Vis mer

DUELL: Fullstendig overkjøring

Sjeldent har det vært like lett å avsi dommen etter en bilduell: Nye Volkswagen Golf er rett og slett en i en helt annen divisjon enn Toyotas Auris.

Vi er ofte spente i forkant av dueller og stortester. Hvor jevne er kandidatene? Vil vi klare å avsløre hvilken bilmodell som er det beste kjøpet?

Vi skal innrømme at vi ikke var like spente denne gangen. Vi visste nemlig fra tidligere tester at Toyota Auris, som har vært på markedet siden våren 2007, er blant de svakeste modellene Toyota har utviklet dette tiåret. Samtidig visste vi at nye Volkswagen Golf er en enda bedre bil enn sin forgjenger - som av oss gjennom sin levetid ble regnet som klassens beste bil. Det var derfor rimelig opplagt hvem som kom til å vinne dagens duell. Likevel - at seieren skulle bli så overlegen som det den faktisk ble - det hadde vi ikke trodd.

Superpopulære kompaktbiler

Nå lurer du sikkert på hvorfor vi i det hele tatt har giddet å bruke tid og krefter på å teste disse to kandidatene mot hverandre. Svaret er enkelt - disse to bilmodellene er Norges mest populære kompaktbiler. I 2008 ble det faktisk solgt mer enn 5.000 eksemplarer av Volkswagen Golf (inkludert Golf stasjonsvogn og Golf Plus), noe som ga den en markedsandel på utrolige 4,6 prosent og sørget for at Golf ble Norges mest solgte bilmodell.

ALLE FOTO: Cato Steinsvåg Vis mer
«Vi lot oss i det hele tatt fascinere over hvordan Golf fremstår som en overlegen bil på område etter område.»

DUELL: Fullstendig overkjøring

  1. Priser, utstyr og tekniske data
Vis mer


For å sette dette tallet i perspektiv, kan det nevnes at BMW, som i 2008 ble Norges syvende mest solgte bilmerke, totalt klarte å finne kunder til snaue 5.000 biler.

Også Toyota Auris solgte meget godt. Med drøye 3.500 solgte eksemplarer, havnet den på femteplass og ble Norges nest mest populære kompaktklassebil. Det betyr at en svært stor andel av norske nybilkunder i denne bilklassen valgte Golf eller Auris.

Kvalitetsrykte

Vi er i utgangspunktet blant dem som forstår at svært mange nordmenn oppsøker landets Toyota-forhandlere når de skal kjøpe seg ny bil. For det første besitter selvsagt Toyota et uovertruffent kvalitetsrykte. Dette ryktet tilsier ikke bare at eieren kan forvente et problemfritt bilhold. Det betyr i tillegg at eieren kan forvente en svært god annenhåndsverdi.

Gode modeller

For det andre har Toyota siden århundreskiftet lansert en rekke attraktive bilmodeller, deriblant to generasjoner Yaris, to generasjoner RAV4 og to generasjoner Avensis (den nyeste lanseres i disse dager). For ikke å snakke om roadsteren MR2, hybridbilen Prius, Landcruiser og syvseterne Corolla Verso og Avensis Verso. Vi er også blant dem som syntes forrige generasjon Corolla var blant kompaktklassens beste kjøp.

Gull?

Vis mer
Vis mer


Vi har altså stor respekt for Toyota. Derfor hadde vi i 2007 store forventninger til Corollas etterfølger, ikke minst etter at vi leste at modellen ville få det latinske navnet Auris, som betyr gull. Når det viste seg at Auris overhodet ikke levde opp til sitt navn, ble skuffelsen desto større.

Sterkere og mer miljøvennlig

Hva er så problemet med Auris? Og hvorfor er sjette generasjon Golf så god?

Jo, vi lot oss i det hele tatt fascinere over hvordan Golf fremstår som en overlegen bil på område etter område. Motoren (2.0 TDI) er større og kraftigere (250 Nm, 110 hk) enn Auris-motoren (190 Nm, 90 hk). Det betyr at Golf også er raskere (10,7 mot 12,0 sekunder til 100 km/t). Likevel er den gjerrigere (0,45 vs 0,50 l/mil) og mer klimavennlig (119 g/CO2 vs 132 g). Takket være sitt partikkelfilter er Golf også snillere mot det lokale miljøet. Partikkelfilter er mangelvare i Auris 1.4 D-4D. Golf har også betydelig bedre tilhengervekt (1.500 versus 1.000 kg).

Best på det meste

Begge har femtrinns girkasser, men når Golf-motor slapper av ved 1.600 omdreininger i 100 km/t, stresser Auris-motoren avgårde med ved 2.400 omdreininger. Golfen er bedre støyisolert, den er mer komfortabel både i bygater, på brostein og på landeveien og den har langt bedre, mer agile, mer inspirerende og samtidig mer forutsigbare kjøreegenskaper. Golf kan også skilte med bedre bremseegenskaper og leverer generelt et langt høyere kvalitetsinntrykk enn Auris.

Hard dashbordplast

Auris over, Golf under Vis mer
«For mens Golf VI er noe av det aller beste Volkswagen har frembrakt, er Auris blant det dårligste Toyota har skapt»
Vis mer


La oss se på noen konkrete eksempler. I Golf finner vi et lekkert dashbord, som selvsagt er produsert i polstret plast. I Auris finner vi et knallhardt dashbord - som bøyer seg når man trykker tommelen mot det. Golf har ett-trykk-funksjon på samtlige vindusheiser, Auris har det kun på førerdøren. Samtlige knapper og brytere i Golf har belysning, slik at man lett finner dem igjen i mørke. I Auris mangler det lys i seks av syv vindusknapper, i sentrallåsknappen og i samtlige speilknapper.

Piskantenne

Golf har et kraftig horn som umiddelbart vil advare andre bilister, Auris har en sped tutelyd som grenser mot pinlig. Golf har en særdeles velfungerende radioantenne integrert i bakruten. Dermed slipper man å skru den av når bilen skal vaskes. Auris-eieren må nøye seg med en gammeldags piskeantenne. Om det er antennen eller radiotuneren som er årsaken vet vi ikke, men faktum er i hvert fall at vi i Auris flere ganger måtte gi opp å lytte til NRK Alltid Nyheter. På de samme veistrekningene kunne Golf-føreren rapportere om sterke og klare mottakerforhold.

Merkelige løsninger

Golf-eieren bruker enten en vippebryter ytterst på vindusviskerhendelen eller rattknapper (ekstrautstyr) for å navigere frem og tilbake mellom de ulike kjørecomputer-fuksjonene. Auris-eieren må betjene kjørecomputeren via en bitteliten og vanskelig tilgjengelig knapp plassert inne i instrumentpanelet. Fordi knappen kun har én funksjon, er det ikke mulig å trykke seg frem og tilbake - betjeningsmønsteret er sirkulært med enveiskjøring. Og ikke nok med det. Hvis føreren ønsker å følge med på eksempel løpende forbruk eller gjenværende rekkevidde, så må vedkommende klare seg uten klokke. Klokken forsvinner nemlig så snart en kjørecomputerfunksjon hentes frem.

Sofistikert versus uferdig

Auris over, Golf under Vis mer
Vis mer


Det er altså en gjennomgående trend at Golf fremstår som gjennomtenkt, lekker og velfungerende, mens Auris skaper et inntrykk av å være et uferdig produkt skapt av mennesker som overraskende ofte har hoppet bukk over grunnleggende ergonomiske prinsipper. La oss se på enda et par elementer som på en lettfattelig måte illustrerer vårt poeng.

Setevarmeren

Volkswagen Golf er ustyrt med elektroniske setevarmerknapper med tre trinn. Knappene befinner seg på dashbordkonsollen og er lette å lokalisere. Fordi de er plassert ved siden av hverandre, er det opplagt hvilken knapp som betjener hvilket sete.

I Auris derimot, må blikket flyttes helt ned til håndbrekket for å lokalisere setevarmeknappene. Ikke nok med det, knappene er i tillegg plassert foran hverandre, slik at man må lese bittesmå bokstaver (L og R) og oversette til norsk (eller andre språk) før man forstår hvilken knapp som betjener hvilket sete. Her kan man heller ikke velge temperatur - kun av eller på. Og knappene er mekaniske - ikke elektroniske. Det betyr at man må huske å skru dem av - hvis ikke står de på og suger strøm/øker drivstoff-forbruket neste gang man setter seg i bilen. Sistnevnte er selvsagt først og fremst et problem knyttet til passasjersetet.



Midtarmlenet

I Golf finner vi et midtarmlene som kan justeres både i høyde og lengde. I Auris har man ingen justeringsmuligheter overhodet. Og for sikkerhets skyld er "midtarmlenet" plassert så langt ned at det i praksis ikke kan brukes som armlene i det hele tatt.

Når sjelden opp

Selvsagt opplevere ikke Auris utklassing på alle områder. For eksempel oppnådde den meget gode kollisjonstestresultater hos Euro NCAP (35, 37 og 21 poeng). Men Golf gjorde det enda bedre (36, 41 og 22 poeng). 1,4-literen i Auris trekker fint helt fra 1.500 til 4.800 omdreininger. Men Golf-motoren trekker enda finere - og det fra 1.400 til 5.000.

Auris over, Golf under Vis mer
«Hadde ikke Auris vært en Toyota, så hadde den vært særdeles vanskelig å selge. Og omvendt: Hadde Golf vært en Toyota, så hadde Toyota-forhandlerne fått svært mye å gjøre.»
Vis mer


Auris kan også skilte med god benplass i baksetene - men Golfens benplass er enda bedre. Auris har brukbar dybde og bredde i lasterommet, men velger du Golf får du plass til enda lengre og bredere gjenstander. Og selv om Auris er snaue fire centimeter høyere enn Golf, tilbyr Golf best takhøyde; både i for- og baksetene.

Baksetepassasjerene i Auris må for øvrig klare seg uten leselys. Dette i motsetning til Golf-passasjerene, som også kan glede seg over egne luftdyser i bakkant av midtkonsollen.

13.000 kroner rimeligere

Men Auris må da være bedre på noe? Joda, Auris er blant annet billigere enn Golf. Mens Auris 1.4 D-4D Sol koster 239.000 kroner, koster en Volkswagen Golf 2.0 TDI Comfortline 252.000 kroner - 13.000 kroner mer.

Auris kan også prisverdig nok skilte med en dieseldrevet tilleggsvarmer/kjørevarmer, som sørger for rask driftstemperatur og kupévarme. I Golf sørger elektriske varmetråder for kupé-varme, men motoren bruker voldsomt lang tid på å oppnå driftstemperatur når det er kaldt ute.

Klima, rattknapper og tåkelykter

Auris over, Golf under Vis mer
Vis mer


Auris Sol har også mest standardutstyr. Et viktig element er et elektronisk klimaanlegg med to soner. Golf Comfortline leveres i utgangspunktet med et halvautomatisk anlegg énsone-anlegg der føreren må styre luftstrømmer og viftehastighet manuelt (legg merke til at den avbildede Golfen vi testet hadde mye ekstrautstyr utover Comfortline). Auris kan også friste tåkelykter og rattbetjening av radioen, noe Golf mangler.

Auris har forøvrig - i likhet med nesten alle andre biler - et sikkerhetsstag som forhindrer fordørene i å ødelegge bilen når de åpnes i stiv kuling. Dette staget er ofret i Golf. Resultatet kan i verste fall bli det samme som det vi opplevde da vi testet forrige generasjon Golf GTI. Da tok et kraftig vindkast tak i førerdøren, noe som resulterte i karosseriskader.

Bedre fotbrønn bak

Det må også nevnes at Auris har et forbilledlig fravær av "tunnel" på gulvet i bakseteavdelingen. Golf derimot, har en kraftig "tunnel" (sannsynligvis fordi bilen også kan leveres med firehjulsdrift), noe som skaper svak fotplass for tre baksetepassasjerer og som vanskeliggjør sideveis forflytning. Auris-baksetepassasjerene kan også glede seg over bedre plass til føttene under forsetene.

13.000 holder ikke

Vis mer
Vis mer


Disse innvendingene evner imidlertid ikke å påvirke vår konklusjon. Til tross for høyere pris og svakere utstyrsnivå, fremstår Golf som langt mer bil for pengene enn Auris. For mens Golf VI er noe av det aller beste Volkswagen har frembrakt, er Auris den mest skuffende modellen Toyota har skapt dette tiåret.

Golf oppleves rett og slett som en bil der det meste stemmer og hvor tankene trekkes mot langt større og dyrere mellomklassebiler.

I Auris opplevde vi at de upraktiske løsningene, det simple interiøret, de billige materialene og den generelt fraværende kvalitetsopplevelsen fikk tankene til å vandre til langt billigere, eldre og mindre bilmodeller.

Ja, vi tør faktisk å hevde følgende påstand: Hadde ikke Auris vært en Toyota, så hadde den vært en meget tungsolgt bil. Og omvendt: Hadde Golf vært en Toyota, ville det knapt vært grenser for hvor godt bilen kunne ha solgt her i landet.

Når det er sagt, er nok risikoen ved å velge en Auris svært begrenset. All erfaring tilsier nemlig at kjøperne vil stå i kø den dagen du velger å bytte den ut.

Konklusjon

Imponerende vinner: Volkswagen Golf 2.0 TDI Comfortline
Skuffende taper: Toyota Auris 1.4 D-4D Sol

Full oversikt over priser, utstyr og tekniske data finner du her.

Les også:
Full test av Toyota Auris
Full test av nye Volkswagen Golf