DUELL: Mercedes-Benz SL 500 møter Lexus SC 430

Bare synet av disse to bilene får tennene til å løpe i vann. Verre blir det når vi ser taket forsvinne lekende lett ved hjelp av en ”trylleformel”. Toppen av ekstase er nær når vi fyrer i gang V8-erene.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ikke nok med det. Begge bilene er også noe av det som ser best ut på veien. Designet er så gjennomført herlig at du kan gå rundt bilene gang på gang uten å bli lei. Mercedes SL 500 er så frekk og sexy at det nesten er bedre stå på utsiden å se på den enn å kjøre den. Lexus på sin side utstråler luksus og eleganse langt over det vi noen gang har sett tidligere.

Lexus SC 430

Lexus SC 430 leveres kun med ett motoralternativ. Det er den 4,3-liters store V8-eren som også sitter i GS 430 og LS 430. SC 430 er en stor, sterk og muskuløs bil som tilbyr sjåføren, og den heldige ledsager, en drømmetur omkranset av skinn, tre og et svært rikholdig utstyrsnivå. SC 430 har svulmende og pompøse former og siden det ikke finnes flere enn denne ene bilen i Norge er det mange som med god grunn snur seg når SC 430-en kommer glidende.

Mercedes-Benz SL 500

Mens Lexus totalt sett har en historie som kun strekker seg tilbake til 1989, kan SL 500, eller 500 SL som bilen først het, se på en historie på 30 år. Første 500 SL kom i 1971 og denne modellen holdt koken helt frem til 1989. Neste 500 SL kom i samme året og holdt det gående frem til år 2000. I løpet av de siste årene skiftet den navn slik at bokstavene kom først, altså SL 500. 2001 ble lanseringsåret for siste SL 500. Den nye modellen er spekket med nyvinninger og tekniske finesser som gjør mange av dagens biler gammeldagse. Dette gjelder også i høyeste grad også utseende.

Stor forskjell

På papiret ser de to bilene like ut – trass i at SL 500 er sterkere og koster 250.000 kroner mer enn SC 430. Gjennom testen viste det seg imidlertid at forskjellene i praksis er bemerkelsesverdig store. Dette er to forskjellige biler som bør tiltrekke seg veldig ulike mennesker.

Hvordan gikk det?

Vi skal imidlertid ikke kjede dere mer, vi slår ned taket starter våre til sammen 16 sylindre – for å finne ut av hvilken av bilene som er best. Du nærmer deg svaret ved å klikke deg videre her.