Dropper 110-soner

Det blir ingen heving av fartsgrensene på de beste motorveiene. 100 kilometer i timen får holde, mener Samferdselsdepartementet.

«I stedet for å høyne fartsgrensene på aktuelle strekninger, åpner man for å senke dem...»


Det er på bakgrunn av en utredning fra Statens Vegvesen Vegdirektoratet at Samferdsels-departementet har vurdert å innføre et prøveprosjekt med 110 kilometer i timen som høyeste fartsgrense på de beste motorveiene på Østlandet. Vegdirektoratet anbefalte i denne utredningen å heve fartsgrensen til 110 kilometer i timen på utvalgte strekninger etter positive erfaringer med innføringen av 100-sonene.

100 fort nok

ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer


Samferdselsdepartementet med statsråd Liv Signe Navarsete i spissen setter imidlertid foten ned og slår fast 100 kilometer i timen fortsatt blir høyeste lovlige hastighet i Norge. I vurderingen har man lagt vekt på trafikksikkerhet og miljø, heter det i en uttalelse fra departementet. Spesielt sistnevnte element har nok vært avgjørende for ministeren, uten at det vises til noen konkrete tall for virkningen av økt fartsgrenser verken når det gjelder miljø eller trafikksikkerhet.

Ikke fortere, men kanskje saktere

I stedet for å høyne fartsgrensene på aktuelle strekninger, åpner man for å senke dem på dager med ugunstige kjøre- og miljøforhold. Dynamiske fartsgrenser som skal tilpasses de til en hver tid rådende forholdene skal utprøves på strekningene E6 nord for Oslo og E18 gjennom Vestfold. I stedet for høyere fartsgrenser, vil vi altså i visse fall ende opp med en reduksjon av lovlig marsjfart.

Norge er fremdeles det eneste landet i Europa som praktiserer 100-soner på motorvei.

Relaterte artikler:

  • 110-sone på vei
  • [Ugjyldig objekt (debatt)]