ET LITE UTVALG: Disse er blant bilene som ble utstilt på Classic Car Show: Ovenfra linje for linje: Jensen Interceptor, VW bus 1963 Type 2, Facel Vega, Iso Rivolta Grifo, Citroën DS cabriolet "usine", Opel Commodore A Coupé, Morgan 4/4 1938, Jaguar E-Type og Lancia Stratos. Foto: Knut Moberg
ET LITE UTVALG: Disse er blant bilene som ble utstilt på Classic Car Show: Ovenfra linje for linje: Jensen Interceptor, VW bus 1963 Type 2, Facel Vega, Iso Rivolta Grifo, Citroën DS cabriolet "usine", Opel Commodore A Coupé, Morgan 4/4 1938, Jaguar E-Type og Lancia Stratos. Foto: Knut MobergVis mer

Bildespesial: Classic Car Show i Oslo

Drømmeshow for bilentusiaster

Etter to vellykkede utstillinger av klassiske biler i Trondheim var turen i år kommet til Oslo-området med et forrykende bilretrospektiv i Exporama. Vi var der.

Som vi har kunnet vise dere før: Gamle biler er ikke kjedelig - langt i fra. Sjekk for eksempel disse ti franske bilene fra Mullin-samlingen - verdt en milliard kroner til sammen...

Også i Norge finnes både kjente og ukjente klenodier og herlige veteranbruksbiler det er en glede å se igjen. Vi har nylig besøkt det som er den største norske utstillingen av slike klassikere, Classic Car Show i Oslo.

Ildsjeler

Det startet i 2015 med et første Classic Car Show i Trondheim, takket være innsatsen til to ildsjeler, Bjarne Reistad og Hans Hallbauer. Suksessen ble fulgt opp året etter og med økning i antall biler og antall publikummere, økte også ambisjonsnivået.

Dermed havnet 2017-utgaven i Oslo-området med Classic Car Show i Exporama på Hellerudsletta nord for Oslo i langhelgen 29. april - 1. mai - i konkurranse med finvær og langhelg-hytteturer.

MYE GROMT: Messehallene tillot å få et godt overblikk og røde løpere var lagt ut til et publikum vi ville trodd skulle være mer flertallig en søndag ettermiddag. Foto: Knut Moberg Vis mer

Over 300 biler

Der ble over 300 klassikere fra flere tiår utstilt, med et flertall fra 50- 60- og 70-tallet, i to store messehaller over 15.000 kvadratmeter. Vi var selvfølgelig til stede og presenterer her et knippe av bilene for å dele den unike stemningen som oppstår der sanne bilentusiaster deler sin bilglede med publikum.

Bildespesial

Det er med håp om at flere vil få øynene opp for de bilskatter som finnes rundt om i Norges land vi deler bildene med dere og satser på at flere vil finne veien til neste klassiske bilutstilling. Rekkefølgen er sånn cirka alfabetisk for ikke å gi inntrykk av noen rangering.

Alfa Romeo 6C

FØRKRIGS: Alfa Romeo 6C 2500 Corsa, en av de heftigste racerne på 1930-tallet. Foto: Knut Moberg Vis mer

Alfa Romeo Montreal

LAMBO-ALFA? Alfa Romeo Motreal, designet av Gandini, ble produsert fra 1970 til 1977. Med 2,6-liters V8-motor var den potente 2+2-coupéen både eksklusiv og rådyr. Vis mer

Alfa Romeo 1750 GTC

60-TALLET: Her ser vi en nydelig 1750 GTC. Foto: Knut Moberg Vis mer

Alfa Romeo SZ

NYERE ÅRGANG: Alfa Romeo SZ (1989-1991), er en moderne klassiker, utstyrt med en 3,0-liters V6-motor på 210 hester. Denne bilen fra 1991, som tilhører Peer Bell, fikk motorvolumet øket til 3,5 liter av den nederlandske tuneren Savali. Foto: Knut Moberg Vis mer

Alpine A310

FRANSK MUSKELBIL: Alpine Renault A310 var noe av det Franskmennene yppet seg med på sportsbilfronten i 1976. Foto: Knut Moberg Vis mer

BMW 3.0 CSA

BAYER MED STIL: BMW 3.0 CSA fra 1975, Coupé uten B-stolpe og tidløs eleganse. Foto: Knut Moberg Vis mer

Bugatti

20-TALLSRACERE: Bugatti-racere fra tiden da racerførere stirret døden i hvitøyet i hvert løp: En vinrød Bugatti T23 fra 1925 side om side med en bugattiblå T44 fra 1929. Foto: Knut Moberg Vis mer

Citroën DS

FRANSK HJØRNE: Citroën DS var en sensasjon både designmessig og teknologisk da den kom i 1955 og er blant de virkelig store referansene i bilhistorien. Her ser vi en lukket og en åpen versjon side om side. Til venstre for dem, en 70-talls GS og til høyre, en Pininfarina-designet Peugeot 504 Coupé. Foto: Knut Moberg Vis mer

Chevrolet Corvette

50-TALLSKLASSIKEREN: Det amerikanske svaret til Porsche i etterkrigstiden het Corvette og kom fra Chevrolet, med moderne materialer som glassfiber og plast - og masse muskler. Foto: Knut Moberg Vis mer

De Tomaso Mangusta

RÅSKINNET: De Tomaso er mer enn Pantera. På Exporama, rett overfor Ford GT40, sto dette flotte eksemplaret av en Mangusta. Bilen var designet av Giorgetto Giugiaro og hadde V8-motor fra Ford. Foto: Knut Moberg Vis mer

Facel Vega

TRICOLORE: Fransk - eller snarere fransk-amerikansk - trio fra 60-tallet med en blå Facel Vega, en hvit franskbygd Ford Comète, med Facel-karosseri, og nok en Facel Vega, i knall rødt. Facels luksusbiler var på den tiden utstyrt med kraftfulle V8-motorer fra Chrysler. Foto: Knut Moberg Vis mer

Ferrari Testarossa

80-TALLETS DRØMMEBIL: Ferrari Testarossa - et 12-sylindret fartsmonster fra jappetiden. Foto: Knut Moberg Vis mer

Fiat Dino

JUKSE-FERRARI? Den vakre sportsbilen ble til fordi Ferrari trengte stort nok produksjonsvolum for sin V6-motor beregnet for Formel 2-racing. Bilen var utstyrt med en 2,0-liters V6 fra 1966 til 1969 og med en 2,4-liter fra 1969 til 1973. Foto: Knut Moberg Vis mer

Fiat Dino Spyder

ÅPEN VERSJON: Dino Spider er ganske forskjellig fra Coupé-versjonen fordi denne ble designet av Pininfarina, mens det var Bertone som sto for formgivningen til den lukkede Dino-en. Foto: Knut Moberg Vis mer

Ford GT40

ANTI-FERRARI: Med GT40 lanserte Ford midt på 60-tallet en offensiv for å stoppe Ferraris hegemoni på racerbanen - og spesielt Le Mans. Det var en slags kamp mellom titanene - Enzo Ferrari og Henry Ford - og Ford, med sine overlegne ressurser, satte italienerne grundig på plass ved å ta hele podiet i Le Mans i 1966. Dette eksemplaret er fra 1967. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Ford Lotus Cortina

SPREK CORTINA: Ford Lotus Cortina fra 1965. Med 1,6-liters Twin Cam-motor var den god for 165 hester. Foto: Knut Moberg Vis mer

Ford Pluto

UNIK: Dette er bokstavelig talt en unik bil - det er den eneste Ford Pluto som finnes. Den er bygd av Reidar Lohne på basis av en Ford V8-fra 60-tallet og er ellers det reneste puslespillet av en bil, noe som gjenspeiles i de litt snodige proporsjonene. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Frazer Nash

PROTOTYP: Produsenten Aldington Frazer Nash (AFN) i England, var egentlig bilimportør, men produserte spesialbygde racere som deltok både i Mille Miglia og Le Mans på 50-tallet. Her ser vi en Frazer Nash DKW Prototyp, bygd i aluminium på DKW-ramme. Den har deltatt i en del bakkeløp før den ble forsiktig restaurert. Motoren er en 1,0-liter som yter beskjedne 50-60 hester, ifølge utstilleren. Foto: Knut Moberg Vis mer

Iso Grifo

OUTSIDER: Iso fra Milano (opprinnelig Genova), er kanskje mest kjent for mikrobilen Isetta, men bygget også eksklusive og luksuriøse GT-er på 60-tallet. Denne Grifo GL 350 er fra 1967 og tilhører Christian Fett. Den er utstyrt med en Corvette V8-motor og yter 350 hestekrefter. En toppfart på 275 kilometer i timen lot seg høre i 1967! Foto: Knut Moberg Vis mer

Jaguar E-type

DEN VAKRESTE? Ifølge Enzo Ferrari var Jaguar E-type tidenes vakreste bil - intet dårlig skussmål! Dette er en strøken 4.2-liter Fixed Head Coupé med kort akselavstand, fra 1965, i Morten Larsens eie. Foto: Knut Moberg Vis mer

xxxx

Jowett Jupiter

SJELDEN: Lille Jowett Jupiter var en av de mindre kjente britiske sportsbilene på plass, et nydelig restaurert eksemplar som tilhører Per S.Wiik fra Son. Foto: Knut Moberg Vis mer

Lamborghini 350 GT

DEN FØRSTE: 350 GT var den første produksjonsbilen fra Lamborghini. Den kom på markedet i 1964 med en 3,5-liters V12-motor og ytelsene gjorde at den etablerte Lamborghini som en troverdig konkurrent til Ferrari. Foto: Knut Moberg Vis mer

Lamborghini Espada

SVERDET: Med Espada, en fireseters GT, fikk Lamborghini sin største suksess til da - 1217 eksemplarer ble produsert mellom 1968 og 1978. Marcello Gandini sto for design og de 12 sylindrene i 3,9-litersmotoren ble matet av seks Weber-forgassere. Foto: Knut Moberg Vis mer

Lamborghini Miura

ITALIENSK EKSTRAVAGANSE: Selvsagt var den imponerende Lamborghini-samlingen til Harald "Harald's Gym" Skjøldt, representert med flere fantastiske skapninger fra Sant'Agata Bolognese. På de to bildene over ser vi den berømte oransje Miuraen Frank Sinatra anskaffet i sin tid, med interiør i villsvinskinn og langhåret ull. Foto: Knut Moberg Vis mer

Lancia Aurelia

50-TALLS CAB: Denne Aurelia B245 Convertible er fra 1958. Den hadde en 2,5-liters motor på 112 hestekrefter og ble bygget i 521 eksemplarer. Foto: Knut Moberg Vis mer

Lancia Flavia

Denne flotte Flavia Sport Zagato fra 1964 tilhører Harald Bergsaker, formann i Lancia-klubben. Med 1,8-liters motor og to doble Weber-forgassere, var den god for 105 hestekrefter og 187 kilometer i timen! Foto: Knut Moberg Vis mer

Lotus Esprit

FUTURISTISK: Lotus Esprit Turbo - en superbil fra 1970-tallet, kjent blant annet for sin rolle som undervannsbil fra James Bond. Foto: Knut Moberg Vis mer

Maserati Ghibli

FARTSFANTOM: Maserati Ghibli var en av de virkelige superbilene sent på 60-tallet. Den hai-lignende bilen ble produsert fra 1966 til 1973. Med 4,7-liters V8-motor hadde den 310 hester. SS-versjonen med 2,9-liters slagvolum og 335 hester var god for 280 kilometer i timen - ganske fabelaktig på den tiden. Foto: Knut Moberg Vis mer

Mercedes-Benz 600

SIRKUSBILEN: Mercedes-Benz lanserte på 60-tallet sin 600-modell for å konkurrere med Rolls-Royce og Bentley. Dette eksemplaret var i sirkusdirektør Arnardos eie etter å ha tjenestegjort under OL i München i 1972. Foto: Knut Moberg Vis mer

Saab 92

FRA FLY TIL BIL: Svenska Aeroplan AB lanserte sin første produksjonsbil, Saab 92, i 1949 og klarte å selge 20.000 eksemplarer frem til et stykke utpå 50-tallet. Foto: Knut Moberg Vis mer

VW servicebil

STRØKEN: VW Boble ombygd til servicevogn - av de mer spesielle attraksjonene i messehallen. Foto: Knut Moberg Vis mer

Volvo Amazon

KJENT OG KJÆR: Denne trenger vel ingen nærmere presentasjon - den udødelige klassikeren som er uløselig knyttet til deet norske folkets bilkultur. Dette eksemplaret av en Amazon 121 fra 1969 tilhører Per Brynildsen og har en B20-motor som yter cirka 130 hester. Foto: Knut Moberg Vis mer

Volvo P1800

HELGENEN-BILEN: Pelle Petterson designet Volvos 60-talls-sportsbil. Forglemmelig motorisert, var P1800 tydelig italiensk-inspirert i formgivningen - Petterson var elev av den kjente Maserati-designeren Pietro Frua da han tegnet de nå klassiske linjene. Roger Moore rattet et hvitlakkert eksemplar i TV-serien Helgenen. Foto: Knut Moberg           Vis mer

Saken oppdateres