UTHVILT: Slik skal du se ut når du kjører. Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF advarer mot at trøtthet kan være like farlig som promille.  Foto: NAF
UTHVILT: Slik skal du se ut når du kjører. Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF advarer mot at trøtthet kan være like farlig som promille. Foto: NAFVis mer

Du får "promille" av trøtthet

Mange bilister er farligere enn de tror.

At man ikke skal drikke og kjøre vet alle.

Det man kanskje glemmer, er at lite søvn kan være minst like farlig.

– I sommervarmen blir man ekstra sløv, særlig i biler uten klimaanlegg, advarer kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF i en pressemelding.

"Trøtthetspromille"

Ifølge tall fra NAF tilsvarer 18 timer uten søvn en promille på 0,5; godt over grensen.

18 timer uten søvn høres kanskje urealistisk mye ut. Men har du stått opp klokken syv, har du rundet 18 timer i løpet av klokken ett på natten.

Drikker du Cola for å holde deg våken?Dette skjer i kroppen din

Og det er ikke slik at "promillen" kommer plutselig. Også tidligere på kvelden begynner trøttheten å utgjøre en fare.

I løpet av 24 timer uten søvn har du ifølge NAFs tall en sinnstilstand tilsvarende én i promille.

Hver tredje sovner

– Det viser hvor viktig det er med god søvn når man er på bilferie og andre turer. Vi blir mindre konsentrerte når vi er trøtte og slitne. Som bilførere kan det få fatale konsekvenser, forteller Sagedal.

FARLIG: Stans bilen og ta deg en hvil om du føler deg trøtt på veien i sommer. For din egen og andres sikkerhet. Foto: Colorbox Vis mer


Opp mot 13 prosent av dødsulykkene i Norge skal skyldes bilister som sovner bak rattet.

Tips: Denne vekker deg når du mest trenger det

I en undersøkelse Infact tidligere har gjennomført for NAF oppgir 34 prosent av mennene å ha duppet av bak rattet, mens 17 prosent av kvinnene innrømmer det samme.

Slik holder du deg våken

For å unngå å kjøre med "trøtthetspromille" finnes det mange råd.

DinSide har tidligere fortalt om "vidundermedisiner" som skal fjerne trøttheten, men dette anbefales ikke av ekspertene.

Advarer mot "livsfarlige" kjøremiksturer

Her er NAFs tips til deg som vil ha en trygg bilsommer:

  • Vær uthvilt før du kjører
  • Blir du trøtt, stopp og ta en "energidupp"
  • Drikk mye vann
  • Spis lett. Frukt og grønt er bra for kroppen. Kjøtt og tunge måltider gjør deg trøtt fordi hjernen får tilførsel av stoffet serotonin som gjør deg slapp og uopplagt
  • Stopp ved et badevann og ta en forfriskende dukkert

Har du andre tips og erfaringer? Del med andre under artikkelen!