Exagon Furtive eGT ble vist på bilutstillingen i Paris i 2010 som konseptbil. I år er det produksjonsbilen som skal vises. "Dronningen av Nürburgring", Sabine Schmitz, ble imponert da hun kjørte den på den berømte tyske banen nylig. Foto: Knut Moberg
Exagon Furtive eGT ble vist på bilutstillingen i Paris i 2010 som konseptbil. I år er det produksjonsbilen som skal vises. "Dronningen av Nürburgring", Sabine Schmitz, ble imponert da hun kjørte den på den berømte tyske banen nylig. Foto: Knut MobergVis mer

Dronningen av Nürburgring kjører Exagon

Bilen er elektrisk. Damen er Sabine Schmitz, og hun er av de mest profilerte banekjørere i verden i dag. Se video lenger nede i saken.

Husker du Exagon? Sannsynligvis ikke. Det er blitt vist så mange nye sportsbiler av små merker de siste årene at det er fort gjort å gå surr i dem, og de aller fleste har vist seg å være dødfødte prosjekter.

Ny el-sportsbil

Det trodde vi om denne også, men nå viser det seg at den elektriske sportsbilen Furtive eGT, som ble vist som konsept på Paris-utstillingen for to år siden, faktisk kommer i produksjon og den ferdige versjonen skal ha première på Paris-utstillingen om en måneds tid. Vi har nylig fått dette bekreftet via en pressemelding fra el-giganten Siemens, som leverer elektromotorene til Exagon.

Rask dame skryter

Nylig ble bilen kjørt på Nürburgring av Sabine Schmitz, kjent fra Top Gear og som dreven "Ring-Taxi-fører". Med sine mer enn 20.000 runder rundt Nürburgrings nordsløyfe, kan hennes uttallelser om kjøreegenskaper tillegges vekt, og som vi kan se i videoen nedenfor, er hun full av lovord om den nye el-sportsbilen som, med sin fine balanse og lave tyngdepunkt visstnok har utmerkede kjøreegenskaper.

Se også: Tesla Model X - en ønskedrøm

Her kan du se Sabine Schmitz kjøre Exagon Furtive eGT på Nürburgring Nordschleife:

402 hester

Exagon Furtive e-GT er bilens fulle navn, og elbilen er utviklet for å konkurrere seriøst mot Tesla Roadster - det vil si, det blir vel mer å konkurrere mot etterfølgeren til Teslaen, da den Lotus-baserte roadsteren ikke produseres lenger. De to elmotorene fra Siemens produserer 148 kilowatt hver, hvilket gir en total effekt tilsvarende 402 hestekrefter. Samlet maksimalt dreiemoment er 516 newtonmeter.

Her kjøres Exagon Furtive eGT hardt på nordsløyfen på Nürburgring. "Som å sitte på en sky", sa testføreren, Sabine Schmitz. Foto: Skjermdump fra YouTube
Foto: Skjermdump fra YouTube
Exagon Furtive eGT, her vist som prototype i Paris i 2010. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Exagon Furtive eGT ble vist på bilutstillingen i Paris i 2010 som konseptbil. I år er det produksjonsbilen som skal vises. "Dronningen av Nürburgring", Sabine Schmitz, ble imponert da hun kjørte den på den berømte tyske banen nylig. Foto: Knut Moberg
Sabine Schmitz Foto: Skjermdump fra YouTube



Dette gir bilen ytelser som, i det minste på papiret, overgår Tesla roadster: 3,5 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen og en toppfart på 287 kilometer i timen. Sistnevnte vil imidlertid bli elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen på produksjonsbilen.


Opptil 800 km

Batteripakken leveres av Saft og har en kapasitet på 57 kWt. Det skal i beste fall gi en rekkevidde på opp mot 400 kilometer - basert på EU-syklusen NEDC for blandet kjøring oppgis 310 kilometer. Imidlertid finnes et alternativ for de som ønsker lengre rekkevidde - som tilvalg vil nemlig Exagon Furtive eGT kunne utstyres med bensinaggregat og en tank på 25 liter, noe som skal øke potensiell rekkevidde til 800 kilometer.

Da snakker vi imidlertid ikke lenger om noen "ren" elbil, men om en hybrid av typen elbil med rekkeviddeforlenger som Fisker Karma, Chevrolet Volt og Opel Ampera.

I tillegg til Siemens og Saft, utvikles bilen i partnerskap med Michelin og Nokia - sistnevnte tar seg av multimedia, telematikk og førerassistanse i eGT.

Den ferdige produksjonsversjonen av Exagon Furtive eGT skal vises på bilutstillingen i Paris om en måned.

Prisene på elbiler raser videre

Her kan du se Nicolas Prost (ja, han er skremmende lik sin far Alain), ratte Furtive eGT på banen ved Magny-Cours, der Exagon har sitt hovedkvarter: