<b>DET BESTE FRA JAPAN:</b> Duellantene er blant de ferskeste i kompaktklassen fra Japan. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
DET BESTE FRA JAPAN: Duellantene er blant de ferskeste i kompaktklassen fra Japan. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Duell: Mazda 3 mot Nissan Pulsar

Den ene har satset på turbo, den andre på slagvolum.

Skal du kjøpe deg en bil i kompaktklassen i dag har du større utvalg å velge mellom enn noensinne. Konkurransen er beinhard!

Alternativer som Ford Focus, Peugeot 308, Toyota Auris og VW Golf er blitt knallbra bestselgere.

De preges alle av at sikkerheten og utstyrsnivået er kommet opp på et nivå vi tidligere kun kjente til på store luksusbiler. Det gjelder ikke minst dagens duellanter fra Japan.

Les også: Med denne unngår du ryggebulker!

Mazda 3 tok oss med storm da den ble lansert høsten for snart halvannet år siden. I fjor høst var det Nissans tur til å melde sin retur i kompaktklassen, etter kun å ha vært til stede med elbilen Leaf de siste årene.

PLAST: Utformingen av interiøret er pent i Nissan, men materialene virker for simple. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
ELEGANT OG SPORTY: Interiøret i Mazda 3 er sportslig og bærer preg av god finish. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
MIDT PÅ TREET: Dette bagasjerommet er middels stort i klassen og rommer fra 364- til 1263 liter. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
ROMSLIG: Nissan påberoper seg klassens største bagasjerom og det rommer fra 385- til 1385 liter. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN



Eksteriør

Mazda er inne på et veldig godt spor med sitt designspråk "Kodo", som betyr noe så abstrakt som "Bevegelsens sjel". Bilen har bevisst fått et aggressivt frontparti, som har et bevisst slektskap til Mazda 6. Den er tegnet lav og bred, og har fått myke linjer som drar seg elegant bakover en lett buet hekk. Bilen fremstår som både litt sporty og elegant.

Nissan byr også på et friskt design med en front vi kjenner godt fra storebror Qashqai. Linjene er mer markerte og tydelige, men selve fasongen er betryggende lik den tradisjonelle kompakt-fomen.

Pulsar er noe kortere og høyere enn Mazda 3, som igjen viser seg har betydning for det praktiske.

Les mer: Når plassen teller!

Interiør

Mazdas avrundede hekkparti stjeler bagasjeplass. Bagasjerommet måler fra 368 til 1.263 liter, avhengig av setekonfigurasjon. Det er dessverre langt fra best i klassen.

En skulle derimot tro at den avrundede taklinjen gjorde det vrient for voksne å få plass i baksetet, men det går faktisk helt greit.

I forsete-avdelingen er det veldig trivlig. Setene gir god støtte, materialbruken er høynet i forhold til standard hardplast, og ergonomien er fullt på høyde med den som mange bruker som målestokk - VW Golf.

Mange betjeningsfunksjoner er flyttet inn i et kommandosystem ikke ulikt Audis MMI-løsning, som blant annet finnes i Audi A3. Info-skjermen er også behagelig stor.

Ikke fullt så bra

Like positive er vi ikke til utsynet bakover, på grunn av den nevnte taklinjen. Bakvinduet er rett og slett litt for lite, og store C-stolper stjeler mye plass. Bedre blir det heller ikke, i all den tid Mazda ikke kan levere bilen med ryggekamera.

Interiørdesignet kan også gi en noe mer klaustrofobisk følelse enn hos konkurrenten. Bare ved å studere instrumentpanelet er det liten tvil om at det sportslige står i fokus på Mazda 3.

Les også: Stor test av ryggekameraer

STOR OG LITEN: Nissan og Mazda satser på liten og stor motor i møte med de strenge miljøkravene. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Nissan med mangler

Overgangen til Pulsar er større enn ventet. Bagasjerommet er større og lettere å fylle opp med lavere lastekant.

Det er klassens største og rommer fra 385 til 1.385 liter.

Baksetet er romslig nok for de fleste. Men i førersetet kommer nedturen. Rattet er merkelig tynt og spinkelt, og selv om interiøret er pent og har god design, er materialkvaliteten skuffende.

Her er det kun hardplast. Info-skjermen er litt i minste laget og solbrille-holderen er slarkete. Det er nesten som å ta steget et par år tilbake.

Vi savner også litt bedre sidestøtte i forsetene. Det Pulsar skal ha for er at den også her er noe mer praktisk med dørlommer som har plass til mer enn kun ei flaske, og midtarmlenet skal være klassens bredeste.

Og ikke bare har den ryggekamera, den har også 360-graders visning rundt bilen, noe som er svært praktisk ved lukeparkering. Biler i dag bør gjerne se alt!

TØFF I TRYNET: Mazdaen har et spenstig design. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
LIK STOREBROR: Fronten på Pulsar ligner Qashqai. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
MYK RUMPE: Hekken har en avrunding som Mazda mindre praktisk. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
TRADISJONELL: Formen på Pulsar er mer lik den tradisjonelle kombi-bilen. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN


Motor og kjøreegenskaper

Likhetene mellom disse to bilene er større enn en først skulle tro. Mazda går motsatt vei av de fleste bilmerker. I stedet for å lage mindre motorer og kompensere med lavtrykksturbo for å tilfredsstille nye utslippskrav, har de valgt å satse på normalt aspirerte motorer med stort slagvolum.

Dette er et resultat av deres SkyActive-teknologi, som har som mål å gjøre dem så effektive som mulig. Bensinmotoren på 120 hester trenger turtall for å yte, men yter da til gjengjeld godt. Dreiemomentet er på solide 210 Nm, noe som kler den 1.240 kilo tunge bilen med automatgir.

Mazdaen er virkelig kjøreglad. Med automatgir hjelper det at den har girhendler bak rattet du aktivt kan benytte.

Understell som henger med

Det som imponerer mest er likevel hvor godt avstemt understellet er, og hvor god bilen er å kjøre. Den er presis og leken! Støynivået burde vært bedre, noe vi straks skal komme tilbake til.

Les mer: Den er verdens mest støysvake!

For når vi sier likheten er større enn vi skulle tro, er ikke det på grunn av 1,2-liters turbomotor på 115 hestekrefter som sitter i Nissan Pulsar. Det er heller tallene som følger av det. For den lille bensinmotoren gir et dreiemoment på hele 190 Nm. Forbruk og utslipp er til forveksling temmelig likt Mazdaen, særlig om vi sammenligner dem begge med manuell girkasse.

I Pulsar er giroverføringen noe upresis, særlig fra andre- til tredjegir. Spaken må også benyttes flittig om du skal kjøre aktivt. Sånn sett virker Mazdas motorløsning mer gunstig.

Understellet er noe mykere satt opp i Nissan enn hos konkurrenten. Det er komfortabelt, men kanskje ikke like godt avstemt.

Nissan scorer likevel bedre på sitt klart merkbare lavere støynivå.

Vi målte støynivået i Mazda 3 til 71 dB i 60 km/t. Det er klart over Nissan Pulsar med 67 dB.

Tallene sier sitt

For kategorien kroner og øre starter Mazdaen med et handicap ettersom den er utstyrt med automatgir. Startprisen er 229.800 kroner for laveste utstyrsnivå Core.

Testbilen har det høyeste utstyrsnivået av tre - Optimum. Da koster den fra 263.800 kroner med manuellt gir, 283.800 kroner med automatkasse. Med tilleggsutsyret metallic lakk ender totalprisen 289.800 kroner.

Men det inkluderer ei lang smørbrødliste av standardutstyr. Elektriske skinnseter, headup-display, navigasjon, bi-xenon, sikkerhetspakke med blant annet adaptiv cruise control, nødbrems og kollisjonsvarsling. Det er ikke mye vi savner, men DAB+ er et savn, og det kan merkelig nok Mazda ikke levere ennå. Det er kun tilgjengelig ettermontert med adaptersett.

Les vår store test av DAB-adaptere!

Relativt likt

Nissan Pulsar får du fra 220.000 kroner med 1,2-liters motoren. Det er da det laveste utstyrsnivået, Visia, men vår bil har det høyeste utstyrsnivået av tre - Tekna. Prisen begynner da på 267.000 kroner.

Skinnseter og metallic lakk er ekstrautstyr til 16.000 kroner. Totalt sett koster testbilen da 283.000 kroner. Altså temmelig nært opptil Mazdaen.

Av standardutstyr inngår nøkkelfritt system, nødbrems, sikkerhetssystemet Safety Shield (innebærer blant annet kollisjonsvarsling, 360-graders kameravisning og blindsonevarsling) og kommunikasjonsløsningen NissanConnect, som lar bilen utnytte mulighetene fullt ut med din smarttelefon.

Konklusjon

Det ble tidlig klart hvilken bil som er vår favoritt. Nissan Pulsar er moderne på utsiden, men mangler Mazdaens frekke snert.

Pulsar kan vise til størst bagasjeplass og bakseteplass. Likevel blir den slått grundig på interiøret av Mazda som har tatt et steg opp hva gjelder ergonomi og finish. Mazdaen har også et overtak på motor og kjøreegenskaper.

Når prislappen til slutt er temmelig lik, men vi ser hva Nissan mangler kontra Mazda (se bort fra manglende DAB-radio og ryggekamera), så er det liten tvil om at Mazda 3 er den overlegne vinner.

Etter testperioden kan de enkelt summeres opp slik: Nissan Pulsar er ordinær mens Mazda 3 rett og slett er ekstraordinær!

Testresultat

Nissan Pulsar 1,2 DIG-T Tekna

Virkelig romslig, støysvak og gunstig innstegspris.

Simpel materialbruk, upresis girkasse og dårlig støtte i forseter.

Testresultat

Mazda 3 2,0 Optimum aut.

Sprekt utseende, lekne kjøreegenskaper og god finish på interiøret.

Dårlig utsyn bakover, ikke tilgjengelig med ryggekamera og DAB-radio.




Merke og modellMazda 3 2,0 Optimum aut.Nissan Pulsar 1,2 DIG-T Tekna
Pris - Testbilpris283.800 kr - 289.800 kr267.000 kr - 283.000 kr
Motor:R4, bensin, 2-literR4, bensin, turbo 1,2-liter
Girkasse:Aut. 6-trinnMan. 6-trinn
Effekt:120 hk/6.000 o/min115 hk/4.500 o/min
Dreiemoment:210 Nm/4.000 o/min190 Nm/2.000 o/min
0-100 km/t:10,4 sekunder (man. 8,9 sek.)10,7 sekunder
Toppfart:194 km/t (man. 195 km/t)190 km/t
Forbruk blandet:0,56 l/mil (man. 0,51 l/mil)0,50 l/mil
CO2-utslipp:129 g/km (man. 119 g/km)117 g/km
Lengde:446 cm439 cm
Bredde:180 cm177 cm
Høyde:147 cm152 cm
Akselavstand:270 cm270 cm
Egenvekt:1.240 kg (man.1205 kg)1.258 kg
Bagasjerom:364/1.264 liter385/1.385