<b>SIKTER HØYT:</b> BMW satser på at 80 prosent av Gran Tourer-kundene kommer fra andre merker. VW satser på å kuppe markedet. Foto: JAMIESON POTHECARY
SIKTER HØYT: BMW satser på at 80 prosent av Gran Tourer-kundene kommer fra andre merker. VW satser på å kuppe markedet. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Duell: BMW 2-serie Gran Tourer mot VW Touran

Er du på utkikk etter en sjuseters familiebil med god plass, bra fleksibilitet og fine kjøreegenskaper, kommer du ikke utenom disse nykommerne.

Skal du ha den beste familiebilen som er å oppdrive nytter det ikke med en SUV. Da trenger du fremfor alt mye plass og mange fleksible løsninger. Til det er det kun flerbruksbiler som mestrer oppgaven, og her har vi testet de to ferskeste tilvekstene i klassen.

Fra å ha konsentrert seg om kjøreglade bakhjulstrekkere er BMW helt ferske i dette segmentet med sin 2-serie Gran Tourer. Volkswagen på sin side har drøyt 12 års erfaring, og har erstattet sin gamle Touran med en ny, som er større og bedre.

Men hvilken av disse to bilene er best?

VW Touran:

Volkswagen kom forholdsvis sent på banen med å tilby en kompakt flerbruksbil - som vi kalte fleksibil - da de introduserte Touran i 2003.

Men som ved så mange andre tilfeller hvor de kommer sent på banen, så gjør de jobben såpass grundig at de jafser i seg store deler av markedet når de først kommer.

Les også: Dette er de sikreste bilene

Dette segmentet var før Volkswagens inntreden dominert av biler som Opel Zafira og Renault Scenic før Touran kom og feide dem av banen. Årsaken til det skyldes et omfattende forhandlernett i tillegg til et produkt som var godt tilpasset det markedet etterspurte.

Lyttet til kundene

Touran var så jevnt over god på de fleste punkter fra plass, pris, ergonomi, kjøreegenskaper og sikkerhet til ulike valgmuligheter hva angår utstyr og motorer at enhver flerbruksbilkunde var nødt til å ta den med i betraktningen.

Nå er tredje generasjon klar for Norge (selv om annen generasjon til en viss grad kan sies å ha vært generasjon 1 1/2), og Volkswagen sier de har lyttet til kundene for å gjøre familiebilen enda bedre. Dermed er bilen blitt større. Lengden er økt 13 cm, bredden fire cm og hjulavstanden er elleve cm lengre. Det har gitt Touran enda høyere grad av fleksibilitet. For eksempel er det blitt langt enklere å komme til tredje seterad ettersom du kan skyve andre seterad 20 cm framover og vippe setene opp og fram.

Les også: Her er det ikke plass til barneseter

Legger du ned alle seter, inkludert vipper fram forseteryggen, får du nå plass til IKEA-pakker på 2,7 meter. Bagasjerommet er blitt større og det er rikelig med smarte løsninger som eget rom til bagasjeromstrekket, tre uavhengige seter i andre rad som alle har ISOFIX-fester til barnestoler, og bilen har fått alle de siste løsninger innen sikkerhet og infotainment.

Utseendet er noe skuffende på nye Touran fordi den rett og slett er for lik forgjengeren.

Hekken er litt senket, linjene er strammet opp en del og bilen skal se tidsmessig lavere og bredere ut.

Se flere bilder av interiøret her

LEKKERT: BMWs interiør er pent og lekkert selv om vi kunne ønske oss mer stuerom. Foto: JAMIESON POTHECARY
INGEN OVERRASKELSER: Interiøret er likt det vi kjenner fra Volkswagen. Men det fungerer og er uhyre ergonomisk og praktisk. Foto: JAMIESON POTHECARY
STØRST: Bagasjerommet til Touran er best utnyttet og byr på mest plass. Foto: JAMIESON POTHECARY
HØYT GULV: 2-serie Gran Tourer er stor, men ikke like praktisk som sin konkurrent. Foto: JAMIESON POTHECARY
KNEPENT: Du kommer deg inn til tredje seterad, men adkomsten og plassen er trang. Foto: JAMIESON POTHECARY
BLITT BEDRE: Ved å skyve fram og vippe andre seterad, er det lett å komme inn til de bakerste setene i Touran. I denne bilen er det dessuten ISOFIX-fester på alle de tre uavhengige setene på andre rad. Foto: JAMIESON POTHECARY


Voksne får plass i de to bakerste setene fordi andre seterad lar seg flytte såpass langt fram, men det passer kun for kortere turer. I forsetene sitter vi svært bra. Den noe busspregete sittestillingen er endret til noe langt mer ergonomisk riktig. Klimaanlegget har fått egen sone for baksetet og VW hevder et nytt filter skal sørge for enda bedre luftkvalitet.

Mange assistenter

På utstyrsiden er nykommeren tilgjengelig med alskens assistenter og sikkerhetsløsninger. Fotgjenger-varsling, bremseassistent, kø-assistent, rygge med henger-assistent, parkeringsassistent osv.

Se video: Slik fungerer henger-assistenten

Kjøremessig er Touran blitt bedre. Støynivået er redusert og fjæringskomforten er mer behagelig. Til tross for den økte størrelsen oppleves bilen fortsatt relativt kompakt og mer presis.

Med 2-liters dieselmotor og 150 hestekrefter virker Touran ganske så sprek. Testbilen har manuell girkasse, men svært mange velger å utstyre bilen med dobbeltclutch-kassen DSG, som i praksis er som en automatkasse. Firehjulstrekk er enn så lenge ikke tilgjengelig.

Nivået på det som er standardutstyr er rimelig bra. Med utstyrsversjonen Business er bremseassistent, tre-soners klima, DAB+ og App-Connect inkludert. Oppgraderer du til Highline får du også med adaptiv cruise control, p-sensorer og LED-lys.

BMW 2-serie Gran Tourer:

Det avstedkom et tydelig gisp hos BMW-entusiastene da det klart at bilprodusenten som setter kjøreegenskaper i høysetet skulle produsere en sju seters flerbruksbil. Aldri før har BMW laget noe tilsvarende, men så er det da heller ikke helt tilfeldig at det skjer nettopp nå. For bare i inneværende år kommer det som en gang var en liten bilprodusent med hele seks nye modeller.

Les mer: Vi har kjørt splitter nye BMW X1

2-serie Gran Tourer er den forlengede versjonen av 2-serie Active Tourer, som kom tidligere i år. Den er forhjulsdreven og myntet på barnefamilier som vil ha et alternativ til familiebilen alle andre kjører. BMW har tro på vekst innenfor dette segmentet, til tross for at volumet på disse bilene i Norge har krympet fra 6.500 biler i året til rundt 2.000 biler.

Noe helt nytt

På utsiden er det ingen tvil om at dette er en BMW. Tanken er at den skal kjennes igjen selv i mørket på avstand. Samtidig er formen fra fordørene og bakover langt fra noe design vi har sett fra denne kanten tidligere. I forhold til 2-serie Active Tourer er høyden økt med fem cm. Pen kan vi ikke si at bilen er, men den ser mer spennende ut enn mange konkurrenter.

På innsiden blir det raskt klart at BMW mangler erfaring med å lage flerbruksbiler.

Bagasjeromsgulvet er høyt, baksetene blir ikke helt flate når du legger de ned, adkomsten til tredje seterad er litt knepen og elementære familiebil-tilbud som rullgardin til vinduet i baksetedørene mangler.

Les mer: Bagasjerom-mesterne

Seterad to kan reguleres 13 cm i lengden, men det er med en 60/40-deling, og ikke tre uavhengige seter, som på konkurrenten. Voksne får plass i de bakerste setene, men takhøyden er lavere og du sitter ikke behagelig.

I en BMW er det vanligvis slik at setene kan justeres veldig lavt for en sportslig sittestilling. Her sitter man noe høyere, og skulle forsetene vært lavere måtte bilen vært lengre. Sitteputen er nokså tynn, likevel sitter vi godt selv på langtur.

Interiøret ser ganske så fresht ut sammenlignet med Touranens temmelig ordinære interiør. Det er en del hardplast-materialer, men det ser ganske så bra ut. Og så er velkjente BMW-løsninger tilgjengelig, sånn som kommandosystem-sentralen i-Drive.

Savner plass

Head-up-display som prosjiserer speedometer og navigasjon opp på frontruten er også mulig å utstyre bilen med. Er det noe familiebiler bør ha mye av, så er det plass og oppbevaringsrom. Akkurat der er dessverre Gran Tourer litt knepen.

Les også: Stor test av barneseter

Vi skulle gjerne hatt større oppbevaringsrom mellom setene og det er litt snaut med stuerom generelt rundt forbi i kupeen.

Kjøreegenskaper har lenge vært BMWs fremste salgsargument og fokus. Det er ikke til å komme fra at purister som forventer samme opplevelse du får med 3-serie, vil bli skuffet ved å kjøre denne. Nå er riktignok kjøreegenskapene fintunet slik at den fremstår som en temmelig presis og kjøreglad bil i klassen. Men komfortmessig er den for stiv selv om testbilen sto på hjul med 55-profil.

Ellers hadde vi kanskje ventet oss lavere støynivå og mer skyv fra motoren på 163 hestekrefter. Nå var testbilen helt ny og langt fra innkjørt. Det kan påvirke ytelsene noe. En stor fordel er dessuten at Gran Toureren har firehjulstrekk, noe som nesten ikke er å oppdrive på noen konkurrenter.

Konklusjon:

BMW løper en risiko med sin merkevare ved å innta markeder som kompakte flerbruksbiler. Selv om enkelte purister kan være mot det, synes vi de gjør en god jobb ikke minst ved å tilføre klassen noe nytt i form av større fokus på kjøreegenskaper. Men det blir tidlig klart at Gran Tourer svikter på det fundamentale for en familiebil i forhold til VW Touran – nemlig på plass.

Den blir for trang og har for lite praktiske løsninger. Elementært utstyr som rullgardin på sideruten til bakdørene mangler og bagasjeromsgulvet er for høyt.

Volkswagen på sin side har gjort solide grep for å løfte det som var en frakjørt bil opp til et helt nytt nivå. De har fokusert på alt hva kunder av slike biler trenger og forbedret modellen på nær sagt alle punkt. Slik skal det gjøres!

Tallenes tale

For å konkretisere størrelsesforskjellene har vi foretatt ulike mål på de to bilene.

BMW 2-serie Gran Tourer
  
Lengde bagasjeromsgulv fram til andre seterad:100 cm
Lengde med alle seter lagt ned:168 cm
Maks lengde med nedlagt forsete:260 cm
Bredde i bagasjerommet:101 cm
Lastehøyde:67,5 cm
Høyde fra gulv til tak:86 cm
VW Touran
  
Lengde bagasjeromsgulv fram til andre seterad:100 cm
Lengde med alle seter lagt ned:180 cm
Maks lengde med nedlagt forsete:264 cm
Bredde i bagasjerommet:105 cm
Lastehøyde:62 cm
Høyde fra gulv til tak:76 cm




Testresultat

BMW 220d xDrive Gran Tourer

Mye utstyr tilgjengelig, ålreit å kjøre, firehjulstrekk og pent interiør.

For trang og beskjeden på plass, kostbar og savner enda flere praktiske løsninger.

Tekniske data
Pris fra/testbilpris:484.500 kr / 650.610 kr
Motor:R4, diesel
Girkasse:Aut. 8-trinn
Effekt:163 hk/4.000 o/min
Dreiemoment:400 Nm/1.750 o/min
0-100 km/t:8,5 sekunder
Toppfart:208 km/t
Forbruk blandet:0,49 l/mil
CO2-utslipp:129 g/km
Lengde/bredde/høyde:456/180/161 cm
Drivhjul:Alle
Akselavstand:278 cm
Egenvekt:1.565 kg
Bagasjerom:645/1.905 liter




Testresultat

VW Touran 2,0 TDI

Rikelig med plass, gjennomtenkte praktiske løsninger, mye utstyr tilgjengelig og mange valgmuligheter.

Lite spennende utseende, tradisjonelt interiør og ikke billig når utstyr skal legges til.

Tekniske data
Pris fra/testbilpris:428.200 kr / 491.800 kr
Motor:R4, diesel
Girkasse:Manuell 6-trinn
Effekt:150 hk/3.500 o/min
Dreiemoment:340 Nm/1.750 o/min
0-100 km/t:9,3 sekunder
Toppfart:208 km/t
Forbruk blandet:0,48 l/mil
CO2-utslipp:126 g/km
Lengde/bredde/høyde:453/183/166 cm
Drivhjul:Foran
Akselavstand:279 cm
Egenvekt:1.540 kg
Bagasjerom:743/1.857 liter