Drømme-GT fra Mercedes

Spekket med luksus og teknikk, er den her. Bilen som bør gi BMW, Jaguar og Bentley skjelv i knærne. Det er tid for nye Mercedes CL.

Vis mer

Drømme-GT fra Mercedes

  1. Store bilder


Mercedes CL-klasse er blant de ypperste statussymbolene man får kjøpt i bilverdenen i dag. Nåværende CL vakte stor oppsikt da den kom på markedet i 1999. Designen var tidløs og klassisk, men likevel langt fra anonym. I ettertid har det vist seg at bilen har tålt tidens tann utrolig godt. Med den nye S-klassens introduksjon i fjor, var det likevel på tide med et modellskifte. I disse dager slippes de første offisielle bildene og tekniske dataene for Mercedes� nye flaggskip.

Stor og lekker

Vis mer


Linjene er klart inspirert av den nye S-klassen, men også firedørskupéen CLS lar seg etter vår mening identifisere i det linjelekre karosseriet. CL har blitt enda større og måler nå hele 506 cm i lengden, 187 cm i bredden og 142 cm i høyden. Dette betyr bedre plass for alle fire reisende i tillegg til et større bagasjerom. For øvrig er interiøret veldig likt det vi finner i S-klasse med blant annet den store midtmonterte skjermen på toppen av midtkonsollen. Ved å bruke et hjul som sitter mellom setene, kan man navigere mellom menyene og styre de viktigste systemene herfra.

Teknisk vidunder

Vis mer


Mercedes har puttet alt de har av teknikk og elektronikk ned i nye CL-klasse. Vi kjenner igjen mye fra S-klasse, for eksempel Pre-Safe og Active Body Controll (ABC). Pre-Safe oppdager om bilen er i ferd med å krasje og forbereder bilen og føreren på smellet ved blant annet å optimalisere sittestillingen og lukke bilens vinduer. I tillegg �ser� den om man er i ferd med å kjøre inn i noe foran, og klargjør bremsene for maksimal effekt når føreren tråkker pedalen inn. Hvis sjåføren likevel ikke skulle rekke det, gjør bilen det selv med omtrent førti prosent av maksimal bremsekraft for å redusere hastigheten. ABC sørger for at chassiset hele tiden er optimalt innstilt for kjøresituasjonen. Sensorer leser av g-krefter og stiver opp støtdemperne når det er nødvendig. Det betyr minimalt med krenging selv når bilen presses til det maksimale under rask svingkjøring og hard oppbremsing. I følge Mercedes skal ABC også sørge for ytterligere forbedret fjæringskomfort.

Klarsynt

Vis mer


Sikkerheten er ivaretatt gjennom blant annet et nytt lyssystem som kan innstilles for fem forskjellige kjøreforhold. Dette systemet ble nylig introdusert for første gang på den ansiktsløftede E-klasse. I hastigheter over 90 km/t slår motorveimodus automatisk inn og sørger i følge Mercedes for at føreren kan se 50 meter lengre enn ved hjelp av et konvensjonelt lyssystem. I tillegg kan CL utstyres med infrarøde frontlykter som hjelper føreren til å se under dårlige lysforhold. Et avansert parkeringssystem letter parkeringen og med stemmen kan man styre ting som radio og navigasjon.

Kraftfulle motorer

Vis mer


På motorsiden finner vi de samme kraftpakkene som i S 500 og S 600. Minstemann er en V8 på 5,4 liter, 388 hestekrefter og 530 newtonmeter. Det gir ytelser som burde være nok for de fleste. 0-100 går på 5,4 sekunder og toppfarten er på tysk gentlemanvis begrenset til 250 km/t. Likevel skal den klare seg med relativt moderate 1,21 l per mil. CL 600 har en 5,5-liters V12 med biturbo og 517 hester. Voldsomme 830 newtonmeter er tilgjengelig mellom 1900 og 3500 o/min. 0-100 går på 4,6 sekunder, og toppfarten er den samme som for CL 500. Forbruket er senket litt fra forrige modell, og CL 600 bruker nå 1,43 l per mil på blandet kjøring.

Potensielle kunder er neppe særlig opptatt av prisen, men i Tyskland starter de på rett under 150 000 Euro. Vi kommer tilbake med norske priser når de er klare. Leveringen starter i september.

  • Store bilder finner du her.