Dømmer egne biler nord og ned

I en stor undersøkelse gjennomført av bransjemagasinet Bilnytt avslører en rekke bilforhandlerne at de selv mangler tro på eget modellprogram.

IKKE FORNØYDE: De skryter av sine bilmodeller hver dag. Men i virkeligheten viser det seg at verken Mazda-, Mitsubishi- eller Saab-forhandlerne er spesielt fornøyde med sine modellprogrammer. Vis mer


Skal du selge Fiat er du åpenbart nødt til å ha stort pågangsmot. Fiat-forhandlere har nemlig usedvanlig liten tiltro til sitt eget modellprogram, som for tiden består av Punto, Stilo og Doblo. Det samme gjelder Daihatsu-, Daewoo- og Chrysler-forhandlere, som vurderer egne modellprogrammer svært lavt.

Disse fire merkene har én fellesnevner - de selger dårlig her i landet. Derfor er det kanskje mer interessant at også Mazda-, Mitsubishi- og Saab-forhandlere mangler tro på sine modellprogrammer.

I den andre enden av skalaen finner vi Audi-, Volvo- og Toyota-forhandlerne, som er storfornøyd med sine modellrekker.

Sier sannheten

MISFORNØYD: Daihatsu-forhandlerne har aller minst tro på egen produktrekke. Her en Daihatsu Sirion. Vis mer


Det er ikke ofte man hører en bilselger snakke negativt om sin egen modellrekke. Derfor er bransjemagasinet Bilnytts årlige bilforhandler-undersøkelse meget interessant. Bilnytt har intervjuet hele 410 bilforhandlere. Og mot løfte om full anonymitet har Bilnytt fått eiere og daglige ledere til å si sannheten om både egne produkter og bilimportørene de forholder seg til. I det første av syv spørsmål blir forhandlerne bedt om å vurdere sitt eget modellprogram på en skala fra 1 til 10, der 10 er best.

Store sprik

Og undersøkelsen avslører store forskjeller. Mens Daihatsu-forhandlerne gir sitt eget modellprogram en snittkarakter på 3,9, mener Audi-forhandlerne at deres modeller står til karakteren 8,6. Og mens Saab-forhandlerne gir sine modeller karakteren 5,8, har Volvo-forhandlerne belønnet sine modeller med karakteren 8,5.

Modellutvalg kan påvirke svarene

STORFORNØYD: Audi-forhandlerne er kjempefornøyd med sin produktrekke. Her en Audi A3. Vis mer


Forhandlerne ble altså bedt om å vurdere "modellprogrammet" for sitt merke. Derfor vil også bredden i modellutvalget, eller mangelen på sådan, påvirke svarene. For eksempel er det naturlig å anta at Daihatsu-forhandlerne er fortvilet over at de kun har to modeller å tilby sine kunder.

Men for de fleste merkers vedkommende, regner vi med at også vurderingen av selve bilene har veid tungt når karakterene skulle avgis. For eksempel er Volvo-forhandlerne svært godt fornøyd med sine modeller, til tross for et relativt begrenset produktspekter. Og motsatt viser det seg at Hyundai-forhandlerne, som har et stort modellprogram å plukke fra, likevel verdsetter sitt modellprogram lavt.

Verdt å merke seg

Derfor er denne undersøkelsen interessant. Knapt noen kjenner de ulike bilmodellene i det norske markedet bedre enn de som selger, server og reparerer dem. Derfor er det god grunn til å merke seg hva de ulike forhandlerne mener om sin egen modellrekke.

Oversikten over hva de 410 forhandlerne mener om sine egne modellrekker finner du her.

Oversikt over bilmodellene som markedsføres i Norge finner du her.

Kilde: Bilnytt