Vis mer

Drømmeroadster på test

Hvem drømmer ikke om en lekker toseter? Når den i tillegg har klappetak i metall og herlig rekkesekser blir det enkelt å trives med denne bilen.

«Utsikten utover det enorme panseret, det muntre snerret fra motoren og blåsten rundt øra er en begivenhet man bare må oppleve.»


I det siste har BMW flagget et stadig høyere innslag av turbo på sine bensinmotorer. Det er i første omgang rekkesekseren med to turboladere som stort sett yter 306 hestekrefter som er mest utbredt. BMW har også en V8er med to turboladere som leverer 407 hestekrefter. En ny versjon av denne motoren er nylig vist frem i M-utgavene av X5 og X6. Her yter den 555 hestekrefter. I 760 sitter det V12 turbo med 544 hestekrefter.

I forbindelse med nyhetssaker og tester av disse bilene, har det kommet en del henvendelser som faktisk har vært ganske morsomme. De kommer fra entusiaster som ser med skrekk og gru på denne plutselige fascinasjonen for turbo hos BMW. Bunnen av søppelbøtta ble etter manges oppfatning nådd da turbo ble vist i M-biler. Hvorfor forsvinner turtallsvillge motorer med gassrespons og kjøreglede? Vi er ikke så svartsynte som noen av entusiastene, men skjønner til en hvis grad problemet. Vi liker også en selvpustende friskus som trekker mer og mer oppover turtallsregisteret - og dagens testbil er en av dem.


Selvhjulpen

Denne bilen har noe så sjeldent som en rekkesekser, uten lading og som virker rimelig sprek til tross for at det er den minste motoren som leveres til Z4. Modellen heter sDrive23i og har 2,5-liters slagvolum og 204 hestekrefter. Dreiemomentet er 250 newtonmeter ved 2.750 omdreininger. Dette høres kanskje ikke så voldsomt ut med tanke på at man nå får småbiler med over 300 newtonmeter fra små dieselmotorer, men faktum er at dette er en ganske kjapp bil. Den akselererer fra 0 til 100 på 6,6 sekunder.

Den må kjøres annerledes enn en ladet motor, men er ikke mindre morsom av den grunn, snarere tvert i mot mener dagens eiere av biler med tilsvarende motorer.

Z4 har nå også full pakke med Efficient Dynamics. Dette CO2-spareprogrammet finnes nå på alle BMW-modeller. M-biler har det kun i begrenset omfang.

 sDrive23isDrive30isDrive35i
Effekt204 hk258 hk306 hk
ved turtall6.400 omdr/min6.600 omdr/min5.800 omdr/min
Dreiemoment250 nm310 nm400 nm
ved turtall2.750 omdr/min2.600 omdr/min1.300-5.000 omdr/min
Slagvolum2.497 ccm2.996 ccm2.979 ccm
0-100 manuell6,6 sek5,8 sek5,2 sek
0-100 automat7,3 sek6,1 sek5,1 sek
Forbruk manuell0,85 l0,85 l0,94 l
Forbruk automat0,82 l0,83 l0,90 l
CO2-utslipp manuell199 gram199 gram219 gram
CO2-utslipp automat192 gram195 gram210 gram
Lengde4.239 mm4.239 mm4.239 mm
Bredde1.790 mm1.790 mm1.790 mm
Vekt1.480 kg1.490 kg1.580 kg
Bagasje180-310 liter180-310 liter180-310 liter


Selv med 2,5-liters slagvolum trekker det ikke voldsomt helt fra bunn. Den må få snurre seg litt opp i fart, men fra 3.000 omdreininger og oppover går det rimelig greit. Vi kan ikke se veldig mange grunner til å velge automatgir. Automatgir koster penger, senker ytelsene, men senker også forbruket litt. Den manuelle kassa er sekstrinns og sjalter i korte og presise bevegelser. Vi har ingen problemer med å anbefale denne girkassa og akkurat i denne bilen hører det hjemme å gire selv. Dette er en sportsbil, og noe av moroa er å gire.

Ergonomi eller ei

Sitteposisjonen er helt ekstraordinær i Z4. Du sitter svært lavt og nesten helt bak mellom bakhjula. Panseret buler opp foran deg og gir en svært sportslig følelse. Denne ergonomien er på ingen måte idéell, men passer bilen perfekt.

Det er greit med plass i kupéen, men man skal ikke plukke med seg for mye bagasje. Tar du med deg lommeboka og noe annet småtteri inn kupéen er det fullt der, og det går ikke mye i bagasjerommet heller. Det er jo der taket i hovedsak hører hjemme noe som opptar en god del av tilgjengelig volum. Med taket på kan du karre til deg 310 liter, men med taket nede må du nøye deg med 180 liter. Det høres kanskje ikke så ille ut, men det er lite. I tillegg er innlasting vanskelig med taket av. Skal du fylle bagasjerommet må du gjøre det før du legger ned taket.

Taket er en helautomatisk historie som klarer seg selv. Det bruker cirka 20 sekunder på operasjonen.


Vått i vask

Vi lånte to Z4er i denne omgangen. Både denne og den mest motoriserte sDrive35i. Ingen av de var helt vanntette. I regnet gikk det fint, men i børsteløs vask på bensinstasjon ble for mye for skjøtene. Vi ble våte både i nakken og på buksebenet i begge bilene. Kanskje det er noen skruer som må strammes? Det er lenge siden vi har blitt så våte ved vask av kabriolet.

På veien

Z4 er en grom bil som nå også har blitt veldig fin. Ved lanseringen av bilen spekulerte vi i at den har blitt så fin på grunn av at det er to kvinner som har ført denne i pennen - både ut- og innvendig. Bilen vekker betydelig oppmerksomhet, og det skjønner vi godt. I forhold til mye annet er dette den reneste skulpturen.

Med motoren i full sving i det foretrukne turtallsområdet går det bra unna. Gjennom svingene kan vi jage turtelleren oppover skalaen, og siden ikke effekten er større er det heller ikke fare for å havne i spjeldet på grunn av for høy fart. Man kan med andre ord kjøre litt aktivt og faktisk bruke det man har betalt for. Utsikten utover det enorme panseret, det muntre snerret fra motoren og blåsten rundt øra er en begivenhet man bare må oppleve. Det er moro å gire, og det lange brukbare turtallsregisteret er en fonøyelse.

Bilen er også svært vridningsstiv. For eksempel når man kjører i dumper kjenner man at den ikke gir etter. I kabrioleter og roadstere er det ikke uvanlig at man kjenner at smellen bølger seg gjennom bilen.

Du har en knapp i midtkonsollen som påvirker bilens sportslighet, og i god BMW-ånd kan antiskrenssystemet deaktiveres fullstendig. Det betyr at du ikke blir deprimert av gule lys som varsler elektronisk overformynderi når du virkelig skal kose deg. Nå er ikke denne bilen så sprek at bakhjula spinner i tide og utide, men det gjelder å se opp likevel.

Komfort

Plassen er omtalt. Den begenser seg av seg selv når man ser på layouten. Komforten derimot kunne i teorien vært bortimot den samme som for en vanlig bil. Det er den ikke på langt nær, men den er ikke irriterende hard og vi tror det skulle være mulig å kjøre skikkelig langt med en Z4. Det er justeringsmulighetene av understellet som gjør dette mulig. Normal-innstillingen heter, ikke ulogisk, Normal. Da er bilen myk og behagelig. Via Sport til Sport + blir den mer slitsom og urolig. Fin til herjekjøring, men ikke fullt så fin til cruising. Her det bare å velge.

Konklusjon

Med en oppstartspris på 540.000 kroner befinner denne bilen seg et prisleie som flere kan håndtere. Det er mye penger for et toseters leketøy, men man får også et rimelig gromt produkt.

De andre bilene i klassen ligger på omtrent i det samme prisleie. Audi TT er det mange som liker. Det er ikke så rart det, men vi vil også være svært betenkt med å velge en forhjulstrukket TT. Dette er på høy tid at Audi avvikler påvirkningen fra revisorer og andre uromomenter fra utviklingsavdelingen, og begynne å lage biler slik som andre premiumfabrikker. Roadstere skal ha BAKHJULSDRIFT. Er det så vanskelig å forstå? Audi har firehjulsdrift på TT, men de er likevel på tynn is. Til med Toyota MR2 hadde bakhjulsdrift.

Mazda MX5 har det og alle slike biler skal ha det. Porsche, Mercedes og BMW har også skjønt det. Mercedes har en innstegsmodell som heter SLK200. Dette er en lekker sak som også har metalltak i stedet for kalesje. Porsche Boxster er også en grom bil, men leverer ingen varianter i nærheten av denne prisklassen. Boxster leveres kun med store motorer, prisen starter på 821.000 kroner.

Vi synes BMW Z4 er god. Den leverer mye kjøreglede selv med minste motor og har mye av den gamle BMW-arven i seg under det moderne utseendet. Vi likte Z4 godt også etter lanseringen hvor vi riktignok kun kjørte den største motoren. For en toseter i denne prisklassen er Z4 et naturlig valg. Z4 med større motor har mye tøffere konkurranse og der er ikke valget like lett. Det kommer vi tilbake til. Test av Z4 sDrive35i kommer også etterhvert.

 Type girSlagvolum (cm³)EffektCO2 g/kmPris
Z4 sDrive23iManuell2 497204199540 000
Z4 sDrive23iSportsaut.2 497204192553 400
Z4 sDrive30iManuell2 996258199730 900
Z4 sDrive30iSportsaut.2 996258195747 200
Z4 sDrive35iManuell2 979306219887 800
Z4 sDrive35iSportsaut.2 979306210898 000