ÉN SALGSKJEDE: Selger du bilen din, blir du et salgsledd i en salgskjede. I vår sak oppdaget kjøper nummer fire en feil som kjøper nummer én senere måtte ta ansvaret for. Altså: Kan du følge salget bakover, kan du også ta klagen bakover.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
ÉN SALGSKJEDE: Selger du bilen din, blir du et salgsledd i en salgskjede. I vår sak oppdaget kjøper nummer fire en feil som kjøper nummer én senere måtte ta ansvaret for. Altså: Kan du følge salget bakover, kan du også ta klagen bakover. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Du har ansvaret for bruktbilen – selv etter den er solgt videre

Etter tre videresalg og to år må opprinnelig bilselger punge ut for feil ved bruktbilen sin.

– Jeg har havnet i en meget spesiell situasjon, forteller en Fredrikstad-mann, som ønsker å være anonym, til DinSide.

– Hadde folk vært klar over dette, tror jeg mange vil tenke seg om både to og tre ganger før de selger bil privat.

Har selgeren tuklet med kilometertelleren? Slik oppdager du jukset

Kjøper1, Kjøper2, Kjøper3...

Historien til Fredrikstad-mannen er lang, men vi skal forsøke å gjøre den kort. For denne bør du absolutt få med deg.

KOSTBAR: BMW 1-bilen ble solgt av den opprinnelige selgeren fra Fredrikstad for 300.000 kroner. Nå må han ut med omlag 20.000 kroner for en feil med clutchen. Foto: BMW Vis mer

Slik ble bilen, en BMW 2009-modell, kjøpt og solgt:

  • Mai, 2010: Kjøper1 (Fredrikstad-mannen) importerer bilen privat fra Tyskland.
  • August, 2010: Kjøper1 selger bilen til Kjøper2.
  • Januar, 2011: Kjøper2 selger bilen til Kjøper3.
  • Desember, 2011: Kjøper3 selger bilen til Kjøper4.
Og så startet problemene:
  • Desember, 2011: Kjøper4 oppdager en feil ved clutchen, og reklamerer mot Kjøper3. Saken går til Forbrukerrådet, og Kjøper3 må punge ut.
  • Oktober, 2012: Kjøper3 krever erstatning fra Kjøper2. Saken går denne gangen helt til Forbrukertvistutvalget, og Kjøper2 må punge ut.
  • Oktober, 2012: Kjøper2 krever erstatning fra Kjøper1. Saken går til Forbrukertvistvalget enda en gang, og Kjøper1 må punge ut.

Den opprinnelige bilselgeren måtte til slutt altså betale for en feil som ble oppdaget av bilens kjøper nummer fire, som illustrert øverst i artikkelen.

– Slå den du, sukker Fredrikstad-mannen, som føler han sitter igjen som "Svarte-Per".

Hva bør du få for bilen du selger? Og hva bør du betale for bilen du kjøper? Prøv vår kalkulator!

Hvorfor er det slik?

Årsaken til dette sammensuriet av krav nedover salgskjeden finner vi blant annet i kjøpslovens "kapittel XIV: Krav mot tidligere salgsledd". I bruktsalg kan nemlig rette krav nedover salgskjeden, potensielt helt ned til starten, og potensielt rett til selgeren du mener sitter med ansvaret.

Dette gjelder ikke bare bil: For eksempel kan du kjøpe en ødelagt, brukt PC og rette et krav mot butikken som solgte den ny. Det er ikke slik at din selger kan fraskrive seg ansvaret, men han kan ta saken videre nedover kjeden etter å ha gjort opp for seg, slik som i denne saken.

Uansett krever det én viktig ting: At feilen var tilstede da den tidligere selgeren solgte gjenstanden. Altså at det er den samme feilen som har fulgt produktet gjennom salgsleddene. Da er det selgeren som først kunne være oppmerksom på mangelen som sitter med ansvaret, eller med andre ord: Den første selgeren som solgte varen etter at feilen forelå.

Er det riktig at den opprinnelige selgeren må ta ansvaret for delefeil?

(Avsluttet)
Nei(63%) 2381
Kanskje i noen tilfeller(30%) 1131
Ja(8%) 289
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


I denne saken har klagen havnet hos det som kan kalles den opprinnelige selgeren, altså mannen fra Fredrikstad. Et Snap Drive-verksted som har sett på bilen mente nemlig at clutch-feilen "har skjedd grunnet delefeil, ikke brukerfeil". Og ettersom delen ikke har blitt byttet ut siden bilen var ny, er det grunn til å tro at feilen lå der da Fredrikstad-mannen solgte bilen. At selgeren ikke var klar over mangelen, og bilen "solgt som den er", har ingen betydning.

Derfor kan ikke bilselgeren fraskrive seg ansvaret med "solgt som den er"

Kan dras enda lenger

Et annet kriterie for at klagen kan dras tilbake gjennom salgsleddene, er at kravet kommer i høvelig tid etter at feilen ble oppdaget, og innen to år etter kjøpet mellom de to leddene. To år etter ditt bruktbil-salg er du altså "fri", men alt dette ble innfridd i denne saken, da eierne av bilen var raske på labben med å selge den videre.

Følger man logikken i lovverket burde kravet kunne bli sendt enda lenger ned, helt ned til forhandleren i Tyskland, som Fredrikstad-mannen kjøpte bilen av opprinnelig. Det er den tyske forhandleren som i ordets rette forstand er opprinnelig selger av bilen.

Men vår frustrerte mann er ikke særlig optimistisk for å få tilbake de rundt 20.000 kronene clutch-reparasjonen kostet kjøper nummer fire.

– Mulig det er verdt et forsøk, sier mannen til DinSide.

– Men jeg har veldig liten tro på det.