Som du sikkert skjønner, er det ikke lov å kjøre med såpass dårlig sikt. Likevel gjør mange nordmenn nettopp dette hver vinter. Foto: Knut Moberg
Som du sikkert skjønner, er det ikke lov å kjøre med såpass dårlig sikt. Likevel gjør mange nordmenn nettopp dette hver vinter. Foto: Knut MobergVis mer

Du kan miste lappen

Det er bedre å komme for sent på jobb enn å risikere liv og lemmer i trafikken.

DinSide har flere ganger advart mot konsekvensene av å kjøre uforberedt under vinterforhold. Allikevel konstaterer vi ved selvsyn at det er på sin plass å gjenta formaningene også i år.

Kjører i blinde

Noe av det mest grunnleggende for sikkerheten i trafikken er å ha godt utsyn i alle retninger. Dessverre slurver fortsatt mange med å fjerne is og snø fra bilvinduene. Forskrift om bruk av kjøretøy presiserer i sin paragraf 1.3: "Føreren skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn i alle retninger, derunder påse at snø, is, dugg eller noen form for gjenstand ikke hindrer sikten eller virker forstyrrende".

Streng straff

Biler som bare delvis har fått fjernet snø og is fra rutene er et daglig syn på veiene når vinterværet er over oss. Konsekvensene kan være dramatiske. Dårlig utsikt - og det gjelder selvsagt ikke bare forover, men også til sidene og bakover - kan medføre alvorlige ulykker i trafikken men også strenge reaksjoner fra ordensmakten. Vi har tidligere fått bekreftet fra Utrykningspolitiet at terskelen for straffereaksjoner er lav når det gjelder slurv med skraping av rutene. Da snakker vi om bøter på 6.000 kroner og, i de mer graverende tilfellene, inndragning av førerkortet for perioder på tre til fem måneder, enda lenger dersom man har forvoldt en ulykke.

I Januar i år kunne Drammens Tidene bringe et skrekkeksempel, der en mann fra Røyken (ikke Lier, som det først ble skrevet) ble idømt inndragning av førerkortet i fem måneder samt en bot på 14.000 kroner på grunn av manglende sikt.

"Selvskrapende" frontrute på vei!

Volkswagen arbeider med å utvikle en isfri frontrute. Vi gleder oss! Foto: Volkswagen Vis mer


I fremtiden, hvis Volkswagens prosjekt i samarbeid med det berømte Fraunhofer-instituttet i Tyskland lykkes, vil de ovennevnte problemene kunne bli en saga blott.

Teknikken kalles "Low E" og går ut på å isolere glasset ved hjelp av et kjemisk produkt ved navn Indium-tinnoksid på utsiden. Dermed skal ruten holde på varmen og hindre både ising og dugging helt ned til en temperatur på -18 grader. En utfordring inntil videre er at isoleringen også skaper forstyrrelser for radiobølger og dermed mobiltelefoner, men det arbeides med å løse problemene. Hvis det lykkes kan dermed isfrie ruter - i hvertfall i de mer normale vintertemperaturene - bli en realitet i fremtiden.

Her kan du lese mer om farene ved å slurve med ruteskrapingen.

Slik fikser du det fort

Kjører du slik, utgjør du ikke bare en fare i trafikken, men risikerer førerkortbeslag, høye bøter og forsikringsregress i tilfelle uhell. Foto: Kjell M. Kaasa, Newswire Vis mer

Hva mener du?

Er det riktig å ta førerkortet fra de som kjører med dårlig sikt? (Avsluttet)
Ja, det har de godt av(79%) 1042
Nei, det får være grenser(16%) 208
Er usikker(5%) 68
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



Men mens vi venter på det geniale vinduet:

  • Det finnes isfjernere, for eksempel hos Biltema og Clas Olson. Disse skal du spraye på frontrute, speil og lykter, og isen vil bli til slaps som lett lar seg fjerne, for eksempel med viskerne
  • Du kan forebygge, ved å spraye for eksempel Pre-Icer de samme stedene.
  • Du kan dekke overdelen av bilen med presenning eller en såkalt topphatt.

Dugg-fienden

Også dugg på innsiden av vindusrutene kan redusere førerens sikt. Og over natten kan det i tillegg føre til at vinduene iser på innsiden, hvilket er enda mer plagsomt. Vi gir deg derfor noen tips for å bekjempe duggutvikling:

  • Det kan være lurt å ha en luftavfukter i bilen.
  • Oppsøk en garasje med innetemperatur. Vent til bilen og rutene har oppnådd innetemperatur. Vask rutene grundig innvendig. Tørk deretter like grundig. Bruk gjerne en hårføner for å få vinduene hundre prosent tørre.
  • Fjern fuktkilder, for eksempel smeltevann på gulvmattene. Dunk av skoene før du setter deg i bilen, for å minimere vannansamlinger på innsiden.
  • Steng av luftstrømmen mot bena. Hvis du har fuktige sko vil nemlig luftfuktigheten øke etter hvert som skoene tørker. Justér vifteapparatene i stedet slik at størsteparten av luften ledes mot front- og sideruter.
  • Sett gjerne vifteapparatet på full styrke.
  • Hold deg for all del unna resirkuleringsknappen. Resirkuleringsfunksjonen fremmer dugg-utvikling.
  • Klimaanlegget er effektivt mot luftfuktighet, og bør aktiveres.
  • Banalt nok, men likevel lurt: Forsøk å unngå å puste direkte på rutene.


Her er tipsene for å slippe nedisete ruter om morgenene.