Den nye Ford Focus Econetic er blant bilene med mindre enn 120 gram CO2-utslipp per kilometer, og som kan bli 25.000 kroner billigere dersom opposisjonspartiene får flertall for forslaget i Stortinget. Foto: Cato Steinsvåg
Den nye Ford Focus Econetic er blant bilene med mindre enn 120 gram CO2-utslipp per kilometer, og som kan bli 25.000 kroner billigere dersom opposisjonspartiene får flertall for forslaget i Stortinget. Foto: Cato SteinsvågVis mer

Du kan få 25.000 i miljøbonus

De borgerlige partiene krever miljøsatsning i krisepakken.

Oppdatert: Dette forslaget gikk ikke igjennom i Stortinget, og ble nedstemt av alle regjeringspartiene i tillegg til Frp.

- Ved å gi alle som kjøper miljøvennlige biler en premie på 25 000 kroner oppnår vi to ting sier stortingsrepresentant for Høyre, Linda Hofstad Helleland. Sammen med Venstre og Krf vil de nå gjøre det mer lønnsomt å velge miljøvennlig.

De borgerlige partiene vil nå foreslå å innføre en miljøbilpremie til alle som kjøper bil som slipper ut mindre enn 120 gram CO2 per kilometer.

Oversikt over de beste miljøbilene på markedet

- Synkende nybilsalg gir muligheter

- For det første kan vi på denne måten få byttet ut en del eldre forurensende biler med nye miljøvennlige biler med lavere CO2-utslipp. I tillegg vil dette være med på å øke nybilomsetningen i en tid der denne næringen rammes særlig hardt av finanskrisen, sier avgiftspolitisk talskvinne i Høyre, Linda C. Hofstad Helleland på partiets nettsider.

En av målsetningene er altså å øke det norske nybilsalget, som fikk et stort brems i januar. En annen er å øke salget av mer miljøvennlige biler.

Den nye Ford Focus Econetic er blant bilene med mindre enn 120 gram CO2-utslipp per kilometer, og som kan bli 25.000 kroner billigere dersom opposisjonspartiene får flertall for forslaget i Stortinget. Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


- Når etterspørselen etter nye biler har falt så kraftig grunn av finanskrisen er det en god anledning til å ta i bruk kraftige virkemidler for å vri forbruket, mener Hofstad Helleland.

Statistikken viser nemlig at nordmenn stort sett ikke er interessert i miljøbiler når de skal kjøpe bil. Dette viser en fersk undersøkelse fra If.

Forlaget fra de borgerlige partiene skal opp til høring i Stortinget i morgen. Finansminister Kristin Halvorsen har tidligere uttalt at hun ønsker innspill på hvordan krisepakken kan virke fort og effektivt. Men hittil har regjeringen gitt signaler om at de ikke støtter et slikt forslag, i følge Hofstad Helleland.

Europeisk trend

I Sverige har den sittende regjeringen allerede innført en ordning der alle nybilkjøpere får en miljøbonus dersom de kjøper biler med mindre enn 120 gram utslipp av CO2 per kilometer.

DinSIde har også skrevet om krisepakken til bilindustrien i Tyskland som lyder slik at hver tysker som vraker en over ti år gammel bil og kjøper en ny og mer miljøvennlig vil, får 25.000 kroner i vrakpant. I Italia er et lignende forslag under behandling, men her kan nybilkjøperne få opp til 43.000 kroner dersom de kjøper en bil som er gass- eller hydrogendreven.

Kilder: hoyre.no og VG

Hva synes du om det slikt tiltak i Norge? Skriv din mening i debattforumet nedenfor.