Drivstoff-tilsetninger, ofte kalt additiver, selges i en rekke bilrekvisita-forretninger. Ifølge ekspert-kildene DinSide har snakket med, er slike additiver bortkastede penger. Foto: Per Ervland
Drivstoff-tilsetninger, ofte kalt additiver, selges i en rekke bilrekvisita-forretninger. Ifølge ekspert-kildene DinSide har snakket med, er slike additiver bortkastede penger. Foto: Per ErvlandVis mer

Drivstoff-tilsetninger: Bortkastede penger

De lokker med økt effekt, bedre akselerasjon, lavere forbruk og lavere utslipp av skadelige avgasser. Bør du løpe og kjøpe? Eller er påstandene litt for gode til å være sanne?

Diesel Treatment. Bensinbooster. Diesel D-Tox. Petrol Magic. Motorrens. Super Gas Treatment. Dieselbooster.

Det finnes en enormt utvalg og de fleste bilrekvisita-forretninger selger dem. Hva er det egentlig vi snakker om?

Jo, vi snakker om små flasker med såkalte additiver, eller tilsetningsstoffer. Flaskene rommer som regel mellom 3 og 7 desiliter, koster vanligvis mellom 50 og 200 kroner og skal i henhold til produsentene helles på bilens drivstofftank. De ulike produktene lover ulike resultater, men felles for dem alle er at de lokker med effekter de fleste bileiere vil føle seg tiltrukket av (se faktaramme).

Hvorfor ikke påbudt?

Vi er alle opptatt av redusert drivstoff-forbruk. Verdens byer er opptatt av reduserte lokale utslipp fra biltrafikken. Og hele verden er opptatt av reduserte CO2-utslipp. Hvorfor har ikke myndighetene pålagt oss å bruke slike additiver for lenge siden? Vi har snakket med ekspertise hos både oljeselskaper og bilimportører.

Slik sparer du både penger og miljø ved å kjøre smart

Kan lede til problemer

Knut Skårdalsmo, produktekspert i Statoil Fuel & Retail Foto: STATOIL Vis mer


- Vi er svært klar over at det finnes en rekke aktører som selger mer eller mindre gode tilsetningsstoffer til drivstoff og smøreoljer, sier Knut Skårdalsmo, produktekspert i Statoil Fuel & Retail, som kan opplyse at Statoil og andre oljeselskaper selv tilsetter additiver i sine drivstoffer.

- Når vi i Statoil Fuel & Retail skal innføre et nytt tilsetningsstoff til våre drivstoffer, forholder vi oss til de fire-fem største og mest seriøse produsentene i markedet. Disse produsentene leverer til sammen tilsetningsstoffer til stort sett hele verden og dermed også alle de store oljeselskapene. På denne måten er vi sikre på at de produktene vi velger har gjennomgått omfattende tester både i laboratorium og felttester. En viktig forutsetning for et tilsetningsstoff er at det ikke gir uforutsette problemer. Ett eksempel kan være at det ikke er kompatibelt med visse typer smøreolje. Det hjelper lite å løse ett problem hvis man samtidig får nye og kanskje større problemer, sier Skårdalsmo.

Risikerer overdosering

Hva med deg?

Hva tror du om ettermarkedsadditiver? (Avsluttet)
Bortkastede penger og potensielt skadelig for bilen(37%) 635
Bortkastede penger(31%) 527
Vet ikke(18%) 308
Genialt, verdt hver krone(15%) 251
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- I enkelte tilfeller er de tilsetningsstoffene som tilbys de samme som allerede finnes i vårt drivstoff. I slike tilfeller betaler kunden dyrt for noe han eller hun allerede har fått automatisk ved tanking av vår bensin eller diesel. Det som da kan oppstå, er overdosering. Noen ganger kan ekstra dosering være påkrevd for å for eksempel fjerne "gjenstridige" belegg og avleiringer. Men i det lange løp vil overdosering kunne medføre problemer med for eksempel fortykning av smøreoljen. Den dosering som vi velger for våre produkter er derfor på et nivå som er tilpasset motorens behov ved at belegg og avleiringer blir effektivt fjernet og motors innsprøytningsdyser holdes rene. Men den er heller ikke så høy at det skaper fare for negative bi-effekter, sier Skårdalsmo.

Dieseldyr - hva er det egentlig?

Har sett skrekkeksempler


- I andre tilfeller er tilsetningsstoffene dessverre ikke tilstrekkelig kvalitetssikret og kunden løper en betydelig risiko, for eksempel i forhold til manglende kompatibilitet med smøreolje, avgassetterbehandlingssystem eller de additiver som allerede finnes i drivstoffet. Vi har sett skrekkeksempler hvor smøreoljen har fått ekstremt høy viskositet med påfølgende totalhavari av motor etter bruk av et slikt produkt. Dersom du tilsetter noe som forandrer drivstoffets sammensetning, kan oljeselskapenes garantiansvar falle bort, opplyser Skårdalsmo.

Tilpasset biokomponenter

- De additiv som Statoil benytter både i vår bensin og diesel er blant de aller beste som finnes tilgjengelig på markedet i dag. De er også godt tilpasset den økende bruk av biokomponenter (tilsatt bioetanol og biodiesel, red.) som benyttes for å redusere CO2-utslippene. Våre valg blir gjort etter omfattende motortester verifisert av et eksternt motortestlaboratorium på oppdrag av Statoil. Tester viste at våre additiv var klart best med tanke på å holde innsprøytningsdyser fri for belegg og avleiringer. For en moderne motor er det helt essensielt at innsprøytningsdyser og ventiler holdes rene for å sikre lavest mulig drivstofforbruk og utslipp av helseskadelige gasser og partikler. En best mulig forbrenning er selvsagt også viktig for levetid både for motor og avgassetterbehandlingsutstyr, forteller Skårdalsmo.

I beste fall bortkastede penger

«Samtlige av kildene vi har snakket med, mener altså at bruk av ettermarkedsadditiver er helt unødvendig her i landet - og at kjøp av slike stoffer dermed er bortkastede penger. To av kildene hevder i tillegg at du løper en risiko ved å bruke slike tilsetningsstoffer.»


- Kort oppsummert er bruk av andre tilsetningsstoffer enn de som allerede finnes i Statoils drivstoff i beste fall bortkastede penger og i verste fall en mulig kilde til driftsproblemer og ekstra reparasjonsutgifter. Det samme gjelder selvsagt tilsetningsstoffer til smøreolje. Den smøreoljen som selges av de store oljeselskapene har også gjennomgått omfattende og kostbare tester, konkluderer Knut Skårdalsmo i Statoil Fuel & Retail.

Finnes allerede i drivstoffet

Lillian Aasheim, kommunikasjonssjef for distribusjon, salg og markedsføring i Norske Shell Foto: Shell Vis mer


Også hos Shell mener de at ettermarkeds-additiver er bortkastede penger.

- Shell har forsket på drivstoff i hundre år og mener å inneha god ekspertise for optimalisering av drivstoffegenskaper gjennom vår erfaring på feltet. Våre produkter er allerede tilsatt effektive additiver. Velger kunden vårt drivstoff, mener vi kunden allerede har oppnådd optimal effekt. Vi selger forøvrig ikke additiv-flasker til våre kunder, sier Lillian Aasheim, kommunikasjonssjef for distribusjon, salg og markedsføring i Norske Shell.

Og Norsk Petroleumsinstitutt, som organiserer selskaper som selger oljeprodukter, gass og bioenergi i Norge, støtter Statoil og Shell.

Kan miste garanti

Inger-Lise M. Nøstvik, Generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt. Vis mer


- Alle tilsetningsstoffer oljeselskapene bruker for bensin og diesel har gjennomgått strenge og definerte tester. Slik sikrer bransjen at tilsetningsstoffene gir den ønskede effekten og at ingen uønskede bieffekter oppstår, sier Inger-Lise M. Nøstvik, Generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt.

Hun opplyser også at bruk av ettermarkeds-additiver kan få negative garanti-konsekvenser for brukeren.

- Bruk av enkelte andre tilsetningsstoffer som selges separat kan gi uønskede bieffekter. Bruk av slike andre tilsetningsstoffer medfører tap av oljeselskapenes og motorfabrikantenes garanti, sier Nøstvik.

I henhold til oljeselskapene bør du altså holde deg langt unna ettermarkeds-additiver. Hva mener bilimportørene?

Ingen vits i Norge

Paul Hegna, direktør for informasjon, miljø og samfunnsansvar i MøllerGruppen Foto: MøllerGruppen Vis mer


- Her i landet har slike additiver etter vårt syn ikke noe for seg. Dette fordi drivstoffet som selges i Norge er av høy kvalitet og allerede er tilsatt additiver, blant annet tilsetningsstoffer som beskytter mot korrosjon, sier Paul Hegna, direktør for informasjon, miljø og samfunnsansvar i MøllerGruppen, som blant annet importerer Audi, Skoda og Volkswagen til Norge.

- Kunder som vurderer å ta med seg bilen til utland med dårlig drivstoffkvalitet, kan imidlertid ha noe å hente på å tilsette additiver i drivstoffet som kjøpes i slike land. I slike tilfeller anbefaler vi våre kunder å ta kontakt med et av våre merkeverksteder, som kan levere høykvalitets additiver vi kan stå inne for, sier Hegna.

Fungerer utmerket uten

Jan Ove Kaarbø, teknisk sjef i Toyota Norge Foto: Toyota Vis mer


Også hos Toyota Norge er de skeptiske til ettermarkeds-additiver.
I Norge fungerer våre motorer utmerket uten tilsetning av ettermarkeds-additiver. Våre kunder trenger derfor ikke å bruke penger på slike produkter. Vi har forøvrig heller ingen erfaring med at slike additiver skal være drivstoffbesparende, sier Jan Ove Kaarbø, teknisk sjef i Toyota Norge AS.

Konklusjon

Samtlige av kildene vi har snakket med, mener altså at bruk av ettermarkedsadditiver er helt unødvendig her i landet - og at kjøp av slike stoffer dermed er bortkastede penger. To av kildene hevder i tillegg at du løper en risiko ved å bruke slike tilsetningsstoffer.

Oppfølger: Additiv-aktørene svarer på hvorfor de selger ettermarkedsadditiver.

Kilder: Statoil Norge, Norske Shell, Norsk Petroleumsinstitutt, MøllerGruppen, Toyota Norge

Les også:

  • Bensin eller diesel? Kalkulator
  • Her får du billigst bensin og diesel
  • Trenger du å bruke galvanisk skille?
  • Omstridte påstander om startkabler
  • Hvilke sommerdekk er egentlig best?
  • Pigg eller piggfritt?
  • Forvirrende om SUV og pigg fra NAF
  • Ruller dekkene dine riktig vei?
  • Smale eller brede dekk om vinteren?
  • De beste dekkene foran eller bak?
  • De sikreste bilene - full oversikt
  • DinSide Motors juveler