DUELL: Mercedes-Benz ML 270 CDI møter Toyota Land Cruiser

M-klasse er en gjenganger i våre dueller, og nye Land Cruiser ber om å bli sammenlignet med en erfaren luksus-SUV.

DUELL: Mercedes-Benz ML 270 CDI møter Toyota Land Cruiser

  1. Store bilder!
  2. Tekniske data
  3. Konklusjon
  4. Plass og komfort
  5. Motor og kjøreegenskaper


Da Toyota lanserte nye Land Cruiser i høst ble det lagt vekt på at biler som M-klasse og BMW X5 helt klart var malen med hensyn kjøreegenskaper og komfort. I tillegg skulle den levere terrengegenskaper i særklasse.

Gammel og ung

Dagens M-klasse begynner å nærme seg slutten av livssyklusen. Få biler har vært gjennom større endringer i løpet av livet en M-klasse, og forskjellen bak rattet i dagens utgave kontra utgaver fra 1997 er stor.

Toyota Land Cruiser dukket opp første gang 1951, forrige generasjon kom i 1996. Dagens modell har flyttet Land Cruiser fra klassen for røffe, store firehjulstrekker opp i luksus-SUV-klassen.

Tro mot rammen

Både M-klasse og Land Cruiser bygges på en separat ramme. Fordelene er ekstra stivhet, ulempene er vibrasjoner og støy. SUVer som BMW X5 og Volvo XC90 har selvbærende karosserier.

Et annet terrengpluss for M-klasse og Land Cruiser er at girkassene er utstyrt med en lavgir-serie. Det er nesten en nødvendighet for kjøring i vanskelig terreng.

Kun Land Cruiser på grønt

Etter endringene i reglene for varebil klasse ll er det ikke lenger mulig å få M-klasse på grønne skilter. Med nye Land Cruiser har du fortsatt den muligheten, og på VX-utgaven sparer du 237.700 kroner på å kjøre toseter.


Vi har kjørt toppmodellen av Land Cruiser, den koster 761.500 kroner med luftfjæring på bakakselen. Denne modellen er svært velutstyrt, og en M-klasse med tilsvarende utstyr koster omtrent det samme.

Deler vi prisen på antall sitteplasser er Land Cruiser det gunstigste kjøpet, den har plass til åtte personer. Vurdering av andre kriterier kan du lese videre om i motor og kjøreegenskaper.