Drosjesjåførenes favorittbiler

Hvert år kjøper Norges drosjeeiere omkring 1.600 nye biler. Drosjeeierne er kravstore bilkunder, noe som gjør det interessant for oss andre å smugtitte på hvilke modeller de velger.

[Ugjyldig objekt (4NAV)]

Tall fra Opplysningsrådet for Vegtrafikk viser, ikke overraskende, at Mercedes-Benz E-klasse er den overlegent mest populære bilen i drosjenæringen.
E-klasse har faktisk stått for nærmere 25 prosent av drosjesalget de siste fem årene. Også i år har E-klasse gjort det godt, og har oppnådd over 26 prosent markedsandel, noe som utgjør 427 biler. Hvis vi tar med C-klasse (42 stk), Sprinter (31 stk) og Vito (29 stk) har Mercedes-Benz en markedsandel på drøye 32 prosent.

Høy komfort

En av årsakene til at Mercedes-Benz E-klasse gjør det så godt i taxi-markedet, er åpenbart den høye komforten bilene byr på. Blant annet medvirker gode seter og dempere til at E-klasse blir en behagelig arbeidsplass. Vi har testet en rekke E-klasse-modeller. Testene finner du her.

I tillegg er Mercedes-motorene, spesielt diesel-variantene, kjent for å ha en usedvanlig lang holdbarhet, og mange drosjeeiere har opplevd at kilometertelleren har rundet én million kilometer før motoren er moden for utskifting.

Høy bruktpris

Bruktprisen er også en viktig årsak til at mange drosjeeiere velger MB. Når en bil skal brukes som drosje, slipper man unna 60 prosent av engangsavgiften. Det er imidlertid en forutsetning knyttet til avgiftsfritaket - bilen må brukes som drosje i minst tre år. Fordi en drosje ofte går 100.000 kilometer i året, har de som regel gått svært langt når de selges, og er derfor lite etterspurt på bruktmarkedet. Et av de få unntakene er nettopp MB E-klasse.

I tillegg har Mercedes-importør Bertel O. Steen i samarbeid med sine forhandlere bygd opp et omfattende servicenett. Blant annet står døgnbemannede verksteder til tjeneste for drosjeeierne, noe som også bidrar til å øke salget.

80 bilmodeller

Tidligere stilte myndighetene strenge krav til biler som skulle brukes i drosjenæringen. Disse retningslinjene ble opphevet på 80-tallet, og drosjeeierne kan i dag velge og vrake blant hundrevis av bilmodeller. I år har hele 80 ulike modeller fått innpass i drosjenæringen.

Vi har tatt for oss de 30 meste populære modellene og ble overrasket over den store spredningen. Hele 16 bilprodusenter Tyskland, Japan, Sverige, Frankrike og Korea er nemlig representert.

Toyota tar sølv

Den store vinneren er som nevnt Mercedes-Benz. Mer overraskende er det kanskje at Toyota tar en soleklar andreplass. Avensis har alene en markedsandel på 7,8 prosent (127 stk) og når vi legger til Camry, Hiace, Previa og Yaris kommer markedsandelen opp i 14,2 prosent, eller 232 biler.

Kamp om tredjeplassen

Tredjeplass innehas av Volvo, som kommer inn på topp30-listen med både S70/V70 (108 stk) og S80 (20 stk). Til sammen har Volvo solgt 128 biler og oppnår dermed 7,8 prosent markedsandel. Hakk i hæl finner vi Volkswagen (Transporter og Passat) med 7,7 prosent, Nissan (Primera og Maxima) med 6,9 prosent og Peugeot (406/607) med 6 prosent.

BMW fraværende

Det er sjeldent man ser en BMW med taxi-skilt på taket, og statistikken bekrefter vår antagelse om BMW er nærmest fraværende i drosje-næringen. Kun seks drosjeeiere har valgt BMW hittil i år. Hvorfor er det slik?

Den viktigste forklaringen ligger nok i at BMW har valgt å ikke satse på drosjenæringen. I tillegg er det først i løpet av de to siste årene at BMW har utviklet en full dieselmotor-palett.

Her finner du oversikten over de 30 mest solgte modellene i år.

Her finner du oversikten over hvilke modeller som har hatt størst fremgang og tilbakegang siden i fjor.

Her finner du oversikten over de 30 meste populære modellene siden 1996.