NY-PREMIUM: DS 7 Crossback er en 100 prosent DS-bil, altså ikke noe som henger igjen fra Citroën. Det er en SUV som våger å posisjonere seg i konkurranse med biler som Audi Q5 og nye Volvo XC60 som også skal vises i Genève. Foto: DS  
NY-PREMIUM: DS 7 Crossback er en 100 prosent DS-bil, altså ikke noe som henger igjen fra Citroën. Det er en SUV som våger å posisjonere seg i konkurranse med biler som Audi Q5 og nye Volvo XC60 som også skal vises i Genève. Foto: DS  Vis mer

DS 7 Crossback til bilmessen i Genéve:

DS 7 Crossback skal løfte det ferske bilmerket

Etter at DS ble skilt ut fra Citroën som eget premium-merke, har det slitt med å opparbeide seg troverdighet på egne premisser. Nå knytter de håp til DS 7.

Vi forklarte DS første gang i 2009 da Citroën startet med en gjenoppbyggingsprosess av merkevaren etter å ha vært faretruende nær nedleggelse mens finanskrisen herjet som verst. Vi kjørte den første modellen, DS 3, året etter . og siden kom både DS 4 og DS 5.

Helt eget merke

I 2012 ble DS skilt ut av PSA-konsernet (Peugeot/Citroën/DS), som eget merke i Kina og i 2015 var skilsmissen fullbyrdet også i Europa. I første omgang har de satset hardt på design for å etablere image, blant annet med konseptbiler som DS Divine i 2014.

Men sparekniven har en tid gått utover produktutviklingen hos PSA og noe egentlig nytt har latt vente på seg, mens konkurransen har stått på og gått videre. Det betaler seg imidlertid nå, og PSA-konsernet gikk med solid overskudd i 2016.

TENDERER MOT LUKSUS: Det er i parisiske settinger DS viser frem sin første helt egne bil for Europa, for å understreke at deres premium-tilnærming er noe annet enn forsøk på å kopiere tyskernes. Foto: DS Vis mer

Nå er tiden kommet for å tilby egne produkter som kan stå på egne hjul vis à vis andre premium-merker. DS 7 Crossback blir viktig i så måte.

Premium-konkurrenter

Selve bilen er basert på PSA Peugeot-Citroëns modulære arkitektur for kompakte biler, som helt nye Peugeot 3008. DS7 er 457 centimeter lang og er dermed noe kortere enn premium-SUV-er i mellomklassesjiktet som Mercedes-Benz GLC, Audi Q5 og BMW X3. Sannsynligvis også enn den kommende Volvo XC60. Den er derimot klart større enn klassen nedenfor.

SVINGBARE LED-LYKTER: DS-navnet har vært knyttet til svingbare lykter i snart 60 år, men den moderne LED-versjonen fungerer nok bedre enn antikke mekaniske løsninger. Foto: DS Vis mer

Det kan uansett vise seg å bli tøff konkurranse, men designmessig ser vi tendenser til status-preg, kanskje særlig i interiøret. Der kan man velge mellom ulike stilarter, som DS kaller «inspirations». Idéen er å forene Paris-inspirert luksusfølelse med tidsriktig teknologiinnhold. Når det gjelder sistnevnte, har Peugeot nylig vist vei med sin «i-cockpit» i de nye SUV-ene 3008 og 5008.

Blir ladbar - senere

Man forventer selvsagt at en premium-bil skal være premium-motorisert, men her ser det ganske klassisk ut med unntak av 1,6-liters bensinmotoren på 225 hestekrefter og - rosinen i pølsa for vårt marked - den ladbare hybriden, som dessverre ikke blir tilgjengelig fra start. Den får en bensinmotor på 200 hester og to elmotorer med et potensial på 109 hester hver. Systemet yter totalt maksimalt 300 hestekrefter.

EKSKLUSIVT: Det skal inngi en spesiell følelse å oppholde seg ombord i en DS. Det gjenstår for merket å skape en gjenkjennbar identitet. Foto: DS Vis mer

Dette er den eneste som annonseres med firehjulsdrift - de andre motorvariantene nøyer seg med trekk på forhjulene. Dessverre ser det ikke ut til at denne versjonen blir tilgjengelig før tidlig i... 2019.

Ellers er motorene en 1,2-liter bensin på 130 hester (6-trinns manuell girkasse), 1,6-liters bensin på 180 hester (8-trinns automat) og to dieselmotorer: en 1,6-liter på 130 hester (manuell eller automat) samt en 2,0-liter på 180 hester (8-trinns automat).

PREMIUM-KOMPAKT: Større enn en BMW X1, men mindre enn en X3 - DS skaper nesten sin egen størrelsesmessige nisje med 457 centimeter lange DS 7 Crossback. Foto: DS Vis mer

«Riktig» utstyrt

Tidsmessig nok vil bilen være utstyrt med automatiske hovedlys, selvsagt LED-baserte, som er svingbare 180 grader og vil ha varierende lysstyrke etter vær- og lysforhold. Nattsyn-assistent og diverse sikkerhetssystemer for å hindre kollisjon er også på plass og understellet vil være adaptivt med en kamerabasert funksjon som gjør at innstillingene endrer seg i henhold til underlaget bilen «ser» foran seg.

Nye DS 7 Crossback skal lanseres på markedet nå i mars, i første omgang i en spesialutgave med de største motorene kombinert med 8-trinns automat. Den skal hete «La Première» (den første), kan leveres i spesiallakk i sort, grått eller hvitt, og får blant annet 20-tommers hjul som standard.

Mer om bilen når den blir aktuell her i landet.

Les også:

SNASENT: Det er ingen tvil om at DS-interiøret vil bli lagt merke til med sitt eget høyverdige svar på Peugeots i-cockpit. Foto: DS Vis mer

Flere bilder:

Alle foto: DS