<b>HUSK BILBELTE: </b> Langs veien oppfordres alle til å bruke bilbelte. Dette glemmer mange når de setter seg i bussen.  Foto: Samfoto / Espen Bratlie
HUSK BILBELTE: Langs veien oppfordres alle til å bruke bilbelte. Dette glemmer mange når de setter seg i bussen. Foto: Samfoto / Espen Bratlie Vis mer

Du dropper vel ikke belte i bussen?

Du veier hele 2,4 tonn om du kolliderer i 80 kilometer i timen ... Bare det i seg selv bør få deg til å spenne deg godt fast.

Et gebyr på hele 1.500 kroner er hva du kan forvente om du slurver, men konsekvensene av å sitte uten belte kan være mye større enn boten.

I en undersøkelse gjort av Statens Vegvesen, kommer det frem at hele 36 prosent av de spurte ikke bruker belte når de tar bussen.

Jon Molnes i Statens vegvesen tror mange føler seg for trygge i bussen.

ADVARER: Jon Molnes i Statens vegvesen forteller at vi er blitt veldig flinke til å bruke belte i bil, men fortsatt har en lang vei å gå når det kommer til bruk i buss. Foto: HENRIETTE ERKEN BUSTERUD Vis mer

- Vi er blitt veldig flinke til å bruke belte i bil, men mange glemmer dette når de går over i bussen. Gebyret er kun et av flere virkemiddel for å øke bruken. Vårt ønske er aller helst at informasjon og økt kunnskap gjør at flere velger å bruke belte.

Forrige uke ble 17.500 busspassasjerer kontrollert i en landsdekkende kontroll utført av Statens Vegvesen.

Over 5.000 passasjerer hadde ikke belte, noe som utgjør en andel på 29 prosent. Tilsvarende kontroll ble utført i mars tidligere i år, da var det 22 prosent som hadde utelatt beltet.

- Det er i utgangspunktet svært få ulykker med dødsfall hvor buss er involvert, men der det er dødsfall er det ofte slik at passasjerer kastes ut av bussen, eller kommer i klem under den ved velt. De som bruker belte sitter igjen i sete, forteller Molnes.

Dropper belte

- Jeg har sett veldig mange som dropper belte når de sitter på med bussen. Det er spesielt de unge som slurver, forteller Lina Trondskog, som de siste årene ofte har benyttet seg av buss mellom Oslo og Kristiansand.

Fire av ti i alderen 15-20 år mener det er sosialt akseptert å droppe belte. Dette er bekymringsverdig da det også er denne andelen som oftest tar buss.

- Etter at jeg begynte å ta førerkortet noen år tilbake har jeg blitt mer oppmerksom på om andre har på seg belte. En veier jo flere tonn om man blir kastet fremover i en kollisjon fortsetter Trondskog.

Allikevel tror hun at det er på grunn av opplysende sjåfører vi er blitt flinkere.

- Jeg ser ofte at folk tar på seg bilbeltet når sjåføren minner om at det er påbudt, og at man kan bli bøtelagt. Jeg tror det hjelper folk til å tenke på alles sikkerhet.

Så mye veier du i forskjellige hastigheter
 
Veier du 60 KG blir du ca 1,6 Tonn i 80 km/t
Veier du 80 KG blir du ca 2,1 Tonn i 80 km/t
Veier du 90 KG blir du ca 2,4 Tonn i 80 km/t


SETT MYE: Etter 45 år i bransjen har Tore Bentzen sett mye igjennom karrieren. Værst har det gått utover de uten belte. Foto: PRIVAT Vis mer

Tore Bentzen er sjåfør på Valdresekspressen. Etter 45 år bak rattet som bussjåfør, har han sett det meste.

- En gang jeg kjørte til London, hadde jeg en bil foran meg som bråbremset midt på motorveien. Da satt det ei dame i bakerste sete uten belte. Hun endte under dashbordet på bussen, det ble sykehusopphold og ikke noen London-tur på henne dessverre.

Bentzen tror i likhet med Trondskog at passasjerene har blitt flinkere.

- Vi minner alltid passasjerene på bilbelte før vi reiser fra holdeplassene, jeg pleier å fortelle historien fra London, og da klikker det i de aller fleste setene bakover, humrer han.

Se animasjonsvideo fra Statens Vegvesen her:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

Les også: Synderne skal tas

De forskjellige bussene
  
Klasse 1:Bybusser som ikke har belteplikt, skal maks kjøre i 70 km/t
Klasse 2:Regionbusser, for eksempel flybussen, har belteplikt men også ståplasser uten.
Klasse 3:Lange etapper, belteplikt og ingen ståplasser.


Men hvorfor er det ikke belteplikt på bybussene?

- Det er en avgjørelse som også gjelder hele EU, og vi kan ikke nekte disse bussene brukt, sier Molnes.

- Bybussenes fordel er de kan frakte mange mennesker, har rask på- og avstigning, et godt antall ståplasser og er ment for lavere hastigheter. Disse bussene er det svært få alvorlige ulykker med, og gevinsten her er effektiviteten sier Molnes.

Les også: Slurver med belte i baksetet.

Ta vare på deg selv, men også andre

Tidligere har det vært mye fokus på at en skal ta vare på seg selv ved å tenke sikkerhet og bruke bilbelte.

- Det er viktig å tenke på sin egen sikkerhet, men det er også viktig å huske på at en raskt kan utgjøre en stor fare for de rundt seg om en ikke bruker sikkerhetsbeltet, avslutter Molnes.

Et tragisk eksempel er utforkjøringen en buss hadde i Namsskogan kommune i 2014. Det var en Sveitsisk turistbuss med 16 passasjerer hvor fire personer omkom, tre av disse fire benyttet seg ikke av sikkerhetsbelte.