DUELL: Mitsubishi Grandis utfordrer Peugeot 807

Mitsubishi Grandis og Peugeot 807 er to av Norges mest populære flerbruksbiler - og har begge fått positiv omtale på DinSide Motor. Men hvilken er egentlig det aller beste kjøpet?

Vis mer


Er du blant de stadig flere som vurderer å gå til anskaffelse av en såkalt MPV (Multi Purpose Vehicle)? Da har du sannsynligvis oppdaget at du har svært mange modeller å velge blant, noe som selvsagt kan oppleves forvirrende.

Introduksjonen av stadig flere MPVer var årsaken til at vi her på DinSide for flere år siden bestemte oss for å dele disse inn i to undergrupper. Vi valgte å definere de to gruppene som henholdsvis fleksibiler og flerbruksbiler. I sammenheng med introduksjonen av Opel Meriva i 2003 innførte vi nok en undergruppe - minifleksibilene.

Minifleksibilene

Som navnet tilsier, kjennetegnes sistnevnte gruppe først og fremst ved at de er små - De fleste er mellom 370 og 410 centimeter lange. Det som hovedsaklig skiller minifleksibilene fra ordinære småbiler, er stor takhøyde og fleksible seteløsninger, gjerne akkompagnert av mange og smarte oppbevaringsrom. Denne bilgruppen, som har fire eller fem sitteplasser, er blant annet representert ved Ford Fusion, Opel Meriva, Peugeot 1007 og Renault Modus. Minifleksibilene har innstegspriser i spennet mellom 170.000 og 190.000 kroner.

Fleksibilene

Neste trinn på stigen er fleksibilene, som er de mest populære MPVene her i landet. Som minifleksibilene kjennetegnes også de større fleksibilene ved stor takhøyde og fleksible bakseteløsninger. Panseret er vanligvis svært kort og sittehøyden gjerne høyere enn i ordinære kompaktbiler.

Femseters fleksibiler

Vis mer


Her på DinSide deler vi fleksibilene inn i to undernivåer - femsetere og syvsetere. Femseterne representeres blant annet av Citroën Xsara Picasso, Ford Focus C-Max, Mercedes-Benz B-klasse, Renault Scenic og Volkswagen Golf Plus. Disse er omlag 420 til 430 centimeter lange og starter vanligvis på mellom 230.000 til 240.000 kroner (B-klasse starter på nesten 280.000 kr).

Syvseters fleksibiler

Syvseterne, som har tre seterader, er naturligvis lengre enn femseterne og strekker seg vanligvis 440 til 450 centimeter i lengderetningen. Denne gruppen er blant annet representert ved Mazda 5, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Toyota Verso og Volkswagen Touran og har innstegspriser mellom 260.000 og 280.000 kroner.

Med fare for å bidra til forvirring må vi også nevne seks-seteren Honda FR-V. FR-V, som kun har to seterader, men altså seks sitteplasser, plasserer seg på en måte midt mellom fem- og syvseterne. FR-V finnes kun i én versjon, og koster 290.000 kroner.

Flerbruksbilene

Dagens duellanter er imidlertid fullverdige flerbruksbiler. Disse har vanligvis samme konfigurasjon som syvseters fleksibiler, noe som innebærer 2+3+2 seter. Men det finnes unntak. For eksempel kan Peugeot 807 leveres som åtteseter, mens Mitsubishi Grandis er tilgjengelig i en seksseters-versjon.

Lange og brede

Vis mer


Som fleksibilene kjennetegnes også flerbruksbilene ved stor høyde. Det som skiller dem fra fleksibilene er først og fremst lengden - flerbruksbilene er oftest 460 til 480 centimeter lange. Enkelte, som Chrysler Grand Voyager, er over 500 centimeter fra skiltplate til skiltplate. I tillegg er flerbruksbilene generelt bredere enn fleksibilene. Mens fleksibilene sjeldent er bredere enn 180 centimeter, er det motsatte tilfelle for flerbruksbilene.

Fra 370.000 kroner

Økt størrelse gir økt vekt, noe som i sin tur gir økte avgifter. Flerbruksbilene er derfor betydelig dyrere enn syvseters fleksibiler. De rimeligste flerbruksbilene starter på rundt 370.000, men flere modeller har innstegspriser som overstiger 400.000 kroner. I konklusjon-kapittelet kommer vi selvsagt inn på de ulike alternativene, men i første omgang skal vi konsentrere oss om dagens duellanter; Mitsubishi Grandis og Peugeot 807.

Peugeot 807 2.0 HDi SR

Sistnevnte ble introdusert i Norge våren 2003 og har siden den gang vært en av våre favoritter. 807 er i praksis samme bil som Citroën C8, Fiat Ulysee og Lancia Phedra, men de to sistnevnte markedsføres ikke her i landet.

807 er en klassisk flerbruksbil, i den forstand at den både er høy og bred. 807 er i tillegg utrustet med skyvedører. Inntil Peugeot 1007 og Mazda 5 introduserte skyvedører i henholdsvis minifleksibil- og fleksibil-klassene, var nettopp denne egenskapen forbeholdt flerbruksbilene.

807 er i Norge tilgjengelig med fire motoralternativer, hvorav tre dieselmotorer. Vi har i dag tatt for oss rimeligste dieselmotor og laveste utstyrsnivå. Peugeot 807 2.0 HDi SR koster 407.000 kroner med syv seter.

Mitsubishi Grandis 2.0 D-ID Invite+

Vis mer


Mitsubishi Grandis kom til Norge våren 2004 og fremstår på mange måter som en utypisk flerbruksbil. Grandis er nemlig relativt lav, samtidig som den har en dynamisk og moderne linjeføring. Grandis fremtrer derfor på mange måter som slankere, lettere og mer sportslig enn andre flerbruksbiler. Det faktum at Grandis er nesten 10 centimeter lavere og 6 centimeter smalere enn 807 tas i noen grad igjen i lengderetningen. Grandis er 476,5 centimeter lang, snaue 4 centimeter lengre enn 807.

Mitsubishi Grandis er tilgjengelig med to motoralternativer. Vi har tatt for oss dieselalternativet i kombinasjon med høyeste utstyrsnivå. Grandis 2.0 D-ID Invite+ koster 410.000 kroner.

Overraskende ulike

Men det er ikke bare på utsiden at Grandis skiller seg fra 807. Også innvendig er bilene overraskende ulike. Dette skal vi straks komme tilbake til. Men først tar vi en kikk på motor og kjøreegenskaper.