Er båten overkommelig i størrelse, så er det lite i veien for å ta båtpussen selv. Foto: Jenny Mina Rødahl
Er båten overkommelig i størrelse, så er det lite i veien for å ta båtpussen selv. Foto: Jenny Mina RødahlVis mer

– Du kan gjøre båtpussen helt selv

Du trenger ikke betale flere tusen kroner på verksted. Slik gjør du båten klar for sommeren. Av: Jenny Mina Rødahl

Hvordan gjør du båten din sommerklar, enklest og billigst? DinSide utfordret Båtmagasinets Amund Rich. Løken og Lars Kristian Larsen. Vi har tatt utgangspunkt i puss av en 18 fots skjærgårdsjeep med utenbordsmotor. Her er tipsene.

En blank båt er enklere å vedlikeholde gjennom sesongen. Gjør du en grundig jobb med polering og voksing hvert år, utsetter du de største skippertakene for å hente opp glansen i en falmet gelcoat.

Grunnlaget for en enkel vårpuss legges på høsten. Men det finnes håp dersom du har slurvet. Her er steg for steg hva du bør tenke på før sjøsetting.

Les også: Diise 12 bilene kan gi deg trøbbel/a>

1. Motoren

Spylemuffe til motoren er en billig og god investering. Foto: Båtmagasinet Vis mer


Vi begynner vårpussen med å klargjøre motoren for ny sesong. Motoren skal konserveres på høsten. Forhåpentligvis husket du å ferskvannskjøre den ved hjelp av spylemuffe og hageslange etter et den ble tatt opp.

Om du ikke skiftet girolje i høst, noe du absolutt burde ha gjort, kan du gjøre det nå. Sett en bøtte eller isboks under motoren og skru ut den nederste skruen på stammen. Skru så ut den øverste skruen (nivåpluggen) for å frigjøre vakuumet slik at oljen renner fritt. Det kan være en svært billig forsikring å bytte pakningen på de to skruene. Hvis giroljen er grå eller lys brun (Baileys-farget) er det vann i den. Kontakt merkeverksted for råd og hjelp.

Når giroljen så er tappet ut er det på tide å fylle på ny. En god olje vil spare girhuset for slitasje på grunn av de gode smøreegenskapene. Har du en liten motor klarer du å presse inn olje fra det nederste hullet bare ved hjelp av tuben. Har du en større påhenger er det anbefalt å bruke en oljepumpe. Fyll på olje til den kommer ut av det øverste skruehullet. Sett så i den øverste skruen samtidig som du holder foran det nederste hullet. Deretter skrur du den nederste skruen til så kjapt som mulig.

Kjør gjerne motoren i ferskvann før sjøsetting, for å teste at alt er i orden. Kontroller at kontrollstrålen for kjølevannet har bra trykk. Spraystrået fra en boks WD40 eller lignende passer fint til å stake opp saltbelegg i kontrollstrålehullet. Ståltråd kan også brukes. Om vannet ikke spruter fra kontrollstålehullet kan impelleren (gummihjul som suger inn kjølevannet) være ødelagt.


Sjekk at styrekabler og sinkanoder er i orden. Om styrekabelen er treg, setter du den inn med fett. Tennplugger bør buttes med jevne mellomrom, for å unngå startvansker og fusking. Dette gjør du selv ved hjelp av en pluggnøkkel.

Bensin er ferskvare. Fyll derfor ny bensin på våren. Ikke bruk gammel bensin fra garasjen.

Ikke bra: Slik ser det ut der de fikser bilen din

2. Rengjør skikkelig

Bruk et godt rengjøringsmiddel som skummer og vask båten grundig. Vask med svamp og børste. La såpen få tid til å jobbe, på den måten blir det mindre skrubbing. Du trenger ikke bruke masse penger på dyre spesialmidler det står ”båt” på, da vanlige rengjøringsmidler som regel gjør jobben like bra. Vaskemidler du kan bruke er for eksempel Zalo, Ajax og grønnsåpe. Det som ikke går av kan du fjerne med polish.

Vaskemidler med høyere pH-verdi enn ni fjerner polishen. Vær forsiktig med midler som Jif skurekrem, da det kan ripe opp gelcoaten.

Test av vaskemidler med polish

3. Polering

Et tips kan være å gå til innkjøp av en god poleringsmaskin, da går rens/polering/rubbing mye raskere og resultatet blir mye bedre enn hvis du gjør jobben for hånd. For all rens/polering/rubbing kan du bruke en skum- eller ullpad. Foto: Båtmagasinet Vis mer


Sørg for at båten er helt tørr etter rengjøringen. Poleringen kan du gjøre manuelt med en mikrofiberklut med poleringsmiddel. Bruker du poleringsmaskin, lønner det seg å ta en meter av gangen, og poleringsmaskinen skal gå på meget lavt turtall for ikke å lage varme som ødelegger polishen. La polishen tørke, og fjern den så med poleringsgarn eller mikrofiberklut. Unngå å jobbe i direkte sollys da polishen kan bli vanskelig å tørke av igjen.
Ikke overdriv mengden med polish, det skaper bare mer arbeid når du skal polere stoffet av igjen.

Er overflaten veldig grov og upolert kan det være nødvendig å rubbe skroget før du polerer.

Slik tar man bilpolering på alvor

4. Voksing


Det er allerede litt voks i polishen, men det er nødvendig med enda mer for å gi båten god beskyttelse. Ved å tilføre voks forsegler du overflaten. Voksen påføres som et tynt lag og skal tørke i 15-60 minutter. Deretter tørkes den av med en tørr poleringsklut. Dette gir en beskyttende hinne mot skitt, salt og sol.

5. Bunnstoff

Tape sikrer jevn linje langs vannlinjen. Foto: Båtmagasinet Vis mer


De finnes tre hovedgrupper av bunnstoff på markedet i dag: Mykt, hardt og selvpolerende. Har du skjærgårdsjeep eller tilsvarende bruker du selvpolerende eller hardt bunnstoff. Mykt bunnstoff brukes bare på saktegående båter. Det er viktig at båten er glatt og ren under før du påfører bunnstoffet.

Dersom du tidligere har benyttet selvpolerende bunnstoff og spylt av restene fra forrige sesong, er det bare å legge et nytt lag med selvpolerende over om våren.

Det er ikke nødvendig å legge bunnstoff hvert år, dette kommer an på hvor mye som er smurt på fra før, hvor lenge båten har vært i vannet, og hvor mye som er slitt av.
Et normalt strøk bunnstoff er basert på at båten ligger i vann i seks-sju måneder. Dersom du legger tykkere strøk eller flere lag, behøver du ikke å legge bunnstoff hver vår. Bruk forskjellig farge på hvert strøk hvis du bruker selvpolerende bunnstoff. Da ser du lettere hvor mye som er slitt bort.

Før du maler på bunnstoffet, må du maskere vannlinjen med tape. Det gir en skarpere og jevnere kant på vannlinjen.

I vannlinjeområdet er det ekstra viktig at både primer og bunnstoff får skikkelig feste, så sørg for at det området er helt rent.

Sjøsett båten tidligst dagen etter at siste strøk med bunnstoff er påført.