så jevn duell. Det er lite å skille disse bilene nevneverdig på og begge overbeviser med gjennomført gode egenskaper. Litt overraskende er det at Passat fortsatt henger så godt med, etter å ha vært på markedet i såpass mange år. På forhånd hadde vi trodd at Avensis skulle ta en ganske grei seier i denne duellen. I steder oppdaget vi at Passat faktisk slår Avensis på en del enkeltpunkter som er viktige i en familiebil. Dersom plass, og spesielt lastekapasitet er spesielt viktig for deg, er den det beste valget. Dersom biløkonomi kombinert med gode allroundegenskaper prioriteres høyere, er Avensis et bedre valg.

Avensis vinner hårfint

Med bakgrunn i denne argumentasjonen blir derfor Avensis, riktignok med svært liten margin, vår vinner i denne duellen. Den er jevngod med Passat og koster mindre slik at den rett og slett gir litt mer bil for pengene. Dermed slår den Passat ned fra andreplassen i klassen og kan utfordre Mondeo om tronen.

 VW Passat*Toyota Avensis
Motorvolum1.968 ccm1.998 ccm
Effekt140 hk126 hk
Dreiemoment320 Nm310 Nm
0-10010,1 sek10,0
Forbruk blandet0,57 l/mil0,54 l/mil
CO2-utslipp148 g/km142 g/km
Lengde4.7744.765
Egenvekt1.5101.520
*Tall med manuelt gir