DUELL: Diesel-oppgjør mellom Toyota RAV4 og Honda CR-V

Dette er en tvekamp mellom referansenavnene i kompakt-SUV-kategorien, mellom den etablerte referansen CR-V og den totalfornyede RAV4.

Vis mer
Honda CR-V 2,2 CDTi Vis mer


Tross sin relativt høye pris var Honda CR-V DinSides valg i "folke-SUV"-segmentet fra den dukket opp i nåværende drakt for fire år siden, en posisjon den bekreftet for godt og vel et år siden da den kom i dieselversjon. I løpet av det siste året har ting begynt å røre på seg, først med Suzukis nye Grand Vitara som en ny stjerne i segmentet, dernest med generasjon nummer tre av bestselgeren RAV4 - også den nå utstyrt med en høyaktuell dieselmotor. Vi ville finne ut om den aldrende CR-V var i stand til å forsvare sin posisjon.

Sterke og nyttige

Det har lenge vært en tendens i Europa at dieselmotoriserte biler har tatt en stadig økende del av markedet, og i en del land er nå dieselandelen dominerende. Tendensen kom mye senere til Norge, men til gjengjeld mye mer brutalt, som for å ta igjen tapt tid. I segmentet vi tar for oss her har sterke dieselmotorer mye for seg, og kombinasjonen firehjulsdrift og diesel er en vinnerformel i dagens norske bilmarked. Problemet når det gjelder SUVene har vært mangel på attraktive produkter. Først for to år siden slo Nissan i bordet med en flott 136-hesters dieselmotor i sin X-Trail, og den ble etterfulgt av ...nettopp dagens forsvarer, CR-V med sin 140-hester for et drøyt år siden. Feltet begynner imidlertid å tetne til med stadig flere kompakt-SUVer utstyrt med sterke dieselmotorer.

Toyota RAV4 D-4D 136 hk Vis mer


Kompromissenes kunst

Dagens duell står mellom to av de aller beste i klassen, og vinneren vil være den som gir den beste kombinasjonen av nytteverdi og kjøreglede for en pris som rettferdiggjør "folke-SUV"-etiketten. En slik bil skal balansere hårfint mellom det å oppfylle det daglige transportbehovet, det å frakte familien på tur og det å komme frem under vanskelige forhold - oftest på vei til hytta på vinterstid. I store trekk blir det snakk om kompromiss mellom kjørbarhet og praktiske hensyn.

Hver på sin måte har Honda og Toyota søkt å inngå kompromissene, og begge har løst problemet på forbilledlig måte. Vi vil i denne testen prøve å vurdere hvilken som har lykkes best. Vi vil først ta for oss motorer og kjøreegenskaper.