Både Verso-S og ix20 gir deg mer plass enn en vanlig småbil, men ix20 er klart størst Foto: Fred Magne Skillebæk
Både Verso-S og ix20 gir deg mer plass enn en vanlig småbil, men ix20 er klart størst Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

DUELL: Hyundai slår Toyota

De er små, men likevel ganske romslige. Nykommerne Toyota Verso-S og Hyundai ix20 er direkte konkurrenter, og vi har sammenlignet.

Toyota har lenge hatt et svært solid navn over hele bilverdenen, ikke minst her i Norge. Hyundai låter kanskje ikke like bra i manges ører, men de er definitivt på oppadgående kurs og utgjør en alvorlig trussel for selv de største produsentene.

Produktmessig har det skjedd en vesentlig forbedring bare de aller siste årene, og den holder fortsatt på. Det er derfor spennende å se hvordan ix20 kan stå seg mot Verso-S, i et voksende marked av fleksible og høybygde småbiler.

Test av SUVen ix35.

Ix20 større

Begge bilene ble lansert i fjor høst og har rukket å være en liten stund på det norske markedet. Utvendig er det tydelig at disse tilhører samme klasse. Begge er de ganske korte og litt høyreiste. Men Hyundaien er litt større i de fleste retninger. Her vinner ix20 med 410 mot 399 centimeter i lengden og 177 mot 170 i bredden. I høyden er de i praksis like med 160 centimeter. Akselavstanden er 262 centimeter for ix20 og 255 for Verso-S.

Pris

Toyota Verso-S 1,33 Multidrive S 
Lengde399 cm
Bredde170 cm
Høyde160 cm
Effekt99 hk/6.000 o/min
Dreiemoment125 Nm/4.000 o/min
0-100 km/t13,7 sek
Forbruk0,50 l/mil
CO2-utslipp117 g/km
Egenvekt1.085 kg


Prismessig ligger de forholdsvis likt. Startprisen for ix20 er litt lavere med 190.000 kroner mot 203.000 kroner for Verso-S. Da snakker vi bensinmotorer på henholdsvis 1,4 og 1,3 (1,33) liter med 90 og 99 hestekrefter.

Vi kjørte ix20 i dieselversjon med 90 hestekrefter og Verso-S med overnevnte bensinmotor. Sistnevnte kan imidlertid også leveres med en tilsvarende stor og sterk dieselmotor. Da skiller det 24.000 kroner i favør Toyotaen som starter på 209.000 kroner med dieselmotor. Her skal imidlertid utstyrsforskjellene tas med i betraktningen, ettersom Hyundaien i dette tilfellet gir deg vesentlig mer utstyr med på kjøpet. Men også med mer sammenlignbart utstyrsnivå er Verso-S litt billigere så lenge vi snakker dieselmotorer med 90 hestekrefter. Ix20 har fordelen av å være tilgjengelig med en litt billigere 78-hester i tillegg.

Ix20 større

I praksis merkes det at ix20 er en litt større bil. Innvendig er den romsligere på de fleste måter. Både bagasjerommet og bakseteplassen er merkbart større. Ix20 har klart å kombinere et dypt bagasjerom med reservehjul og har dessuten et lengderegulerbart baksete som gir mulighet til å få enda større bagasjerom om de i baksetet ikke krever så mye plass. At Verso-S ikke har dette, virker underlig for en liten og ny fleksibil. I begge bilene kan du legge ned bakseteryggene og få et flatt lasterom.

Begge er for øvrig merkbart større enn de fleste småbiler, i alle fall om du tar med bagasjeplassen. Men du finner normale småbiler med vel så god bakseteplass som Verso-S, eksempelvis Skoda Fabia.

Litt stiv

Hyundai ix20 1.4 CRDI Blue Drive 
Lengde410 cm
Bredde177 cm
Høyde160 cm
Effekt90 hk/4.000 o/min
Dreiemoment220 Nm/1.750-2.750 o/min
0-100 km/t14,5 sek
Forbruk0,43 l/mil
CO2-utslipp114 g/km
Egenvekt1.320 kg


Ix20 oppleves også som en større bil fra førerplassen. Kjøreopplevelsen er noe mer voksen og bilen føles litt tyngre, på en positiv måte. Så har den da også både lengre akselavstand og betydelig høyere egenvekt. Litt synd er det imidlertid at de ikke har lykkes 100 prosent med fjæringsoppsettet. Bilen er litt stiv over mindre ujevnheter. Her er Verso-S litt mer harmonisk og tilbyr helt grei fjæringskomfort for småbilklassen. Men støynivået imponerer ikke veldig i høyere hastigheter i japaneren.

Skuffende interiør i Verso-S

I det hele tatt virker Verso-S overraskende lite påkostet. Toyota har senere år levert flere biler med god kvalitetsfølelse i interiøret, som eksempelvis Avensis og lille IQ. Men her faller Verso-S rett og slett gjennom med utstrakt bruk av hardplast som unektelig gir en simpel følelse. Noen enkle løsninger finner man også, som eksempelvis en bakrutevisker som rengjør en alt for liten del av bakruta, stort sett på den ene siden av synsfeltet.

Opplevd kvalitetsfølelse har naturligvis lite med reell kvalitet og holdbarhet å gjøre, men ix20 er rett og slett mye triveligere å oppholde seg i, og gir en vesentlig mer påkostet følelse som ligger på et mer enn akseptabelt nivå i småbilklassen.

Diesel mot bensin

Den største komfortvinsten i favør ix20 er imidlertid drivlinjen. Den lille dieselmotoren går rolig og har brukbart med krefter uten å gjøre noe vesen av seg. Det er helt sikkert tilfellet med Toyotas dieselalternativ i Verso-S også, men bensinmotoren som vi testet i kombinasjon med en trinnløs automatkasse, lager en god del lyd så snart du gir på litt. Hovedproblemet er ikke motoren i seg selv, men når du kombinerer en så liten motor med en trinnløs automatkasse, blir resultatet mye turtall og en vedvarende, masende motorlyd under litt belastning.

Dropp trinnløs automat

På helt rolig kjøring går det bedre, ettersom motoren da får jobbe på lave turtall. Og bilen går i og for seg fort nok når du bare gir på. Det er bare det at lydbildet og ”slurefølelsen” en slik trinnløs girkasse gir, får oss til å anbefale manuell girkasse så lenge du klarer å kløtsje. Helst i kombinasjon med dieselmotoren.

Både Verso-S og ix20 gir deg mer plass enn en vanlig småbil, men ix20 er klart størst Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Cato Steinsvåg
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk



Ingen racere

Når det gjelder ren maksakselerasjon, er ingen av bilene spesielt raske, men Verso-S er hakket vassere med 0-100 kilometer i timen på 13,7 sekunder. Ix20 trenger 14,5 sekunder, men føles som sagt sterkere under normal kjøring, takket være et dreiemoment på 220 newtonmeter fra 1.750 omdreininger. Med en sekstrinns manuell girkasse, går det også greit å finne en utveksling som passer norske fartsgrenser.

Det er ikke lett å sammenligne forbrukstallene når bilene går på forskjellig drivstoff, men CO2-utslippene ligger ganske likt. Ix20 slipper ut 114 gram mot 117 gram i Verso-S, begge er ganske gode tall, spesielt for bensinmotoren i Verso-S.

Greie kjøreegenskaper

For de som ser på bilkjøring som noe mer enn bare ren transport, er ingen av disse bilene blant de aller morsomste småbilene. Men de tilbyr helt greie og trygge kjøreegenskaper. Ix20 lider litt under en noe død styrefølelse. Her er Verso-S hakket bedre, men heller ikke den har noen sportsbil-styring. Begge responderer greit når du vil skifte retning og bilene styrer gjennom svingene uten for mye understyring. Noe karosseribevegelse må du regne med, men ikke plagsomt mye.

Lettkjørte

Det er egentlig hvor lettkjørte disse bilene er som er deres sterkeste side kjøremessig. Den trinnløse automatkassen i Verso-S har sine svakheter, men fordelen er at den blir enda lettere å kjøre i byen. Ix20 er litt større, men også den egner seg godt i byen. Mange vil nok sette pris på den litt høyere sittestillingen begge disse bilene tilbyr.

Foto: Cato Steinsvåg
Foto: Cato Steinsvåg
Foto: Cato Steinsvåg
Foto: Cato Steinsvåg
Foto: Cato Steinsvåg
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk



Hyundai vinner

Alt i alt blir dette en ganske grei seier til Hyundai ix20. Den oppleves ganske enkelt som en større og mer påkostet bil, og forsvarer de tusenlappene den koster ekstra i forhold til Verso-S (i dieselversjon). Verso-S hadde gjort det litt bedre med dieselmotor og manuell girkasse, men også sett bort i fra drivlinjen er ix20 en mer tiltalende bil. Verso-S skuffer oss faktisk en del. Vi hadde forventet mer fra en helt ny Toyota-modell. Spesielt er det svakhetene i kvalitetsfølelse og fleksibilitet som skuffer, kombinert med generelt middelmådige egenskaper.

Da er ix20 en klart triveligere bil. Den har plassforhold og fleksibilitet som gir den et langt bredere bruksområde enn en tradisjonell småbil og gir på ingen måte noe billigpreg. Tvert i mot. Men heller ikke denne er noen entusiastbil. Den er mer en hverdagshelt med jevnt over gode egenskaper, men også uten de helt store høydepunktene. Men det er kanskje nok for mange.

Andre konkurrenter

Det er naturligvis flere konkurrenter i denne klassen, og da dreier det seg om Citroën C3 Picasso, Honda Jazz, Kia Venga og til dels Opel Meriva. I rene egenskaper foretrekker vi Meriva, men dette er en større bil som egentlig har vokst seg litt ut av denne klassen. Men du får den faktisk fra 225.000 kroner med en 95-hesters dieselmotor, riktignok med mindre utstyr enn omtalte ix20. Citroën C3 Picasso er komfortvalget blant de øvrige og den leveres med en dieselmotor på 90 hestekrefter fra 225.000 kroner (kampanje fra 193.000 kroner). Også dette er et godt alternativ, med litt mer storbilfølelse enn de fleste i klassen.

Venga er søsterbilen til ix20, men Hyundaien har et litt mer harmonisk fjæringsoppsett. Honda Jazz er en trivelig bil med brukbar kjøreglede og den beste plassutnyttelsen. Men den er en mindre bil som oppleves litt enklere enn en del av konkurrentene og kan dessuten ikke leveres med dieselmotor. Til gjengjeld kommer den som hybrid.

Konklusjon

Alt i alt fremstår dermed ingen av testbilene som noen klar klasseleder. Men Ix20 gjør den klart hederligste innsatsen og skal ikke overses.

Testresultat

Toyota Verso-S 1,33 Multidrive S

Lettkjørt, forholdsvis gjerrig, brukbar fjæringskomfort

Kvalitetsfølelse, masete drivlinje og en del støy, ikke skyvbare bakseter, lite som imponerer

Testresultat

Hyundai ix20 1.4 CRDI Blue Drive

Romslig, fleksibel, tilfredsstillende kvalitetsfølelse, rolig og godmodig dieselmotor

Litt kunstig styrefølelse, litt hardt fjæringsoppsett, utmerker seg på lite