<b>DUELL:</b> Det er knyttet stor spenning til testen når vi legger ut på tur. Har BMW utbedret nok til å gå av med seieren?  Foto: ESPEN STENSRUD
DUELL: Det er knyttet stor spenning til testen når vi legger ut på tur. Har BMW utbedret nok til å gå av med seieren? Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Duell: BMW X1 mot VW Tiguan?

I jakten på en ny SUV-favoritt er det umulig å ikke se nærmere på BMWs X1 og VWs Tiguan. Hvem kommer seirende ut av duellen?

Å velge SUV til familien er ikke bare lett. Trenger vi firehjulstrekker? Hvor mye plass trenger vi de neste fire årene, og hvor mye vil vi legge i bilen i forhold til utstyr?

Vi har tatt en nærmere titt på to av bilene mange kommer til å velge som sin familiebil de neste årene: BMW X1 og Volkswagen Tiguan. Hvem kommer best ut av vår duell?

I forkant hadde vi troen på at Tiguan skulle ta det allerede på startsstreken, men her skulle det vise seg å bli kamp hele veien inn.

BMW X1

BMWs minste SUV kom i ny drakt på tampen av fjoråret. Endringene er store. Nå er den i utgangspunktet en forhjulstrekker.

Det var tilbake i 2009 at BMWs SUV-mani kulminerte i lillebror til X3 – nemlig X1. Den ble sist høst avløst av en ny og noe høyere X1. Nykommeren er likevel nærmere landjorda enn sine høyreiste søsken-modeller.

For der storebrødrene rager opptil 176 centimeter over bakken og har bakkeklaring på inntil 21 centimeter, er X1 snaut 160 centimeter høy og har 18,3 centimeter luft under bilen.

Designet er umiskjennelig BMW. Grillen har vokst et hakk, fronten er blitt noe buttere, linjene er blitt mer moderne og slektskapet med de andre X-modellene er nå enda tydeligere.

Enkelte i testlaget reagerer negativt på utformingen av baklyktene, men når det kommer til design er det vanskelig å bli enig. Bilen virker større, noe som er delvis riktig. Bredden er økt, men lengden er faktisk kappet én centimeter.

Mer familievennlig

GAMMELDAGS? I motsetning til Tiguan velger BMW å ha det klassiske instrumentpanelet. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Mer oppsiktsvekkende er det at akselavstanden er redusert med ni centimeter til 267 centimeter. Likevel er plassen innvendig blitt bedre.

For godt til å være sant? Nei, BMW har nemlig bygget nye X1 over samme plattform som Mini og BMW 2-serie Active- og Gran Tourer bygges på.

Dermed har bilen gått over fra å ha langsmontert motor med bakhjulstrekk som utgangspunkt, til å ha fått tverrstilt motor med forhjulstrekk som utgangspunkt.

Det har gjort underverker for romsligheten, ettersom forrige X1 var en relativt trang bil. Nå har størrelsen på bagasjerommet økt fra 420/1350 liter til 505/1550 liter.

Plassen for samtlige passasjerer er også blitt bedre, og nå kan selv voksne sitte greit i baksetet.

HØYERE: Lengdejusteringer i baksetene gjør X1 passe fleksibel. Plassen er betydelig bedre enn hos forgjengeren. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Fleksibiliteten er større med bakseter som kan flyttes frem- eller bakover for å justere plassen til bena, og X1 er blitt langt mer familievennlig. Men forvandlingen har også gjort noe erketypiske BMW-kunder vil merke seg.

Setene lar seg nemlig ikke justere så lavt som tidligere og selve betjeningsfunksjonene til forsetene er som hentet rett ut av en Mini.

Det samme ser den digre kjeppen av en girspak ut til å være. Koppholderne virker noe malplassert langt nede foran girspaken, men det er ellers bedre med stuerom mellom forsetene. Dashbord og midtkonsoll er ellers sobert BMW.

FORANDRING FRYDER: Men forvandlingene har også gjort noe erketypiske BMW-kunder vil kunne merke seg. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Litt nøkternt på sett og vis, men funksjonelt og ålreit. Bra at du får den tilgjengelig med fullverdig head-up-display, og ikke den litt simplere løsningen som finnes i 2-serie Active/Gran Tourer.

Redusert hengervekt

BMW har utvidet modellutvalget kraftig de siste årene. Motorene går likevel ofte om hverandre. I vår bil sitter en av bestselgerne, 18d, en 2-liters dieselmotor på 150 hestekrefter.

Den støyer litt på utsiden, men dette er greit dempet på innsiden. Dreiemomentet er 330 Nm ved 1.750 omdreininger og 0-100 km/t er oppgitt til 9,3 sekunder, mens toppfarten skal være 204 km/t.

I kombinasjon med en fortreffelig åttetrinns automatkasse oppleves bilen som en passe kjapp familie-SUV. CO2-utslippet ligger på 124 g/km og snittforbruket er oppgitt til 0,47 l/mil.

Tverrstilt motor gjør at den har et annerledes xDrive-system enn de bakhjulsdrevne BMW-ene. Dette har utgangspunkt i firehjulstrekket til Mini. Hengervekten er derfor redusert fra 2.000 kilo til 1.800 kilo.

Vi innrømmer glatt at vi var blant skeptikerne da det ble kjent at BMW skulle vanne ut merkevaren ved å tverrstille motorene og gjøre flere modeller forhjulsdrevne. Men nye X1 er en forbasket god bil å kjøre. Kjøreglede er selve DNA-et til BMW, og den er heldigvis ikke blitt dårligere.

Kun de mest fintfølende vil merke at den i utgangspunktet trekker på bakhjulene framfor forhjulene, og styrefølelsen samt fjæringskomforten er svært bra.

Det eneste vi har noe å utsette noe på er hjulstøyen, som til tider er nokså påtrengende.

Sviende ekstrautstyr

KJENT FRA MINI: X1 har flere elementer vi kjenner igjen fra Mini. Blant annet en lang girspak er med på å vise nære familierelasjoner. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Straks avsnittet økonomi kommer på banen er det lett at smilet stivner når det kommer til BMW. Det er godt kjent at tyskerne vet å ta seg grovt betalt for bil og for ikke å snakke om alt utstyret du er nødt til å legge til. Innstegsprisen er overraskende hyggelig med 452.500 kroner, men det er selvsagt før vi har sett på ekstrautstyret som er lagt til.

Multifunksjonsratt, midtarmlene og klimaanlegg er standard, noe BMW før i tiden tok seg betalt for. Pengegaloppen er likevel godt i gang når vi ramser opp M-sport-pakke (18 000,-), Connected Drive-pakke med blant annet navigasjon og head-up-display (20 900,-), Advantage Edition-pakke (54 000,-) skinnseter (15 400,-), Driving assistant plus (13 500,-) og mye mer.

Totalt snakker vi ekstrautstyr for sviende 188.395 kroner. Og da er ikke en gang elektrisk justering av forsetene inkludert. Ferdig spekket koster bilen 640.895 kroner.

Det koster å være kar, særlig om du vil være BMW-kar.

FORVENTNINGER: Kjøremessig hadde vi store forventninger til nye Tiguan, men det går fort over i det uinteressante. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Volkswagen Tiguan

Nye Tiguan er etterlengtet, etterspurt og møter svært høye forventninger. Men klarer den å innfri?

Volkswagen er sjelden først ute med nyskapende modeller, likevel evner de å ta storeslem når de først kommer. Det er historien til Tiguan, som kom på tampen av 2007. Noen mindre oppdateringer er det blitt, men nå er endelig det etterlengtede generasjonsskiftet her.

TATT GREP: Instrumentpanelet er heldigitalt. Her er omtrent all informasjon tilgjengelig. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Utrolig nok har den aldrende modellen gjort det forbausende bra salgsmessig de senere årene. Utseendet på nye Tiguan er det vi kan kalle stilfullt. Det bærer tydelige likheter med andre familiemedlemmer som Passat og Touran uten at det på noen som helst måte overrasker.

Designet er kvesset litt til her og der, noe den bare har hatt godt av. Fronten er fin, men noen av oss synes kanskje hoftelinjen som bryter inn i baklyktene ikke er fullt så harmonisk. For å videreføre det gode salget har VW åpenbart vært klar over hva som måtte forbedres.

Lengre og bredere

Derfor er nye Tiguan blitt vesentlig større. Lengden er økt seks centimeter, bredden er økt med tre centimeter, høyden er senket 3,3 centimeter og akselavstanden er strukket 7,7 centimeter til 268 centimeter. Det er innlysende at disse tallene har gjort underverker for plassforholdene, noe du oppdager straks du åpner bagasjeromsluken.

Volumet der er økt fra 470*/1510 liter (*riktignok om baksetet var skjøvet i bakre posisjon) til 615/1655 liter. Bagasjerommet er med det blitt større enn på Golf stasjonsvogn! Baksetet er fortsatt justerbart i lengden og plassen der er virkelig blitt god. Den seteraden har også fått egen klimasone.

Foran er det også blitt mer moderne med horisontale linjer som preger dashbordet og heldigitalt instrumentpanel. Der får du nå opp alskens informasjon fra navigasjon til kjørecomputer eller oversikt over radiokanaler.

Midtkonsollen er mer førerorientert og lekre detaljer med opplyste lister preger deler av interiøret. Dette kunne dog vært enda mer forseggjort, slik det er blitt på eksempelvis Passat.

Begrenset motorutvalg

NOE SKUFFENDE: Ergonomien for føreren er noe skuffende i nye Tiguan. Den blir fort kostbar om du fyller på med nødvendig og unødvendig utstyr. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Motorutvalget i Tiguan er foreløpig noe begrenset. Så langt består det kun av en 2-liters dieselmotor på 150 hester og en 2-liters bensinturbo på 180 hester.

Etter hvert skal den få motorer fra 115 hk og helt opp til 240 hk. Testbilen vår har det som i år trolig blir bestselgeren – 150-hesters diesel med DSG-girkasse.

Prestasjonene er fullt på høyde med konkurrentene. Dreiemomentet ligger på 340 Nm ved 1.750 omdreininger og null til hundre-spurten oppgis til 9,3 sekunder. Toppfarten er 200 km/t. CO2-utslippet ligger på 147 g/km og snittforbruket skal ligge på 0,56 l/mil.

Motoren er velkjent i VW-familien, ikke minst fordi den har vært involvert i den sagnomsuste dieselskandalen, men det er ingen grunn til å skifte den ut her. Den fungerer aldeles ypperlig.

For å bøte på utslippet har VW dessuten utstyrt den med AdBlue, som renser de grusomme Nox-partiklene, slik at bilen blir langt mer miljøvennlig.

NYKVESSET: Når det kommer til valuta for penga, så er VW flinke til å stadig forbedre utstyrsnivået. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Skuffende kjørefølelse

Kjøremessig hadde vi store forventninger til nye Tiguan, særlig etter at modeller som Passat og Touran er gjennomgående forbedret på de fleste punkter. Dessverre blir vi litt skuffet over kjørefølelsen i nykommeren.

Vel takler den ujevnheter greit og byr på mengder med god komfort.

PRAKTISK: Både for barn og voksne er det praktisk med klappbord i baksetet. I tillegg er det egen nedfelt koppholder. Slikt gir pluss. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Men det hviler noe uinspirert over det hele. Der BMW-en virkelig vekker kjøreglede, framstår Tiguan mer som en bil du bare styrer for å komme deg fra A til B.

Ok, det er mulig vi høres strenge ut nå, men forventningene var høye til at den hadde blitt enda bedre enn forgjengeren.

Selve ergonomien for føreren er også litt ugrei.

Vi skulle gjerne ha trukket rattet lengre ut og kunnet justere det lengre ned. Førersetet ville vi også gjerne har senket enda lavere. Selve vinkelen på rattet får det til å ligne et bussratt, noe vi hadde håpet VW endret fra forgjengeren.

Mer utstyr inkludert

Når det kommer til valuta for penga, så er VW flinke til å stadig forbedre utstyrsnivået. Nødbrems-assistent, filholder-assistent, kjørecomputer og tre-soners klima er noe av det som er standard på innstegsnivået Trendline.

MAKS FLEKSIBELT: Baksetene er et foregangseksempel for konkurrentene. er er det flybord med egne koppholdere, lengdejusterbare bakseter og rikelig med plass. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Testbilen er en Highline utgave, som koster 58.500 kroner mer. Da får du i tillegg 18-tommers felger, oppvarmet multifunksjonsratt, Adaptiv cruise control* (*gjelder fra Businessline), p-sensorer*, skiluke og mye mer.

I tillegg er testbilen utstyrt med head-up-display til 5.200 kroner (som er av en såpass enkel variant at vi ville droppet den), navigasjon (17 000,-), Transportpakke (18 800,-), Panoramasoltak (13 000,-) og mye mer. Totalt er det utstyr for 103.500 kroner, noe som sender totalprisen opp til 571.400 kroner.

Firehjulstrekkerne gjør seg begge godt i testene og høster gode poengsummer på våre kriterier. Noe overrasket blir vi når vi teller opp og finner X1 på topp, under kan du lese hvorfor.

1. plass: BMW X1

Overrasket over å se BMW X1 på pallen foran VW Tiguan? Ja, det er vi også. Men det skyldes i hovedsak at X1 har tatt de grep for å forbedre modellen såpass som den trengte for at den skal være et fullverdig SUV-alternativ for familien. Endelig er bagasjerommet stort nok og endelig er bakseteplassen blitt så romslig at barna ikke klager. Utstyrsprisene er til å blø av, men legg til at den byr på fremragende kjøreegenskaper og du har en klar vinner.

2. plass: VW Tiguan

Forventningene var skyhøye til Tiguan etter at både Passat og Touran har vist seg å by på solide resultater i sine oppdateringer. Dessverre ble vi skuffet. Først og fremst går det på kjøreegenskapene, men også selve ergonomien bak rattet ligger bak konkurrentene. Men bilen vil nok likevel selge enormt bra. Det skyldes omgjengeligheten, bedre plassforhold og et veldig bra nivå på blant annet sikkerhetsutstyr.

Har du lest disse duellene?
LES OGSÅ: Subaru Outback til duell mot VW Passat Alltrack
LES OGSÅ: Mercedes B Electric Drive mot Volkswagen e-Golf
LES OGSÅ: Vi har kjørt Q7 mot XC90