Drømmebilenes paradis

Vi har vært på klassiker-messe i Paris. En fortryllende reise gjennom bilhistorien...

Fra de billigste til de aller, aller dyreste, alle bilene som i disse dager er utstilt på messeområdet i Paris har en historie å fortelle. Den berømte "jernsengen", Citroën 2CV feirer 60-årsjubileum og viser noen markante eksemplarer.

Mercedes til 18,5 millioner

På den annen side stiller det berømte auksjonshuset Bonhams ut et imponerende antall store klassikere som var gjenstand for et spektakulært auksjonssalg lørdag 9. februar. Den dyreste, en 1928-årgang Mercedes-Benz 26.120.180S (med karosseri av pariseren Saoutchik), ble solgt for 18,5 millioner kroner. Under sin første retur til Frankrike på 80 år ble bilen kjøpt av en europeisk privatperson som var tilstede i salen, presiserer Bonhams.

Klenodier til salgs

1928-modell Mercedes-Benz 26/120/180 supercharged S-type Torpedo Roadster - karosseri: J. Saoutchik. Pris: 18,5 mill. kr. Vis mer

Drømmebilenes paradis

  1. Store bilder!
1948 Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport Vis mer


Det var imidlertid også mulig å skaffe seg mer "rimelig" prisede klenodier: Barbara Streisands tidligere Rolls-Royce fra 1926 ble solgt for "kun" rundt 900.000 kroner. Mange andre fabelaktige klassikere ble solgt under auksjonen - av merkene Bentley, Bugatti, Aston Martin, Porsche et cetera. Du finner de mest spesielle/interessante i vår bildespesial (lenke her.) Utenom Bonhams er også mye annet spennende til salgs - vi la blant annet merke til en 360-hesters Lamborghini Jarama med prislapp 60.000 euro (480.000 kroner).

Alfa Periscopo (!?)

Men utstillingen er også mye mer enn rådyre klassiker til salgs og jernsenger. Har du hørt om Alfa Romeo Junior Z Periscopo eller Alfa Sprint 6C fra 80-tallet? Mer om dem i vår bildespesial. Flere, mer kjente, Alfa-modeller er også med og vitner om dette italienske merkets prestisjefulle fortid.

På luftpute i 430 km/t

Der kan du også se Jean Bertins "lufttog" (Aérotrain) som ble lansert som prototype i 1965. Det var et luftputekjøretøy som skulle revolusjonere togtrafikken. I 1974 oppnådde det en hastighet på 430 kilometer i timen. Toget var bestilt av den franske staten og de første linjene under konstruksjon da president Pompidou døde i 1974. Hans etterfølger, Giscard d'Estaing, annulerte kontrakten og hele affæren endte ganske tragisk - Bertin døde året etter - det meste av materiellet forsvant i brann eller ved tyverier. Det er den restaurerte prototypen "02" som vises på Rétromobile-messen.

Private

På Rétromobile finner vi også alt mellom himmel og jord av veteranbiler fra forskjellige samlinger - blant annet stiller TV-verten Jean-Pierre Foucault, Frankrikes svar på Dan Børge Akerø, ut sine private veteraner som en enkel Simca 1000 fra 60-tallet, men også en Panhard Dyna, en Peugeot 202 og en Delahaye 135.

Den beste måten å formidle inntrykkene på forblir å publisere bilder fra utstillingen. Klikk deg gjennom vårt fotoalbum, så vil du skjønne at en slik messe er en uvurderlig opplevelse for enhver med mer enn et snev av bilinteresse.

God tur!

  • Se bildene av drømmebilene her!