<b>KJØRER TIL DET STOPPER:</b> Etter 17,6 mil var det full stopp. Foto: RUNE M. NESHEIM
KJØRER TIL DET STOPPER: Etter 17,6 mil var det full stopp. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Duell: Mercedes B Electric Drive mot Volkswagen e-Golf

Ingen holder hva de lover, men der den ene klarer 17 mil, kjører den andre hele 5 kilometer lenger.

e-Golf troner på salgsstatistikken for elbiler, men Mercedes B Electric Drive kan bli en heftig konkurrent fordi den skilter med lenger rekkevidde, mer status og plass. Men hvilken av de to alternativene kommer egentlig lengst?

Det måtte vi selvsagt finne ut av.

Mercedes har fått hjelp av Tesla med sitt elbilprosjekt. De har et batteri på 28 kWh og en motor på 180 hestekrefter.

Vi har testet Insane-knappen på Tesla P85D

Prisen starter på 271.980, og lovet rekkevidde er 200 kilometer. Med rekkeviddeforlengeren Range Plus, som er i vår bil, økes rekkevidden ytterligere 30 kilometer. Dette takket være energisparende elementer som mørke sideruter, varmeisolerende frontruter, isolerte dører og tak, samt økt batterikapasitet. Det koster 6.840 kroner.

Denne lover 24 mils rekkevidde

Trang fødsel

Volkswagen e-Golf fikk en trang start på grunn av problemer med varmepumpene, men da bilen endelig ble sluppet på markedet klatret den rett til topps på salgstoppen.

Se full oversikt over alle elbiler

VW e-Golf har et mindre batteri på 24,2 kWh og en motor på 115 hestekrefter.

Prisen starter på 245.600 kroner, og da er selv grunnmodellen godt utstyrt. Volkswagen lover en rekkevidde på 190 kilometer.

Begge bilene er bygget på eksisterende modeller og betjenes som hvilken som helst vanlig bil, noe som verdsettes av mange.

Slik kjører de

Golfen har lagt på seg cirka 330 kilo, sammenlignet med 1,4 125 hk DSG highline. Hovedårsaken er batteripakken. Den er plassert på gulvet mellom hjulene, en ideell plassering av vekt.

KVIKK: Golfen er sterk fra start og føles kvikk i byen. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


e-Golf ligger flatt og fint på veien og takler kurver overbevisende bra. Understellet er fast men ikke stivt og har overraskende lang vandring. Det sender slag i karosseriet på dårlig underlag på grunn av dårlig returdemping.

Dette klarer ikke våre testbiler

Vår testbil er utstyrt med piggfrie vinterhjul som gjør bilen mer sporete enn med sommerhjulene vi har testet den med tidligere. Det gir den noe høyere rullemotstand også.

Sportsstolene gir mye støtte og kan stilles mye. Noen kunne tenkt seg rattet nærmere.

Bilen oppleves lett og kvikk i bytrafikk. Motoren imponerer fra stillestående til 50 kilometer i timen. Derfra til toppfart på 140 helt lineær og ikke sterkere enn den bør være. Den starter automatisk i programmet "Normal" og har to økonomiprogrammer.

Slik blir fremtidens elbiler

I B-klasse er sittestillingen høy. Den føles tung, og må settes i programmet Sport for at den skal gi ønsket respons i bytrafikk. Den startes automatisk i øko.

SLAPP:I de to økonomiprogrammene fremstår bilen som stor og tung. I sport blir den kvikkere. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Økonomiprogrammene gir opplevelsen av en treg bil, til tross for 180 hester.

Komfortunderstellet kler bilen. Den er komfortabel og oppsettet takler de fleste underlag og sender nesten ikke slag inn i karosseriet.

Tallene som taler mot elbilene

Den kjører litt som en SUV, det vil si at du dingler litt med hodet på ujevnt underlag. Blir situasjonen krevende, er det bakhjulsopphenget som klapper sammen først. Styringen kunne med fordel vært noe mer informativ.

Fullverdige femsetere

LUKSUS: Skinn, kontrastsøm og masse lagringsplass gjør B-klasse til et trivelig sted å være. Foto: RUNE MARTIN NESHEIM Vis mer
GOD PLASS: Flatt gulv og kantete karosseri gir bra forhold for de i baksetet. Foto: RUNE MARTIN NESHEIM Vis mer
STORT: 501 liters bagasjerom gjør den til en storlaster. Foto: RUNE MARTIN NESHEIM Vis mer
BRUKERVENNLIG: Bortsett fra powermåleren er det ingenting som skiller den fra vanlig Golf. Foto: RUNE MARTIN NESHEIM Vis mer
OK PLASS: Golf er bare et par cm smalere enn Mercedes og tilbyr oreit med plass. Foto: RUNE MARTIN NESHEIM Vis mer
MINUS 40 LITER: e-Golf byr på340 liter1 liter, 40/60-deling og skiluke. Foto: RUNE MARTIN NESHEIM Vis mer







Både e-Golf og B-klasse svelger fem personer, men baksetepassajserene sitter best i B-klassens noe mer kantete karosseri og flate gulv. Begge byr på nok innstillingsmuligheter.

Fem voksne må dele på plass i lengderetning på begge.

Elektronikken stjeler 40 liter bagasjerom fra e-Golfens bagasjerom, mens Mercedes fortsatt har sine 501 liter inntakt. Mer enn nok for de fleste.

Rekkeviddeangst

Mercedes rekkeviddemåler fungerer annerledes enn andre elbiler. Litt stressende hvis du ikke vet hvordan den fungerer. Ved reset på langtidskjøring, viser den full rekkevidde (gjerne 22 mil). Deretter regner den ut rekkevidden etter ditt kjøremønster. Er du hard på pedalen, viser den gjerne 12 mils rekkevidde ved fulladet batteri til du resetter den igjen. Forsåvidt greit.

Forbruket av strøm er også overraskende høyt på måleren. Jeg var ikke i stand til å få forbruket under 19 kWt/100 km, noe som er høyt. Det viser seg at Mercedes legger på 15 prosent fordi de ønsker å vise reelt effektforbruk og tar høyde for strømtap fra kraftverk til bilen, som den eneste elbilprodusenten.

Må holde det de lover

Du har flere alternativ i menyen på kjørecomputeren, og en knapp på selve laderen som gir deg mulighet til å lade med forskjellig ampere. Det krever en titt i instruksjonsboka.

Så mye mindre blir rekkevidden om vinteren

Golfen er enklere. Den begynner som regel med 17-18 mil når den er full, men glem å se på utregnet rekkevidde underveis, for den går opp og ned etter terreng og kjøremodus. Siden rekkevidden er kort, blir det mye jojo-tall. Fokuser heller på tankmåleren.

Testen

Bilene ble kjørt til de stoppet. Begge ble kjørt med fartsholder der det var enkelt.

Volkswagen har adaptiv fartsholder, men den bruker uforholdsvis mye strøm for å holde riktig avstand, så vi regulerte den tidvis manuelt.

Vi har testet e-Golf mot Kia Soul EV

Begge har tre programmer. Normal, Eco og Eco+, men de virker litt forskjellig. Mercedesen ble kjørt i Eco+, mens e-Golf kun ble kjørt i Eco, ellers forsvinner klimaanlegget.

Bilene ble kjørt eksakt samme strekning, men på forskjellige dager. Temperaturen til jobb varierte mellom 2,5-8,5 grader. Hjem igjen rundt 18 med Mercedesen. Med Golfen hadde vi rundt 12 grader hjem. Ikke de store forskjellene med andre ord.

Ved avreise antydet Mercedesen 142 kilometer med fulladet batteri (hadde ikke resetet computeren), Volkswagen 193. Det droppet nærmest umiddelbart til 173 kilometer.

Etter 78 kilometer viser Mercedes at det fortsatt er 60 kilometer igjen, Volkswagen 85.

Etter 17,1 mil er det full stopp for Mercedesen med et gjennomsnittsforbruk på 19,0 kWt/100 km. Golfen stopper etter 17,6 mil med et oppgitt gjennomsnittsforbruk på 13,8 kWt/100 km.

Det snodige med e-Golfen er at det virker som den kan kjøres mer skjødesløst uten at du straffes for det.

En dag kjørte vi åtte mil i normalmodus med adaptiv cruicecontrol hele veien, med all den bremsingen og akselerasjonen det innebærer. Forbruket var da på 14,8 kWt/100 km og fortsatt 65 kilometer rekkevidde igjen.

Dagen før var det 3 minusgrader, vi kjørte i eco, var forsiktigere og havnet på et forbruk på 15,5 kWt/100 km en rekkevidde på 59 km da vi var fremme.

Det viser hvor mye varmeapparatet tar selv om bilen står i isolert garasje og ikke var kald ved avreise.

Vårt valg:

Det blir e-Golf som blir vårt valg fordi den virker som smartere bil til daglig bruk:

Ingen valg på ladeledning, smidigere kjøreegneskaper, kvikkere i trafikken og den straffer deg ikke så hardt om du ikke kjører med fjærlett gassfot.

Når den i tillegg har en lavere pris og lenger rekkevidde ved tilnærmet normal kjøring, blir valget enkelt.

Testresultat

Mercedes-Benz B Electric Drive

Mercedes-kvalitet og god plass toø em fornuftig penge.

Høyt forbruk, misvisende rekkeviddemåler, mangler hurtiglading og adaptiv fartsholder.


Testresultat

Volkswagen e-Golf

Veldig billig i Norge. Utmerket å kjøre, kvikk i bytrafikken, lavt støynivå, ellers alle de positive sidene ved nyeste Golf.

Adaptiv fartsholder burde vært mindre "hissig å grøten" i ecomode.


 B Electric Drivee-Golf
Effekt:180 hk115 hk
Dreiemoment:340 Nm270 Nm
Kapasitet:28 kWt (36 kWt mot tillegg)24,2 kWt
Ladetid:ca. 10 timerca. 10 timer
Ladetid ladeboks:3 timer8 timer
Ladetid hurtiglader:Ikke iltgjengelig0,5 time
   
Rekkevidde NEDC:200 km (230 mot tillegg)190 km
Oppgitt energiforbruk:16,6 kWt/100 km1,27 kWt/mil
Toppfart:160 km/t140 km/t
0-100 km/t:7,9 sek.10,4 sek
   
Lengde:436 cm425 cm
Bredde:179 cm180 cm
Høyde:156 cm145 cm
Egenvekt:1.725 kg1.710 kilo
Bagasjerom:501 l341 l
Tilhengervekt:Ikke muligIkke mulig
Pris fra:271.980 kroner245.000 kroner
Pris testet bil:345.000 kroner311.900 kroner