SENKET: Citroën DS4 Racing ligger en god del lavere enn den "normale" DS4. Det endrer profilen ganske dramatisk. Foto: Citroën
SENKET: Citroën DS4 Racing ligger en god del lavere enn den "normale" DS4. Det endrer profilen ganske dramatisk. Foto: CitroënVis mer

DS4 Racing: Råskinn fra Citroën

Citroën visste hva de gjorde da de gjenopplivet DS-betegnelsen.

Det var i 2009 at Citroën hentet frem det gamle "gudinne"-emblemet Déesse (DS). I rask takt er så nyhetene blitt presentert - først DS3, så DS4 og nylig DS5.

Raffinert trendy

DS står for noe mer luksuriøst/sportslig enn de øvrige modellene i Citroëns produktspekter med mer raffinement og mer spesiell design. Det er tydeligvis blitt en suksess, for premium-modellene er så langt blitt solgt i mer enn 180.000 eksemplarer. Og det har bare så vidt begynt, viser det seg.

Sintere versjon

DS3 fikk sin sportslige avlegger, DS3 Racing - en sinna bil med 207 hestekrefter, som vi prøvekjørte for litt over et år siden. Det var en slags logikk i at den kom på markedet som en slags "sivil" versjon av Sebastian Loebs rallybil, WRC-versjonen av DS3.

Foto: Citroën
SENKET: Citroën DS4 Racing ligger en god del lavere enn den "normale" DS4. Det endrer profilen ganske dramatisk. Foto: Citroën
Foto: Citroën

Les også: Folke-SUV fra Citroën på trappene


Uventet

Men DS4 Racing kommer mer som en overraskelse, og selv om den her presenteres som en konseptbil, er det ingen tvil om at en slik bil vil kunne produseres. Bilen som skal avdukes på bilutstillingen i Genève har gjennomgått en "oppfrisknings-kur" hos ingeniørene i Citroën Racing, som er kjent for å kunne sine saker. Hvilke grep dreier det seg så om?

Les mer: Nye Astra OPC får 280 hester

Kraftpakke

Jo, under panseret er den bensindrevne 1,6-litersmotoren som er utviklet i samarbeid med BMW blitt skremt opp i hele 256 hestekrefter, hvilket gir det meget respektable forholdet 160 hester per liter, noe Citroën hevder er en rekord for denne typen bil. Allikevel skal ikke CO2-utslippene være høyere enn 155 gram per kilometer.

Les også: Citroën Métropolis - har du sett noe så pent?

Lavere og bredere

Hvilken ville du helst ha?

(Avsluttet)
Citroën DS4 Racing(73%) 763
VW Golf GTI(12%) 125
Ford Focus ST(9%) 98
Opel Astra OPC(6%) 64
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Bilens utseende sladrer tydelig om de økte ytelsene; bilen er senket med hele 3,5 centimeter og DS4 går fra å være litt høyreist og slank til å bli lav, bred og aggressiv. Den er nemlig kraftig breddet og har en sporvidde foran som er 5,5 centimeter bredere enn på DS4 mens den bak er hele 7,5 centimeter bredere. Understellet er selvsagt kraftig bearbeidet, og bilen har 19-tommers spesialfelger i to farger. Hjuldimensjonene er 235/40-19.

Effekten avrundes med en spesiell gråfarge med kornete fibre som reflekterer lyset på ulik måte etter vinkelen man ser bilen fra. Det er ikke bare felgene som er tofargede - det samme gjelder for taket.

Bilen blir vist om ikke lenge - og vi gleder oss til å se mer av den.