<b>Bil mot bil:</b> Duellen viser at det er to morsomme biler, men likevel veldig forskjellig. Foto: Rune Nesheim
Bil mot bil: Duellen viser at det er to morsomme biler, men likevel veldig forskjellig. Foto: Rune NesheimVis mer

Duell: Alfa Romeo 4C eller Porsche Cayman?

Du kan velge en stor SUV som alle andre, eller en av disse blikkfangene - fornuft eller moro..

De er lave og potente tosetere og er laget for folk å skape følelser både for de som kjører - og de som ser dem. Folk flokker seg rundt bilene og alle vi passerer snurrer hoder.

Med disse to slår janteloven ut i full blomst. De fleste er nysgjerrige og hyggelige, andre viser fingeren. Noen ser surt på deg og blir provoserte over at noen kan være så idioter og kjøpe noe sånt.

Bilene ser ut som en million kroner, men koster ikke mer enn den godt ustsyrte SUVen de selv kjører. Nordmenn er rare.

Aluminium eller karbon?

Begge bilene er midtmotors konstruksjoner, men likevel helt forskjellige. Cayman bygger i stor grad på tradisjonelle Porsche-løsninger fra 911. Strukturen er stort sett den samme helt til setene slutter. Derfra og bakover er den egentlig bare bedre. Motorplasseringen er snudd, slik at den flate 2,7 literen er plassert lavt nede foran bakhjulene i stedet for å henge bak.

Det gir en langt bedre vektfordeling enn storebror 911, men stjeler samtidig plassen som de to nødsetene bak hadde. I stedet får du et stort bagasjerom. Et like stort finner du foran.

Dette er Porsches villeste

Karosseriet er laget på tradisjonell måte, men i en salig blanding stål og aluminium. Hele 46 prosent av karosseriet er i aluminium og inkluderer hele front- og hekkstrukturen, ramme for veltebøyler, gulv, panser, bakluke og dører. Det meste i front stammer fra 911. Hjuloppheng er enkelt med fjærbein og enkle bærearmer bak.

Alfa Romeo har hatt ekstrem fokus på lettvekt. Midtsteksjonen er bygget i karbonfiber, og man sitter nærmest i et “badekar” av karbon med høye terskler. Front- og hekkseksjon er bygget i aluminium.

Den firesylindrede, turbomatede toliteren er også i aluminium. Strukturen er dekket med karosseripaneler i kompositt. Foran har den doble bærearmer, bak har den McPherson-oppheng.

Foran finnes det ikke en luke å åpne. Bak motoren finnes et mikroskopisk bagasjerom over eksosanlegget. Dette er rett og slett en superbil for de som aldri kunne kjøpt en Ferrari eller Lamborghini.


Bilbransjens slankemetoder

Praktisk eller stilig?

Siste Cayman er blitt lekker, men det er allikevel litt industrielt hverdagslook på den. Det er ingen problemer å se likhetene til 911, noe som er bevisst, men den fremstår allikevel med helt eget design.

Lampene, de høye hoftene over bakhjulene og flate bakluka som er trykt inn i hekken, gir den sitt eget særpreg. Den er bygget for et liv året rundt, i all slags vær, og har en fremtoning som gjør det troverdig.

Alfaen er bygget mer med følelser. Den er enda lavere, bredere, og her er det valgt form fremfor funksjon. Vi snakker om en skulptur som skulle vært fritatt for regler som skiltplater foran, for eksempel.

Hva med storebror Alfa Romeo 8C?

Jeg lurer på hvem av de få nordmenn som kommer til å kjøpe bilen som kommer til å kjøre med frontskiltet påmontert. Noen tar sikkert heller bøtene.

Så var det fartsdumper. Du kommer deg ikke over dem uten å skrape fangeren. Frontlyktene er også omdiskutert, men når targaversjonen kommer med tradisjonelle lykter, sies det at de samme kan bestilles til denne. Gjett om alle kommer til å kvitte seg med fluelyktene.
Utstyr eller ikke?

Blikkfang: De er lette å få øye på, spesielt i farger som dette. Foto: Rune Nesheim Vis mer


Tyskeren

Porsche har laget sportsbiler for helårsbruk siden krigen og jukser ikke på sin billigste modell. Tradisjonelt har Porsches interiør vært spartansk, på grensen til kjedelig.

Nå er det blitt lekkert. Haugevis av detaljer er hentet fra storebror 911. Den føles sober, og så klart solid. Det har de alltid gjort.

Her sitter du lavt. Skikkelig nedpå, og med rattet nesten loddrett foran deg. En rød turteller veiver opp og ned i midten, hvor du også har et digitalt speedometer. I tillegg finnes et lite analogt speedometer, gradert i 50 km/t-trinn oppover i skalaen, slik de har gjort i evigheter.

På den andre siden av turtelleren har digitalverdenen slått inn med en digital kjørecomputer med navigasjon, rundetidsmåler, temperaturmålere for motor og drivverk og en jålete g-kraftmåler. Vel, noe av dette følger kun med dersom du har valgt Sportchrono-pakken.

Berøringsskjermen i dashbordet er omfattende og lettfattelig. Ellers byr Porsche på et knappe-eldorado med små knapper som må læres før du tar turen ut på veien. Ved girspaken finnes det hele syv brytere som bestemmer bilens oppførsel. Porsche er tro mot filosofien - en knapp, en funksjon.

Hvorfor Cayman når 911?

Italieneren

Alfa 4C tåler ikke sammenligning med andre biler. Mot en spartansk Lotus føles Alfaen sober, men mot Porsche føles den som et torturkammer.

For det første er den håpløs og komme inn og ut av. Setene er tynne som løv, og lar seg kun justere frem og tilbake… kun på førersiden. Men de er helt ok å sitte i.


Selv Alfa's minste er en hissigpropp

Den har et formstøpt dashbord i et steinhardt ukjent lettvektsmateriale. Det ser ikke så billig ut som det føles når du tar på det. Rett foran deg har du et kult digitalt instrumentpanel som sikkert veier to gram og kler bilen bra. Turteller og speedometer har hovedfokus, og panelet skifter temafarger og funksjoner etter hvilken kjøremodus du velger.

Det er montert inn en håpløs radio som er vanskelig å skjønne, og enda vanskeligere å høre. De kunne spart seg, for den brukes ikke.

Den smale midtkonsollen inneholder knapper for giringen. Rart, men en vanesak. Viktigere er DNA-knappen. Den bestemmer bilens karakteristikk, og gjett om du merker forskjell.

Se flere bilder av Porsche Cayman:

Alfa Romeo 4C Porsche Cayman Duell Drøbak Midtmotor Boxser Turbo Rød


Stor og slapp Porsche

WOW. Boxersekseren i Cayman tar i gang med en dyp grov tone. Jeg hadde forventet noe mer metallisk, men den minner om fergelyden i gamle 911'er. Tøft.

Den får hjelp av sportseksosen som kan åpnes for ekstra lyd om du ønsker. Jeg lover deg, det ønsker du ikke etter å ha kjørt en stund. Hadde det vært snakk om ekstremt effektuttak, hadde det vært naturlig, men det er det ikke.

Motoren er nemlig Porschens største problem for meg. Cayman er en herlig bil, men ikke med minste motoralternativ. Den er så godt sammenskrudd, har et kompetent understell, en bra styring, selv om den kunne vært ennå mer knivskarp og formidlende og er så komplett at den føles kjedelig og udramatisk med 211 hk.

Enhver familiebil tilbyr samme effekt nå for tiden. 2,7 liter, preppet av Tysklands mest erfarne sportsbilsprodusent, burde være sprek nok i massevis.

Du finner effekten til slutt… langt der oppe i turtallsregisteret. Dette er helt sikkert flott for banekjøring, men nede på turtallet du bruker til daglig, blir du skuffet. Det er lite kjøttfult trøkk i den, og på grunn av den litt tunge følelsen som er i hendler og styring, føles det hele litt trått. En toliters twinturbo hadde gjort jobben bedre, men for å få den bilen du forventer så MÅ du legge penger i 3,4 liters S. Det svir.

Bilen er utstyrt med dobbeltclutchkassa PDK. Kassa er genierklært av alle som kan kjøre fort og effektivt både på bane og vei, og jeg er ikke uenig, men hvorfor i svarte granskauen har de ikke gitt oss riktig redskap og betjene den med?

Porsches helt latterlige girskifter på rattet er like bra som om de hadde byttet pedalene for brems og gass, eller om rattet hadde virket motsatt vei.

Trykk tommelen inn for å gire opp, og trykk med langfingeren som på en paddleshift bak rattet for å gire ned. Samme funksjon på begge sider. Gud vet hvor mange ganger jeg har girt ned i stedet for opp fordi jeg har trukket i høyde langfinger under akselerasjon. Porsche har lang tradisjon i å lage håpløse girløsninger på rattet. Heldigvis har de endret dette i 911, og jeg forstår ikke hvorfor dette får henge igjen i Cayman.

Heldigvis har de skjønt at de har driti seg ut, for du kan bestille et lekkert sportsratt med padler i stedet, men det koster selvfølgelig flesk.

Jeg hadde bestilt det lenge før jeg hadde krysset av for radio. Den hører du uansett dårlig når du har krysset av for sportsanlegg. Da hører du dekk og motorlyd, thats it. Musikk krever høy lydstyrke, og da har du ikke åpnet klaffen.

Den gjør ikke tilværelsen stort verre innvendig, den bare irriterer de utenfor litt ekstra. Forbausende nok, velger de fleste dette tilvalget.

Se flere bilder av Alfa Romeo 4C:

Alfa Romeo 4C Porsche Cayman Duell Drøbak Midtmotor Boxser Turbo Rød
Blikkfang: De er lette å få øye på, spesielt i farger som dette. Foto: Rune Nesheim


...eller liten og kjapp Alfa Romeo

Alfaen er mer passion. Den nyutviklede 1,75-literen låter ikke spesielt pent, men rått, slik det tilfeldigvis har blitt i de omgivelsene den jobber i. Luftfilteret er plassert to cm fra øret ditt, og suger som besatt hver gang du rører pedalen.

Her er det ikke noen sportseksos, men det bråker ikke mindre i Alfaen enn i Porschen av den grunn. Bare mer riktig. Her røsker hvert girskift i bilen og kvitteres gjerne med et smell i potta. Her bråker jo stort sett alt, og det blir kvittert med voldsomme akselerasjoner. Man får igjen i bøtter og spann for bråket.

Her er lillebroren til Alfa Romeo 4C

I motsetning til i Cayman er det her følelsen av kraftoverskudd, og det er deilig. Motoren er kvikk og responsiv. Bakhjulene har mer enn nok med å beholde grepet, og alt er programmert på den aggressive siden av det morsomme.

Faktisk er den så “på ballen” at man som regel velger å vippe kjøremodus til “All Weather” altså den snilleste, beregnet for regnvær. Da holder den igjen litt på giringen og benytter seg av det deilige bunndraget som turboen gir. Dermed blir ikke gassresponsen like brutal heller.

I Dynamic eller Normal skal man ikke røre mye på pedalen før det slurpes luft bak deg. Alfaen ber om bøll og det er vanskelig og ikke adlyde. Det er moro å nappe i paddlene og selv om kassa kunne vært bedre, funker dobbeltclutch-kassa mer enn bra nok.

I bunn og grunn blir bilen litt for mye av det gode for svært mange, og det er helt perfekt for en sportsbil. Dette er bilen for svært få.

Dessverre er ikke bilen helt i mål og feilen er graverende. La gå at den er upraktisk, ukomfortabel og støyende, men er det noe som er viktig på en sportsbil, er det en sylskarp styring. Utenlandsk presse har hyllet bilen, så jeg ba importøren sjekke forstillingen da jeg leverte bilen.

4C kjører du nemlig med hvite knoker og det er ikke på grunn av mangel på servoassistanse.

Det river og sliter i rattet og du trenger til tider fullt fokus på å holde deg i eget kjørefelt. Det er ingen problem å låne bort denne bilen til den vanlige mannen i gata fordi de blir så livredde at de ikke tør å presse den. Jeg vet, for jeg lot et knippe naboer prøve den. 4C krever sin mann, og mange mener det er nettopp slik en ekstrem sportsbil skal være, men når vanlige folk kjører vanlige biler raskere, blir det feil.

Jeg mistenker at jålefelgene på vår utgave, som er en dimensjon høyere enn på standardversjonen ikke slår heldig ut på våre sporete veier. Noe smalere forhjul hjelper forhåpentligvis noe, for problemet overskygger nesten beruselsen av resten av bilen.

Selvsagt velger vi Alfa?

Vi snakker om fornuftsekteskapet og den ville forelskelsen. Cayman er det fornuftige valget. Hun er snill og smiler til deg når du kommer hjem fra jobben. Ungene betyr alt for henne og sengetøyet er alltid rent. Du får oppmerksomheten, og du sitter en meter lavere enn alle dine SUV-kompiser. Du får byggekvalitet og kjøreegenskaper i særklasse, men du blir aldri skikkelig virill.

Du glemmer Cayman når du blir forført bak rattet i Alfa Romeo 4C. Hun står ikke opp om morgenen og lager matpakka til ungene, rydder ikke i huset og vasker klesvasken. Hun kjører ikke ungene på trening, men har andre kvaliteter du ikke glemmer så lett.

Dette er et fyrverkeri på veien som gir deg høy puls og latterkuler. Du velger Alfa Romeo hvis du skal ha det gøy.

Tekniske spesifikasjoner:
 Alfa Romeo 4CPorsche Cayman
Pris:Fra 750 000,-Fra: Fra 707 000,-
Motor:R4 turbo 1742 ccm BensinBoxer 6 2706 ccm Bensin
Effekt:240 hk v/6000 o/m211 hk v/7400 o/m
Moment:350 Nm v/2200-4250 o/m280 Nm v/4500- 5300 o/m
Toppfart:258 km/t244 km/t
0-100:4,5 sek6,2 sek
Drivhjul:BakhjulstrekkBakhjulstrekk
Girkasse:6-trinns automat7-trinns automat
Co2:157 g/km180 g/km
Forbruk:0,68 l/mil0,77 l/mil
Vekt:925 kilo1340 kilo
L/B/H:3.989/1.864/1.183 mm4.380/1.801/1.294 mm
Bagasje:110 liter312 liter