Dramatiske endringer i nybilsalget

Massive markedsføringskampanjer sørget for at Suzuki ble fjorårets store vinner. Men også Subaru, Saab og Volvo har grunn til å være svært fornøyd med personbilsalget i 2006. Opel, Toyota og Volkswagen ble fjorårets største tapere.

Suzuki Grand Vitara Vis mer


Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har nå utarbeidet den hele og fulle registreringsstatistikken for 2006. Denne viser at det i fjor ble registrert drøye 109.000 personbiler her i landet, noen få hundre biler færre enn i 2005 (se tabeller for nøyaktige tall).


Totalsalget er altså på det nærmeste uendret. Men hvis man titter nærmere på de enkelte bilmerkene, viser det seg at 2006 ble et svært spesielt år. De varslede nye bilavgiftene har nemlig resultert i at norske nybilkunder har opptrådt svært annerledes enn det de gjorde i 2005. Hovedtendensen er at bilmodeller som rammes negativt av det nye avgifssystemet har solgt svært godt. Bilmodeller som derimot begunstiges av det nye avgiftssystemet, har solgt dårlig. Dette fordi mange av kundene av avgiftsøkonomiske årsaker har valgt å utsette registreringen til etter 1. januar 2007, da det nye avgifssystemet trådte i kraft.

Suzuki

Aller mest dramatisk er det faktum at Suzuki i 2006 ble Norges fjerde mest populære personbilmerke, opp fem plasser sammenlignet med 2005. De norske Suzuki-forhandlerne klarte i fjor å skaffe kunder til nesten 6.900 personbiler, en fremgang på hele 3.200 (87 prosent) sammenlignet med 2005.

De nesten 6.900 salgene betyr også at Suzuki oppnådde en markedsandel på hele 6,3 prosent, en fremgang på hele 3,0 prosentpoeng. Suzuki kan først og fremst takke sin folke-SUV Grand Vitara for det forrykende salget. Grand Vitara sto alene for mer enn 4.000 salg.

Subaru

Subaru Forester Vis mer


I likhet med Suzuki er også Subaru blant merkene som rammes hardest av de nye bilavgiftene, noe Subaru har brukt mange markedsføringskroner på å fortelle den norske befolkning. Og de tunge reklamekampanjene har gitt resultater. Subaru fant i fjor kunder til mer enn 4.600 personbiler. Det er 1.300 flere biler enn merket solgte i 2005, noe som innebærer en fremgang på 41 prosent. Det gode salget, som Subaru først og fremst kan takke modellen Forester for, sørget for at merket sikret seg en markedsandel på 4,2 prosent og en niendeplass på bestselgerlisten (opp fire plasser).

Volvo

Volvo XC90 Vis mer


Minst like interessant er det at Volvo i fjor erobret tredjeplassen på listen over Norges mest populære bilmerker. Det er en fremgang på hele fire plasser sammenlignet med 2005. Volvo V70 (2.400) ble Volvos bestselger, men hakk i hæl finner vi premium-SUVen XC90 med nesten 2.000 registrerte eksemplarer. Til sammen fant Volvo-forhandlerne kunder til nesten 7.000 biler, noe som ga en markedsandel på 6,4 prosent (+ 1,3 prosentpoeng).

Saab

Hvis vi tar utgangspunkt i prosentvis fremgang, gjorde imidlertid landsmannen Saab en enda bedre jobb enn Volvo. Saab solgte i fjor nesten 2.600 biler, noe som er en fremgang på 31 prosent sammenlignet med 2005. Dette ga en markedsandel på 2,4 prosent og sørget for at Saab rykket opp fra en 20.- til en 16.-plass på bestselgerlisten.

Daihatsu

Daihatsu Terios Vis mer


Den aller største prosentvise fremgangen er det imidlertid japanske Daihatsu som kan skilte med. Daihatsu solgte i fjor drøye 1.000 biler, en fremgang på mer enn 200 prosent sammenlignet med 2005. Årsaken bak den voldsomme fremgangen er lanseringen av mini-SUVen Terios.

Alfa Romeo og Chevrolet

Nykommeren 159 sørget for at Alfa Romeo i fjor fikk solgt 226 biler, en fremgang på drøye 79 prosent. Dermed rykket Alfa Romeo opp fra en 28.- til en 25.-plass.

Koreanske Chevrolet (tidligere Daewoo) opplevde også fremgang, i motsetning til landsmennene Hyundai og Kia. Chevrolet fant kunder til nesten 800 biler, en fremgang på snaue 37 prosent. Fremgangen holdt imidlertid ikke til avansement på bestselgerlisten - Chevrolet ble som i 2005 liggende på en 23.-plass.

Beskjeden fremgang

Chevrolet Captiva Vis mer


Også de tre japanske merkene Honda (13.-plass), Mazda (14.) og Mitsubishi (17.) gikk noe frem og rykket opp henholdsvis én, tre og to plasser sammenlignet med 2005.

Mercedes-Benz (11.) og Skoda (12.) går også noe frem, men begge rykker likevel ned én plass. Denne tilsynelatende selvmotsigelsen har sammenheng med Subarus voldsomme fremgang, som sørget for at Subaru rykket opp fra en 13.- til en 9.-plass.

Men hva med Toyota og Volkswagen? Og Audi, Citroën og Opel? Vel, felles for disse og flere andre bilmerker er at de havnet på taperlisten. Her kan du lese mer om taperne og merkene som ble stående på stedet hvil i 2006.

  • Tabell: Salg, markedsandel og endret plassering
  • Tabell: Rangert etter endrede markedsandeler
  • Tabell: Rangert etter endrede salgstall
  • Tabell: Rangert etter endring i prosent
  • Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)