Vis mer

Drømme-stasjonsvogn avduket og priset

Vi har i årevis ventet på at Skoda skulle få lov av Volkswagen til å lage en stasjonsvogn-utgave av sin toppmodell Superb. Nå er tillatelsen gitt og snart er bilen på plass i Norge.

I november legges den ut for salg, i begynnelsen av februar 2010 står de første eksemplarene i butikkene. Bilen vi snakker om heter Skoda Superb, er en 484 centimeter lang og 182 centimeter bred stasjonsvogn og kan friste med gedigen bakseteplass, enormt bagasjerom, en rekke praktiske løsninger, fine kjøreegenskaper og mange spennende motor-, girkasse- og drivlinjealternativer.

Lillebror kom i fjor høst

Hvordan kan vi si så mye positivt om en bil vi ennå ikke har testet? Årsaken er selvsagt at kombi-sedan-utgaven av Skoda Superb ble introdusert i fjor høst og at vi gjentatte ganger har prøvekjørt og testet denne. Stasjonsvognen er selvsagt basert på kombi-sedanen og forskjellen er hovedsakelig at stasjonsvognen har en annerledes og mer familievennlig bakpart.

Kun 14.000 kroner ekstra

En viktig årsak til at vi har latt oss begeistre over andre generasjon Superb - og flere andre Skoda-modeller, for den saks skyld - er de praktiske løsningene, det høye utstyrsnivået og de gunstige prislappene. Og i går ble det klart at den norske Skoda-importøren vil fortsette sin aggressive prising. Importøren kan nemlig opplyse at den vil nøye seg med stasjonsvogntillegg på moderate 14.000 kroner.

Les vår grundige Skoda Superb-test

Bensinturbo fra 306.000 kroner

Det betyr at vi snakker om en innstegspris på 306.000 kroner. For denne summen får man en Superb 1.4 TSI Comfort stasjonsvogn, noe som innebærer at man kan glede seg over en 1,4-liters turbomotor som yter 125 hestekrefter og 200 newtonmeter og som vil nøye seg med rundt 0,66 liter bensin per mil (0,66 er kombi-sedan-tallene, det er mulig stasjonsvogn-tallene blir bittelitt høyere).

Tre utstyrsnivåer

Comfort er laveste utstyrsnivå og etterfølges av Ambition og Elegance. Samme bil med Elegance utstyrsnivå vil koste 343.000 kroner. Elegance-pakken omfatter blant annet godbiter som svingbare bixenon-lykter, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, ryggesensorer, fartsholder, automatisk nedblendbare inn- og utvendige speil, dekktrykksensor og 17-toms alufelger.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet (pressebilder fra produsent).


Turbodiesel fra 305.000 kr

Rimeligste dieselutgave blir Superb 1.9 TDI Comfort (105 hk, 250 Nm) som vil koste 305.000 kroner, 1.000 kroner mindre enn 1.4 TSI-utgaven. 1.9 TDI er for øvrig også tilgjengelig i en spesielt gjerrig og bedre ustyrt Greenline-utgave. Denne koster det samme som Comfort-utgaven. Med Elegance utstyrsnivå stiger prisen til 342.000 kroner.

Når det gjelder de to rimeligste dieselutgavene, 1.9 TDI og 2.0 TDI (140 hk), bør du imidlertid være klar over at disse to motorene på vårparten 2010 blir erstattet av nye 2,0-common rail-motorer. Disse vil ha en mykere og mindre støyende gange enn dagens pumpedyse-motorer.

DSG fra 375.000 kr

I likhet med en rekke andre biler fra Volkswagen-konsernet, vil også stasjonsvognutgaven av Superb bli tilgjengelig med den såkalte DSG-girkassen, en spesielt rask og drivstoffgjerrig automatgirkasse. Denne leveres dessverre ikke i kombinasjon med de to rimeligste motorene (1.4 TSI og 1.9 TDI), men kan velges både til begge de to 2.0 TDI-motorene (140 og 170 hk) og til 1.8 TSI-motoren (160 hk). Superb 1.8 TSI DSG Comfort stasjonsvogn blir den rimeligste automatutgaven, med en prislapp på 375.000 kroner. Rimeligste dieselvariant - Superb 2.0 TDI DSG Comfort stasjonsvogn (140 hk) - vil koste 3.000 kroner mer, 378.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet (egne bilder fra Frankfurt-utstillingen).


4x4 fra 414.000 kr

Som kombi-sedanen vil også stasjonsvognen kunne leveres med firehjulsdrift av typen Haldex 4. Rimeligste variant blir Superb 1.8 TSI 4x4, som vil koste 414.000 kroner. På dieselsiden må man dessverre opp på 170-hesteren - som for øvrig er en common rail-motor - for å få drift på alle fire. Der starter prisen på 449.000 kroner.

Legg imidlertid merke til at 4x4-utgavene ikke er tilgjengelige i grunnutgaven Comfort og at de to overnevnte prisene reflektererer mellomutstyrsnivået Ambition.

Kombinasjonen 4x4 og DSG er foreløpig ikke tilgjengelig.

Les også: Superb og Octavia med imponerende firehjulsdrift

Kannibal?

Innledningsvis skrev vi at vi i årevis har gledet oss til at Skoda "skulle få lov av Volkswagen til å lage en stasjonsvogn-utgave av sin toppmodell Superb." Bakgrunnen for at vi skriver dette, er at vi synes det var påtagelig at det aldri kom noen stasjonsvognutgave av første generasjon Superb (2002-2008). I likhet med mange andre mistenker vi at Skoda hadde veldig lyst til å lage en Superb stasjonsvogn, men at Volkswagen-konsernet nedla veto grunnet frykt for kannibalisering.

Akkurat denne frykten forstår vi godt. Vi ser nemlig ikke bort i fra at stasjonsvognen som er tema for dagens artikkel kommer til å stjele kunder fra både Volkswagen (Passat stv.) og Audi (A4 og A6 stv.).

Vi kommer tilbake med mer Superb-stoff så snart vi vet mer om den nye stasjonsvognen, som har potensial for å bli en storselger her i landet.

Skoda Superb stasjonsvogn lanseres i Norge i februar 2010.

Les også:

  • TEST: Skodas nye flaggskip
  • Superb og Octavia med imponerende firehjulsdrift
  • Imponerende Skoda prøvekjørt
  • Skoda utfordrer Mercedes på frontlys-teknologi
  • DinSide Motors juveler