Vis mer

Du får ikke garanti!

Bilbransjen gir ikke ved dørene.

Bilimportørene ser ut til å krige om å gi deg de beste garantivilkårene, med alt fra tre, fem, og syv års garanti. I markedsføringen legges dette frem som noe de gir deg, en merverdi du får ved å kjøpe nettopp deres produkt. Sannheten er at du selvfølgelig ikke får noen verdens ting. All den garanti du måtte bli lovet er det du som betaler for. Til og med den obligatoriske og lovbestemte reklamasjonsretten er innbakt som et kostnadspunkt i bilens pris, hvilket selvfølgelig er rett og rimelig.

De nyttigste artiklene fra DinSide Motor

Utvidet garanti

Nå lokker flere bilimportører med utvidet garanti i markedsføringen, enten det er fem år eller syv år. Hvordan i alle dager kan de gjøre det? Svaret er enkelt. Ved å legge på prisen, og la deg ta regningen. For noen av dem kan det til og med bli svært god butikk. Ved å gi deg fem eller syv års garanti, så regner de seg frem til hvor store ekstrautgifter dette vil medføre i form av verkstedregninger de må dekke. Deretter fordeler de kostnaden ut på hver enkelt bil i form av forhøyet utsalgspris. Dermed er det altså du som kunde som kjøper deg ekstra garantitid, uten kanskje å egentlig ville det?

Velg mellom to onder - vedlikehold eller reparasjon?

Bieffekt nr. 1

Foto: Per Ervland Vis mer


Når du først har kjøpt deg en bil med utvidet garanti, så har de deg i sin hule hånd. Garantivilkårene sier nemlig at du må opprettholde serviceprogrammet for at garantien skal gjelde. Med dette menes at du må levere bilen inn til service eksempelvis hver 20.000 km, men minst en gang i året. Ikke nødvendigvis fordi det er noe galt med den, men fordi de skal ha den inn til sjekk. Dette koster deg fort vekk 4-5.000 kroner hver gang, ettersom de har for vane å skifte oljer og filtre til blodpriser. For mange fremstår dette like enkelt som å fylle bensin, men det holder ikke at du gjør det selv. Bilen skal inn, for det er pengene som rår. Kjører du så mye at bilen må inn to ganger, så har de tjent ytterligere 8-9.000 kroner.

Egne tabber dekkes ikke av garantien - som denne.

Bieffekt nr. 2

De bilimportørene som selger biler med utvidet garanti bruker dette for alt det er verdt i markedsføringen. Dette skaper et inntrykk av at de selger særdeles solide saker, biler som virkelig har høy kvalitet. Ettersom de tør gi så lang garanti, så må jo bilene være svært holdbare. Eller? Vel, det koster dem jo ingen ting å gi utvidet garanti så lenge det er du som kunde som betaler for den. Samtidig er du med på å betale markedsføring som indirekte sier at bilene deres er usedvanlig holdbare. Så vidt oss bekjent finnes det ingen statistikk som sier at biler med lang garantitid er mer holdbare enn andre.

Alternativ løsning

Kanskje du ender opp med å skru selv likevel? Foto: Colourbox Vis mer


Brunvarebransjen har en litt annen tilnærming til det samme. Kjøper du en vare hos Elkjøp, eller andre store brunvarekjeder, så får du tilbud om å kjøpe trygghetsavtaler som et tilleggsprodukt. Dette er på mange måter noe av det samme, men med en total valgfrihet. Her velger du selv om du ønsker å betale, noe på langt nær alle gjør. Utenfor Norge er det i enkelte markeder vanlig å selge utvidet garantitid som et tillegg. Hos de billeverandørene som oppgir lang garantitid, så kan du ikke velge.

Martin Halsos i Forbrukerrådet har en klar mening om hvilken løsning som fungerer best. Så lenge det gis en garanti, så er hans inntrykk at eventuelle problemer blir løst på en ryddig måte. En trygghetsavtale som tilleggsprodukt er ikke nødvendigvis like heldekkende.

Ti feil du bør unngå ved bilkjøp

Hvorvidt du velger det ene eller andre i forhold til bilvalg, så skal det sies at vi ikke fordømmer lange garantiperioder. Vær bare klar over at du ikke trenger å stå med lua i hånda etter noen år. Du har allerede betalt for god behandling av bilen din. Garantien følger med som et resultat av at du har kjøpt den.
Er det dermed selvskrevent at du får god service når en antatt garantireparasjon dukker opp? Hadde det vært bedre å opprettholde ordinær garanti, for så å betale eventuelle utbedringer selv? Dette finnes det ikke noe fasitsvar på.

Oppdatering:
Alle leverandørene bekrefter at de har lagt på prisen som en følge av utvidet garanti. Det skulle bare mangle. Derimot ønsker ingen av dem å fortelle hvor mye de har lagt på. Ikke en eneste en. Kunden vet med andre ord at han får en tilleggsvare, men ikke hvor mye ekstra han betaler for den. De fleste leverandørene erkjenner også at vilkårene er satt for å holde lenger på kunden av økonomiske grunner. Ingen ting galt med det heller, men ikke alle kunder tar dette med i regnestykket når de kjøper en bil med utvidet garanti. Åpenheten mangler, og det er nettopp dette artikkelen påpeker.

Dersom du kjøper en bil med lang garantitid, så betaler du automatisk ekstra for dette. Det er helt greit. Men dersom du ikke ønsker å opprettholde serviceprogrammet fullt ut i den utvidede garantiperioden, så har du faktisk betalt for en ekstra garantitid du ikke ønsker å benytte. Altså, betalt for en vare du ikke vil ha, men du får selvfølgelig ikke penger tilbake.

NY INFORMASJON

Harald A. Møller AS har utvidet garantitiden på alle sine merker, solgt etter 1. januar 2011. Det gjelder da alle Audi, Skoda og VW. Som eneste leverandør på markedet oppgir Møller prisøkningen på bilene for å dekke opp for den utvidede garantien. Den er i gjennomsnitt, fordelt på alle modellene, satt til under 1.000 kroner per bil. Det er det verdt! Les saken.