DUELL: Jeep Grand Cherokee CRD – Mercedes ML 270 CDi

Store terrenggående kjøretøyer kler store, kraftige, dieselmotorer. Og dieselmotoren er omtrent det eneste Jeep og Mercedes har felles.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er utvilsomt store forskjeller mellom Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD og Mercedes ML 270 CDi. Av de to er utvilsomt Jeepen mest jeep. Høyere bakkeklaring, barskere og med en utstråling som automatisk får deg til å tenke på skog og uveisomt terreng sørger for det.

Mercedesen er selvsagt også beregnet for uveisomt terreng, men den virker knapt så barsk som Jeep med sine lakkerte kanaler og mer veitilpassede dekk.

Barskere

Også innvendig er Jeep barskere enn Mercedesen, dessverre går det også på bekostningen av kvalitetsfølelsen. For Mercedes ML 270 CDi er utvilsomt mer eksklusiv enn hva Jeep Grand Cherokee er. Ikke minst fordi Mercedes har vært svært liberale i sin omgang med treverk i ML sitt interiør, men også fordi plastkvaliteten i ML 270 CDi er bedre enn hva den er i Jeep.

Dårlig utstyrt

Skuffende er det imidlertid å måtte betale ekstra for skinnseter i Mercedesen, det er nemlig ikke standard. Interiøret i vår ML plusset på innkjøpsprisen med 27.700 kroner. Her er Jeep overlegen. Vel består treverket bare av noen sparsommelige lister, men skinninteriør er standard. Det er også automatgir, noe Mercedes-Benz tar 23.940 kroner for.

Dermed er prisen oppe i 715.340 kroner for Mercedes-Benz ML 270 CDi, mens Jeepen koster 684.900 kroner.

Like prismessig

Prismessig er det dermed lite som skiller de to bilene, men hvordan er de på veien og i terrenget? Vi har kjørt de begge steder og hvordan det var kan du lese mer om her.