TRAFIKKAOS? Statistikk fra GPS-produsent Tomtom viser at Oslo-trafikken har hatt en økning på fem prosent det siste året. Foto: Stein J. BJørge  
TRAFIKKAOS? Statistikk fra GPS-produsent Tomtom viser at Oslo-trafikken har hatt en økning på fem prosent det siste året. Foto: Stein J. BJørge  Vis mer

GPS-statistikk:

Dramatisk trafikk-økning i Oslo

Oslo blant byene i verden med verst utvikling i trafikken, ifølge GPS-produsent. Positiv utvikling i Bergen.

Oslo er verdens 81. mest trafikkerte by - basert på køer og kaos - i alle fall om vi skal tro GPS-produsenten Tomtoms ferske trafikkindeks.

I Europa ligger Oslo på 23. plass.

Frykter du å bli stående fast i trafikken, kan du kanskje vurdere
dette verktøyet for å se de potensielle køene du kan møte på din vei. Eller du kan ta bussen i kollektivfeltet - og irritere deg over det samme som 95 prosent av den norske befolkningen.

Rangeringen gjelder for byer med 800.000 eller flere innbyggere - samt hovedsteder, som Oslo. Tomtom oppgir at de på verdensbasis har 500 millioner enheter som bidrar til GPS-statistikken.

– Hver eneste dag blir 10,8 milliarder datapunkter lagret. Og bare i Oslo ble 12.727.468 km med kjøretøymålinger benytter i 2016, på 4.004 km av veinettet i byen, forklarer Tomtoms trafikkanalytiker, Edwin Kools, til Dinside.

Ifølge statistikken har den norske hovedstaden et større køproblem enn alle andre byer i Norden - uansett størrelse. Stockholm er nærmest i Sverige (28%) på 92. plass, mens København (23%) havner på 124. plass i rankingen.

EUROPA: Dette er de ti mest trafikkerte byene på kontinentet vårt, med den rumenske verstingen Bucuresti (50%). Oslos nivå ligger på 30 prosent. Grafikk: Tomtom Vis mer

Oslo-kaoset økte med 5%

Tallene til Tomtom gjelder så godt som alle veier i veinettet i de målte byene.

Gjennomsnitlig tar det 30 prosent lenger tid å kjøre på veiene i hovedstaden, sammenlignet med om det hadde vært fri flyt. Det er mer enn for eksempel europeiske storbyer som Berlin (29%), Madrid (25%) og Chicago (26%) - eller USAs hovedstad, Washington (29%).

By/koninent Trafikkøkning
Chongqing, Kina+14 %
Tainan, Taiwan+10 %
Beijing, Kina+8 %
Changsha, Kina+8 %
--
Oslo+5 %
Trondheim+3 %
Stavanger+1 %
Bergen-2 %
--
Afrika+15 %
Asia+12 %
Oceania+12 %
Globalt+10 %
Europa+9 %
Sør-Amerika+7 %
Nord-Amerika+5 %

Historisk sett viser Tomtoms statistikk at trafikkaoset globalt har økt med 23 prosent siden målingene startet i 2008. Fra 2015 til 2016 har det imidlertid økt med hele ti prosent. I Europa er tilsvarende tall 9 prosent.

Trafikkaoset i Oslo er - i motsetning til hva mange hadde trodd - på topp ved ettermiddagstider, ifølge statistikken. Da er det 69 prosent lenger reisetid, enn når trafikken flyter som best.

Under morgenrushet er reisetiden 54 prosent lenger enn under full flyt. Totalt gir dette en økning i Oslo-trafikken på hele fem prosent fra i fjor. Med det er økningen større enn i store verdensbyer, som Bangkok (+4%) i Thailand og Rio de Janeiro (+0) i Brasil.

Faktisk er Oslo - ifølge GPS-statistikken - én av de byene i verden med dårligst utvikling. Kun 13 byer med 800.000 eller flere innbyggere har større prosentøkning enn hovedstaden vår. Ni byer har, som Oslo, 5 prosent økning.

– Vi anser det som en stor økning. De aller fleste byene har mindre økning enn Oslo, sier trafikkanalytikeren til Tomtom.

Det er likevel et stykke til den kinesiske verstingen Chongqing, som hadde en negativ utvikling på 14 prosent det siste året.

VERDENS VERSTE TRAFIKK: Kartet viser de ti byene i verden med mest trafikkaos. Grafikk: Tomtom Vis mer

Vegvesenet: Nedgang i Oslo-trafikken

Statens vegvesen måler også trafikken på norske veier, men uten å benytte GPS-teknologi over hele veinettet.

– Vi bruker ikke samme måleparametere som Tomtom. Det er derfor vanskelig å sammenligne de tallene som presenteres uten nærmere analyser, forklarer avdelingsdirektør Turid Stubø Johnsen i Vegvesenets strategi-, veg- og transportavdeling - region øst.

Deres data, publisert i dokumentet Vegtrafikkindeksen for 2016, viser at trafikken i Oslo faktisk har hatt en nedgang på 1,4 prosent, sammenlignet med året før.

– I Oslo har det vært omtrent nullvekst i biltrafikk, sammenlignet med 2007. Vegvesenet kan dermed ikke si at vi har registrert noen drastisk trafikkøkning i Oslo-området samlet sett de siste årene, argumenterer Johnsen.

– Det er også greit å vite at det på grunn av pågående tunell-rehabiliteringsarbeide i Oslo kan være noen variasjoner i målingene og en økning av reisetiden, på enkelte strekninger i 2016.

– Store flaskehalser påvirker

Tomtom vil ikke kommentere Oslos tall konkret, men hinter om at den norske hovedstaden burde kommet til samme slutning som dem.

– Både selve dataene og metodene som er brukt for trafikkmeldinger kan ha betydelig innvirkning på resultatene. Om begge rapportene skulle vært korrekt, så må det forventes at tendensen er den samme, sier Edwin Kools.

Samtidig peker han på at en gjennomsnitlig motorveitur i Oslo har mindre ekstra reisetid enn utenfor motorveien.

– Det er på tross av at noen av de største flaskehalsene er på motorveiene - spesielt E6/Strømsveien nær Helsfyr og Ryen, og i noe mindre grad E18 på Drammensveien mellom Sandvika og Oslo. Disse trafikkerte veiene påvirker statistikken, forklarer trafikkanalytikeren.

– Rushtidsavgift fungerer

Tar vi med byer, med færre enn 800.000 innbyggere, havner Oslo på en uoffisiell 113. plass. Nøyaktig hundre plasser bak hovedstaden havner Stavanger, på 213. plass. Trondheim er nummer 300, mens Bergen sniker seg inn på en 318.-plass.

Bergen noterer seg med en positiv utvikling på -2%, fra 20 til 18 prosent. Både Stavanger (+1%) og Trondheim (+3%) fikk tregere trafikkflyt fra 2015 til 2016.

– Bergen innførte rushtidsavgift fra februar 2016. På generell basis kan vi si at dette er en type tiltak vi vet virker positivt på fremkommeligheten. Økte takster i bomringen, og flere betalingssnitt, er noe som ligger inne i reforhandlet Oslopakke 3 også, sier Vegvesenets Turid Stubø Johnsen.

PS: Statistikken til Tomtom viser total trafikkmengde på alle veier - ikke bare inn- og utfartsveier.

LES OGSÅ:
Diesel fortsatt mer populært en bensin
Her er den helt nye Range Roveren
Snart blir Esso-stasjonene som Statoil og Shell