I snitt står piggfri-andelen stille, men i noen byer er det flere som nå velger piggdekk. I Trondheim har de gått fra en piggfri-andel på nær 80 prosent i 2008 - til 65 prosent i år. Foto: PER ERVLAND
I snitt står piggfri-andelen stille, men i noen byer er det flere som nå velger piggdekk. I Trondheim har de gått fra en piggfri-andel på nær 80 prosent i 2008 - til 65 prosent i år. Foto: PER ERVLANDVis mer

Dramatisk nedgang i piggfriandelen

Etter at Trondheim fjernet piggdekkgebyret har piggfriandelen vært i fritt fall. Nå er myndighetene bekymret.

Vegvesenet har målt piggfriandelen i norske byer og byområder, og tallene for Trondheim er nedslående. Andelen piggfrie biler i Trondeheim er i år målt til 65 prosent, noe som er en nedgang på 10 prosent fra året før.

I 2008 var andelen på nær 80 prosent.

– Miljømyndighetene og samferdselsmyndighetene er bekymret over situasjonen, og det er lagt et betydelig press på å finne en løsning, sier sjefingeniør Pål Rosland i Statens vegvesen til DinSide.

LES: Hva skal du velge - Pigg eller piggfritt?

Viser effektiviteten

Han mener det er en sterk sammenheng mellom avviklingen av piggdekkgebyret og tallene de nå ser. Avviklingen viser bare hvor effektiv gebyrordningen er, mener han.

– Folk har da et reelt valg mellom to typer dekk. Da blir et prispåslag ganske utslagsgivende. Folk som vil bruke piggdekk bruker det, men de som er likegyldige velger den billigste løsningen, sier Rosland.

LES: Det kan bli dyrt å glemme piggdekkgebyret:

Nedstemt hver gang

En gjeninnføring av piggdekkgebyret har flere ganger vært til politisk behandling i Trondheim kommune, men har hittil blitt nedstemt hver gang. Nå må de politiske partiene få øynene opp, mener varaordfører Knut Fagerbakke (SV).

– Jeg synes det er dramatisk i forhold til målet vi har om at minst 80 prosent skal kjøre piggfritt. Det er så dramatisk at vi må få den saken på bordet så fort kommunens egne tall også er klare, sier Fagerbakke til DinSide.

Den svarte grafen representerer utviklingen i Trondheim. I 2001 innførte de piggdekkgebyr, og i 2010 avviklet de ordningen. Dette vises med all tydelighet på grafen. Foto: Statens vegvesen Vis mer


Mye luftforurensning

For Trondheim måler også piggfriandelen selv. De har, i takt med vegvesenets målinger, vist nedgang etter avviklingen av piggdekkgebyret.

Vegvesenet er bekymret for luftforurensningen i byen, og begynner nå å gå tom for gode løsninger.

– I Trondheim er grensene for luftforurensning overskredet allerede, så vi har satt i gang en del virkemidler for å redusere det. Men det eneste effektive virkemiddelet nå er piggdekkgebyr, sier Rosland.

Han opplyser også at Stavanger og Sandnes allerede har vedtatt å søke om innføring av piggdekkgebyr.

LES: Ja, du må betale piggdekkgebyr selv om du bare kjører gjennom:

Oslo best i klassen

Med en piggfriandel på 86 prosent er Oslo øverst på listen, tett fulgt av Bergen. Begge byene har piggdekkgebyr, men Oslo har også tatt i bruk andre virkemidler - noe Rosland berømmer.

– Oslo hadde det samme forurensningsnivået som i Trondheim fram til 2006. Etter det innførte de piggdekkavgift, støvtiltak og miljøfartsgrensen. Samlet har det ført til at antall overskridelser i Oslo ble redusert med 70- 80 prosent. Det gjør at vi nå ligger på et behagelig nivå, sier han.

Piggdekkreglene

  • Piggdekk kan brukes fra 1. november til første mandag etter 2. påskedag, altså 8. april i år.
  • I landets tre nordligste fylker er tilsvarende periode fra 16. oktober til 1. mai. Det er anledning til å bruke piggdekk utenom disse datoene dersom føret krever det.
  • Det koster 500 i gebyr hvis man kjører med piggdekk utenfor vintersesongen, og dersom føret ikke krever det.
  • Med piggfrie vinterdekk kan du i praksis vente så lenge de vil med hjulskift.
Her er hele listen:

Drammen, Asker og Bærum har hatt en god utvikling de siste årene. Årsaken er nærheten til Oslo, mener sjefingeniør Pål Rosland i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen Vis mer