Uansett hvilket verksted du velger gjelder garantien, så lenge du har tatt bilen til service når det er påkrevd. Foto: Kristin Sørdal
Uansett hvilket verksted du velger gjelder garantien, så lenge du har tatt bilen til service når det er påkrevd. Foto: Kristin SørdalVis mer

Du kan trygt velge et annet verksted

Garantien bortfaller ikke om du velger bort merkeverkstedet.

Svært mange nye biler selges med en omfattende garanti som gjelder i 5-7 år, hvis bileieren følger opp med de påkrevde servicene på den nye bilen. Men slett ikke alle vet at de fritt kan velge verksted.

En spørreundersøkelse gjennomført av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL) viser nemlig at svært mange nordmenn tror at de kan miste fabrikkgarantien hvis de bruker et frittstående verksted.

Norge med verdens beste nybilgaranti-ordning

Du kan fritt velge verksted

Tidligere kunne bilprodusentene kreve at bileiere måtte bruke deres egne merkeverksteder og deler innenfor garantiperioden. I dag står alle fritt til å velge så lenge verkstedet benytter originaldeler eller deler av tilsvarende kvalitet, skriver Autobransjens Leverandørforening i en pressemelding.

Frittstående verksteder skal ha tilgang til produsentenes manualer for alle typer reparasjoner og diagnose, og kan sette stempel i bilens servicehefte etter utført intervallservice.

Og kunden kan fritt velge verksted både for service og reparasjon.

Likevel tror hele 18 prosent av de spurte bileierne at nybilgarantien bortfaller ved bruk av frittstående verksted, mens 33 prosent ikke har tenkt over spørsmålet eller svarer vet ikke, viser målingen.

Les også: Vil gjøre EU-kontrollen strengere og dyrere

Lurt å sjekke priser

En tredjedel av de spurte er heller ikke klar over at et frittstående verksted har adgang til å stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte.

– EU- og EØS-reglene har gitt norske bileiere rett til å velge mellom merkeverksteder og frittstående verksteder helt fra bilen er ny. Det er mye å spare på å sammenligne tilbud, så det er synd ikke flere kjenner til denne valgmuligheten, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

DinSide har blant annet tidligere vist at det kan være mye å spare dersom man kan levere bilen til service på et svensk verksted.

Sjekker man priser flere steder før man sender bilen på service, i stedet for å velge det faste merkeverkstedet, kan det være penger å spare. Og det er nettopp pris som er den viktigste faktoren når folk skal velge verksted, ifølge undersøkelsen.

Les også: Kan man droppe service for å spare utgifter?

Ta vare på all dokumentasjon

Velger du å benytte et annet verksted enn merkeverkstedet, er det uansett viktig ta å vare på all dokumentasjon, noe de kommer til å be om dersom en garantisak skulle dukke opp. Da ligger bevisbyrden på deg som forbruker for at all service er tatt i henhold til alle krav fra den respektive fabrikk.

Arild Hansen i ABL håper at langt flere bileiere tar i bruk den valgfriheten de har fått.

– Undersøkelsen tyder på at de som bryter med gamle verkstedvaner er godt fornøyd. Fire av ti mener at det ikke er noen forskjell når det gjelder hva slags type verksted som er best og sikrest å bruke. Bare en tredjedel holder en knapp på merkeverkstedet, sier Hansen.