Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Drømmebilen med stor D

GENÈVE (DinSide Motor): NVL presenterer fjorårets mest utrolige Koenigsegg under eget navn.

Husker du Koenigsegg Quant? Ikke det? Vel, vi skrev om den for vel et år siden. Da viste nemlig Koenigsegg stolt frem en elektrisk drevet, GT-aktig stor doning. Prototypen som ble vist var produsert av solenergiselskapet NVL.

Les artikkelen her.

Tilbake i rampelyset

I år sto bilen der igjen, men denne gangen på NLVs egen stand og med merkenavnet NLV. Teknologien presenteres som i stor grad den samme, men spesifikasjonene er blitt enda mer imponerende. Karbonfiberkarosseriet er fortsatt dekket av en sollys-absorberende hinne som skal omdanne lys til energi som skal hjelpe på bilens rekkevidde. For øvrig har vi fortsatt å gjøre med NLVs egenutviklede akkumulator som benytter seg av redox flowcell-teknologi. Dette skal være mer effektivt enn tradisjonell batteriteknologi, men NVL holder detaljene tett inntil brystet.

Voldsomme el-krefter

Denne gangen hevdes det at de fire elmotorene - en i hvert hjul - gir en akkumulert effekt på hele 800 hestekrefter, mens dreiemomentet skal nå en ikke mindre imponerende verdi av 1.500 newtonmeter!

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Supersport på strøm

Da blir naturligvis ytelsene på veien verdig en supersportsbil med fantastiske 2,8 sekunder fra 0 til 100 (Ferrari 599 GTOtrenger 3,35 og selv Bugatti Veyron (riktignok oppført med teoretiske 2,5 sek), vil i praksis trenge bortimot samme tid.

Toppfarten skal ligge oppunder 380 kilometer i timen.

I fjor snakket vi om 512 hk, 5,2 sek til 100 og 275 km/t...

Dream on, dream on?

Får vi se?

Med den sparsomme bakgrunnsinformasjonen vi har vært i stand til å fremskaffe og mangelen på "tekniske bevis" tillater vi oss inntil videre å nøye oss med et "vi tror det når vi får se det"...

Her kan du lese om Quant på produsentens hjemmeside.